Hva slags kjemik

For å ikke blir lurt enda en gang fra butikken når jeg skal starte opp et nytt kar, hva er et must og ikke must? Da tenker jeg på type kjemikaler de prakket på meg sist.
Jeg husker at jeg fikk en kjemikale som skulle rett opp i pumpa/filteret, en sånn innkjøring greie..Antar at den må jeg ha.
Også fikk

Ferropol
Biotopol
Dentiol
Akvariesalt

Planlegger å fortsette med Mollyer og Guppier og leser enkelte steder at Aquariesalt er det mange fisk som ikke liker, men siden jeg har Mollyer skal visst disse ha litt salt. Jeg har fult bruksanvisningen.

Jeg har alle disse produktene fortsatt, men etter tips herfra bruke jeg kun litt akvariesalt hver gang jeg skifter vann.

Så når jeg skal starte opp mitt nye kar , hva skal jeg bruke? Altså, kun vannet, litt salt og den tingen til å putte oppi filteret?
Strengt tatt trenger du ikke noe av det du har ramset opp der, og ikke noe annet "kjemisk" heller :o) Det fiskene vil ha er godt rent vann, og det får du ved å ha et stort nok innkjørt filter, planter, ikke for mye fisk og 30 % vannbytte i uka.

Søk på "innkjøring av filter" det står veldig mye om det på forumet.

Ferropol er vel plantegjødsel ?

Biotopol kan være greit å bruke hvis du har endel klor i vannet, ved nyinnkjøpt fisk, og på våren, når det ofte er litt mye rart i vannet og derfor mer klor.

Akvariesalt er omstridt, ja. Jeg bruker det ikke, bortsett fra et par ganger som støttebehandling ved sykdom. Men guppy og molly har ikke noe imot litt salt i vannet, det er sant.
StineMari
Strengt tatt trenger du ikke noe av det du har ramset opp der, og ikke noe annet "kjemisk" heller :o) Det fiskene vil ha er godt rent vann, og det får du ved å ha et stort nok innkjørt filter, planter, ikke for mye fisk og 30 % vannbytte i uka. Søk på "innkjøring av filter" det står veldig mye om det på forumet. Ferropol er vel plantegjødsel ? Biotopol kan være greit å bruke hvis du har endel klor i vannet, ved nyinnkjøpt fisk, og på våren, når det ofte er litt mye rart i vannet og derfor mer klor. Akvariesalt er omstridt, ja. Jeg bruker det ikke, bortsett fra et par ganger som støttebehandling ved sykdom. Men guppy og molly har ikke noe imot litt salt i vannet, det er sant.


Hei..har lest litt nå under klisteret hvorfor innkjøirng av filter.
Men det jeg ikke klarer å lese er dette:
MÅ en ha planter oppi fra dag en, eller spiller ikke dette noen rolle?
Altså holder det med kun grusen inntil videre?

Og et annet spørsmål: De planter jeg har i karet mitt nå, kan de flyttes over til det nye karet det er klart?
Tenkte kanskje at disse planter har jo vært et et kar med helt andre bakterier enn det nye karet jeg skal putte dem oppi sammen med de eksisterende fisker.

Håper du/dere kan svare på disse to , kanskje dumme, spørsmål.

Takk

Nei, du MÅ ikke ha planter under innkjøringen. Men de er faktisk en hjelp, særlig når det gjelder nitrogenomsetningen i karet. Jeg anbefaler alltid noen hurtigvoksende plater (f.eks.gulrotgress), de tåler litt og etablerer seg raskt. Hvis man ikke vil ha dem senere er det bare å hive dem eller gi dem bort.

Hvis du kjøper planter, så kommer de jo også fra et "annerledes" miljø. Så det er ingen problemer å bruke de du har. Unntaket er : har du (eller nylig har hatt) sykdom i akvariet, så ikke flytt dem over i et nytt kar. Da risikerer du å overføre smitte. Ellers er det greit å skylle dem i rent vann før du planter dem på nytt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap