Jeg tror det ville vært ekstremt godt gjort om du faktisk klarte å sikte deg inn på bestemte enkeltindivider og greie å fange akkurat de... Metoden jeg tror er mest brukt er rett og slett å "stupe nedi" og fakke de man klarer å få fatt i, og være glad for det
Et sveip med håven, telle over hva man har av antall mens de er i håven, evt ta ut noen hvis det ble for mange, eller ta et nytt sveip med håven om det ble for få. Så forflyttes de til yngelkaret (som bør være fyllt av vann fra hovedkaret, så ingen akklimatisering blir nødvendig og yngelen slipper det stresset).
Funker det ikke med håv, kan slange brukes, og suge dem ned i en bøtte. Det er imidlertid en viss fare for at trykket og sjokket blir for mye med slange, for jeg har opplevd at enkelt-yngel som ved uhell har blitt sugd med under slamsuging har dødd av turen ned i bøtta. Men de fleste overlever, og tåler den turen hvis man er forsiktig. Ha vann i bøtta først, så ikke yngel blir kastet pang i bunnen på den tomme bøtta, men lander mykt i vann istedet.
Fang inn noen ekstra, så har du litt å gå på hvis det viser seg kjønnsfordelingen er skjev når de vokser til. Noe den ofte er i ciklidekull, er min erfaring...