Hjelp med bord til akvariet. + flytting

Hei, jeg trenger hjelp og tips med bord til akvarium.

Skal flytte nå til uken, og trenger nytt bord til akvariumet.
Har dere noen forslag om bord på Ikea som kunne egnet seg til et 125liter Juwel akvariet?


Tips mottas med stor takknemlighet.


Det samme gjelder hvordan flytter dere fisk og akvarie til ny leilighet?

Pakker ned fisk i poser, samt akvarievann på kanner? og vips flytte alt over til ny leilighet?

Er det noe jeg bør passe på, eventuelt være obs på?


Flytting av fisk.
Dersom du ikke skal kjøre langt kan du pakke filtersvampen i en pose med akvarievann og pakke posen i avispapir for å holde på temperaturen. Fiskene pakker du også i akvarieposer: ikke for mange i hver pose. Avispapir rundt posene, eller frakt dem i isoporesker eller en tett kjølebag. Husk å ha mer luft enn vann i posen(e). Husk også på at de gode filterbakteriene ikke overlever lenger enn en time ca.
Er nok ikke så lett å frakte større mengder akvarievann med mindre du kan opprettholde vannets opprinnelige temperatur under flyttingen.
Inaktiv bruker
Jeg ville IKKE tatt noen sjanser på å bruke et IKEA-bord til et 125 liters akvarium. Et slikt akvarium kommer fort opp i +150 Kg med grus og vann. Mitt 85 liter veier ca 110 Kg med alt.
Kjøp deg et bord laget for akvarium og vær tryggere!
Det finnes vel ikke noe "fasit" på hvilken bord du bør benytte til et akvarium. Det viktigste er jo at bordet er solid og tåler vekta. Og er det det, kan bordet gjerne være fra Ikea. Det er ikke nødvendig å kjøpe et spesiellt tillaget akvariumbord. Det kommer jo selvsagt også ann på hvor akvariumet skal plasseres, er det i en stue bør det jo se så noenlunde pent ut. Favoritten min er lecastein og hobbyplater, men disse står nå heller ikke i en stue!

- Tore -
Når det gjelder transport av fisk så bruker jeg en gammel kjøleboks som jeg har puttet et luftdrevet skumfilter i samt en varmekolbe, for å få strøm til dette har jeg kjøpt en omformer til bil hos chlas olson. Fyller kjøleboksen med vann og filterguffe noen dager før reise, dette fungere greit som reiseakvarie og fisken kan være der over lengre tid.
Sand kan puttes i vanlige plastposer, stein og røtter kan legges i kasse.
Når det gjelder bord så har jeg 2 stk 60liter på en vanlig furukomode, hvis du er skeptisk til vekt så går det å kutte til ekstra bein fra tre matrialer
Tilfeldig bekjentskap
© Joanna & Pål
Reklame for plussmedlemskap