Kan fisken være gravid/ med egg?

Hei! Jeg har fire ciklider ( som jeg mener det er) av en type jeg ikke husker hva er, ble kjøpt som ukjent men fant ut hva det var her. Dette er ca 2 år siden og jeg finner ikke igjen tråden. Tror ikke den er så veldig vanlig.

For et par dager siden la jeg merke til at den ene var ganske rund, men jeg så på de andre tre jeg har og syntes de var litt runde og så jeg tenkte ikke mer på det. Nå tittet jeg inn igjen og begynte og tenke på det igjen da jeg syntes den var ganske rund, jeg så på de andre og den er tydelig en del feiter enn de andre. Den har også en tapp ved rumpen som stakk veldig ut, jeg så også at noen av de andre hadde det, men dennes tapp stakk tydelig ut en del mer ut en de andres.

Så mitt spørsmål er, kan den vare gravid eller være med egg?

Det virker ikke som om det er dannet noe par og det virker som om den oppfører seg som vanlig.

De ble kjøpt på dyrebutikk og det var noe de hadde tatt inn fra en privatperson. Det har visstnok vært yngel på de før.

Kjøpte fem, men har fire igjen.

Håper på på et svar og at det ikke ble for rotete :p
Et bildet hadde nok vært til hjelp her, ikke direkte lett å skjønne hva slags fisk det er snakk om
Fant tråden som du lette etter.

Alle dine innlegg og tråder du har startet finner du til venstre når du er inne på profilen din

Tappen du så, kan ha vært hunnens eggleggingsrør. Det dukker opp litt i forkant av eggleggingen og varer en liten stund etterpå.
Tante Astrid
[URLBLOCK1] Alle dine innlegg og tråder du har startet finner du til venstre når du er inne på profilen din :)

Ja der har du fiskene det er snakk om, takker for det

Visste virkelig ikke at de hadde vokst så mye :p

Skal prøve og få fikset noen bilder i morgen, prøvde tidligere men er jammen meg ikke lett!

Kan jeg evnt sette denne i et eget kar? Den legger vel egg, men da vil dem kanskje ikke være befruktet enda?
Om du går til artens profil i fiskebasen så vil du se at en person har hatt oppdrett på denne. Han skriver ikke så mye, men det ser ut som den legger egg åpent på "normalt" ciklidevis. Altså at hunnen legger eggene på et flate og hannen kommer rett etter og befrukter dem. Så begge kjønn må være tilstede samtidig for at det skal bli yngel ut av det. Om du leser engelsk greit så finner du helt sikkert mer om oppdrett på disse om du googler de.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap