Aktivitet på akvaforumet (side 3)

Ja, det er ikke godt å si. Igjen, hadde vært gøy å se en graf her over hvor det dabbet av, og i hvilke perioder vi er mest aktive. Ihvertfall syns jeg flere poster burde vært "klistret" øverst, for eks en slik mega-tråd på nybegynner-siden. Det er sikkert noen drevne her som er flinke med ord som kan fikse en sånn superpost hvor det aller meste er dekket med linker og slikt?

Jeg nevnte en gang tidligere også noe om at man kunne hatt et slikt kommentarfelt for fiskeartene, slik at man kunne lese "reviews" av artene, istede for å måtte spørre hva folk syns om en art. Dette kunne også vært opplyst om i en tråd, slik at folk tenker "hmm, lurer på hva folk sier om guppy her på forumet" så går de inn på en eller annen guppy-art osv og leser.

Hvis man vil gjøre det ekstra fancy kunne kommentarene i kommentarfeltet ha fått "stjerner" eller tommelen-opp ala YT, slik at de seriøste kommentarene, som inkluderte informasjon om hvilke fisk de går fint sammen med (istede for "akvarievenner") kunne fått tommelen opp osv, og havnet øverst/ser mest seriøs ut.

Vet at det til tider er en del munnrappe som lirer av seg det ene og det andre, og husker selv hvor avskrekkende det var den gangen Nettby levde og det var et slikt katteforum der. Der var det fjortisser og andre tullinger som nesten rev hverandre i filler hvis de fant ut at noen matet katten med Whiskas - ja, det er næringsfattig, men herregud. Husker de slang med leppa, kalte hverandre dyremishandlere og at de burde blitt avlivd osv. Ser for meg at det føles litt slik her også til tider hvis man er helt nybegynner og kommer her med gullfisk i bolle.
(skjønner også at det er møkk-irriterende når de begynner å forsvare fiskebollen sin, men det er jo slik folk reagerer naturlig når de blir regelrett angrepet)

Husket et annet forum, for generelt dyrehold. Der var det samme greia. Med engang noen ikke gjorde akkurat slik de andre gjorde det, en sofasliter ville ha seg en bordercollie osv, så var det igang. Det kjeftet og smalt i alle kanter, osv. Der turte jeg knapt poste, for jeg hadde jo faktisk ei slik husmus-hoe aleine, når de visstnok skulle være en flokk. Hadde nok fått passet påskrevet og stempla der inne altså. Haha!

Slike forum er det jo ikke noe gøy å være med i, og det ble jo bare "eliten" som hang igjen og klappet hverandre på ryggen. Selv merker jeg lite av det på AF, kanskje jeg bare var heldig å få svar fra de utrolig flinke og tålmodige her - så googlet jeg endel også FØR jeg spurte.
Plussmedlem
StineMari
Det er ikke sånn at det er begrenset med plass for å skrive her, så kjør på, fyll forumet med spennende kunnskap fra dine felt, det er ingen som hindrer deg.


Dette er kanskje det mest konstruktive innlegget hittil....
Jeg må innrømme at jeg nå bare er innom og poster av og til. Det betyr ikke at jeg ikke er innom og leser en del. Det er bare det at når alt har gått seg til og jeg har blitt mer erfaren i det å holde akvarium så er det lite jeg må spørre om og egentlig lite nytt å fortelle. Kanskje flere av de gamle traverne føler det samme. Prøver å svare nybegynnere av og til, men skulle kanskje vært enda flinkere til det
Vet vel egentlig ikke om jeg tør å skrive her da jeg føler jeg går i mot alt som er ønsket retning. Har vært medlem i mange år, men som det skrives mengder av ganger her blir en lei av nybegynner spørsmål av samme type flere gange i løpet av noen få timer.

Når en da i tillegg driver med fisk som er en veldig veldig liten del av AF blir det til at en holder seg til apistotråden sin, og de trådene en vet andre driver med de samme artene.

En annen grunn til "frafallet" som også er nevnt tidligere er at nybegynnere ser på seg selv som alt vitende og ikke får de svar de ønsker, og til slutt skjeller en ut. At ikke apistogramma kan holdes i pH 8 er liksom vanskelig å forstå eller at guppy ikke kan gå sammen med oscar selv om de er i en 720L.

Blir da litt målløs og oppgitt. Er veldig lite inne på annet enn apistogramma trådene her og har som mange er i mot, beveget meg over til FB og startet 3 egne apistogramma grupper. Ser det nevnes en gruppe på FB her og vet hvem det er selv om navn ikke nevnes. Synes det blir litt anderledes når en driver en gruppe beregnet for en art/gruppe fisk hvor gode artikler og info blir lagret i filer. En slipper unna en del svada og unødvendige spørsmål.

At AF er i behov av flere admins/moderatorer har vist seg siste tiden da en venter 3-4 uker på svar på bilder en har sendt inn til basen. Er selv admin/moderator for flere grupper enn mine egne på FB, og det er ikke lett å skaffe moderatorer av egen erfaring.

Legger igjen noen bilder av det vi er her for, nemlig fisk =) (blant annet)

Jeg leser at det er mange som er negative til at nybegynnere ikke følger de rådene som erfarne akvarister gir.

Men slik er det vel med unge vs gamlinger

Ser at det ofte kan bli en veldig negativ tone ovenfor "ferskingene" som ikke vil høre.

Jeg bidrar sjelden i slike nybegynner tråder - men hvis jeg gjør det, så legger jeg frem mitt tips - og lar det være med det. Så får de følge det eller la være. Får man et takk så er det jo hyggelig. Men jeg bryr meg ikke om de lar være å høre på meg. Å bli sur for slikt prøver jeg å unngå - selv om det sikkert har glippet en gang eller to - men synes det er noe som burde unngås.

Kanskje det handler om at de ønsker å lære en del av egne erfaringer? Å bare høre på andre er ikke bestandig den beste måten å få god erfaring, for hva som fungerer eller ikke.

Det er også slik at i visse grupper, så danner det seg en elite som finner frem til "sannheter" som nødvendigvis ikke er det eneste riktige. At en erfaring viser seg å fungere - betyr ikke at andre måter å gjøre ting på er feil.
Loffa, jeg bruker å snuse rundt i tråden din, og tråden til simen. Masse flotte bilder, men jeg har jo absolutt ikke greie på apisto overhodet så det blir liksom ikke mer enn å bare titte. Men det ser spennende ut, - og de er jo så flotte. Har litt lyst på selv, men har ikke lyst å sette opp et til akvarie så da må jeg isåfall "tømme" ett jeg.

Husker dere den gangen det var en kar her som spurte om noe rovfisk og div fordi han skulle skrive bok? Så ble det bare krangling og bråk i tråden hans, hahaha huff.

Men jeg kan skjønne at det er lett å bli varm rundt øra fordi det er jo en interesse man brenner for, og man vil at fiskene osv skal ha det bra.
Grapejuice
Loffa, jeg bruker å snuse rundt i tråden din, og tråden til simen. Masse flotte bilder, men jeg har jo absolutt ikke greie på apisto overhodet så det blir liksom ikke mer enn å bare titte. Men det ser spennende ut, - og de er jo så flotte. Har litt lyst på selv, men har ikke lyst å sette opp et til akvarie så da må jeg isåfall "tømme" ett jeg. Husker dere den gangen det var en kar her som spurte om noe rovfisk og div fordi han skulle skrive bok? Så ble det bare krangling og bråk i tråden hans, hahaha huff. Men jeg kan skjønne at det er lett å bli varm rundt øra fordi det er jo en interesse man brenner for, og man vil at fiskene osv skal ha det bra.



Har ikkefulgt så mye med på en stund og rov fisk har aldri intr meg så den har nok gått hus forbi her hos meg =) Blir liksom å holde seg til tråder en føler en får noe ut av og som en føler seg hjemme. At det blir diskusjoner og yttringer i tråder er fint det, om det ikke ender i krangling og f,,, skap.

Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap