Får ikke utslag på ammoniakktest!

Hei! Jeg bestemte meg for å opprette en ny tråd grunnet problemer med å poste innlegg i den eksisterende.

Det har seg slik at jeg holder på med fiskeløs innkjøring ved hjelp av Salmi (Lilleborg). Etter å ha benyttet meg av salmikalkulatoren her på akvaforum kom jeg frem til at jeg måtte tilsette 3 ml Salmi i mitt 60L akvarium for å oppnå ønsket konsentrasjon av NH4. Jeg bestilte også JBL tester for NH4, NO2, NO3 og pH fra webzoo. For to dager siden tilsatte jeg 3 ml Salmi i akvariet og ventet en time før jeg testet NH4 konsentrasjonen. Til min store overraskelse var den på mindre enn 0,05 ppm! Jeg gjentok testen senere på dagen og fikk akkurat samme resultat. Utløpsdatoen på testen er helt fin og kan derfor ikke være årsaken til problemet. Jeg har testet gjentatte ganger de siste to dagene, men får ikke noe annet utfall.

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre og hadde satt virkelig stor pris på hjelp og gode råd!
Det hørtes veldig merkelig ut. 3 ml høres greit ut. Er du sikker på at du bruker riktig test ? Og at du bruker den riktig ?
Jeg bruker testen på bildet, skulle være rett. Har testet pH i akvariet også, og hadde ingen problemer med det. Gjorde et lite forsøk i går for å se om det kunne være testen det var noe feil med. Fylte en kopp med vann og tilsatte en del Salmi. Lot koppen stå en time før jeg målte ammoniakk, og fikk ikke noe utslag overhodet.
Det synes jeg var veldig rart.

Har også fulgt bruksanvisningen fra punkt til prikke, så er veldig usikker på hvorfor testen ikke gir noe som helst form for utslag :/
Synes å huske at det nylig var noen her inne som sleit med null utslag på JBL NH4-testen, og som også dreiv med innkjøring med salmiakk. Tror det endte med at vedkommende måtte kjøpe seg nye tester.
McSteen
Synes å huske at det nylig var noen her inne som sleit med null utslag på JBL NH4-testen, og som også dreiv med innkjøring med salmiakk. Tror det endte med at vedkommende måtte kjøpe seg nye tester.


Er det kanskje mulig å klage på testen slik at man får en ny som forhåpentligvis fungerer? Har ikke mye erfaring når det gjelder å klage på varer.
Høres definitivt ut som det er noe feil med testen. Bare for sikkerhets skyld, du har prøvd å riste flasken ?
SilverShaded
Høres definitivt ut som det er noe feil med testen. Bare for sikkerhets skyld, du har prøvd å riste flasken ?


Ja, det har jeg gjort. Burde jeg sende en mail til webzoo angående problemet?
Da har jeg sendt en mail til webzoo og forklart problemet. Forresten, hvor lang tid tar det fra man tilsetter Salmi til man får utslag på nitrit i akvariet?
Nitritt tar litt tid...i mine kar har det vært alt fra 7 til 10 dager. Ammoniakk-spiserne må begynne å etablere seg før du ser "søpla" fra dem
Tusen takk for svar, SilverShaded. Jeg satser på å få ny NH4 test i huset ganske snart slik at jeg kan fortsette innkjøringen. Vurderer å skaffe meg tetra sin dråpetest for NH4 for midlertidig bruk. Er det noen som har erfaring med dette merket?
Tetra sine tester er helt OK.
Sikkert, men for nitritt er JBL mye bedre ettersom den også viser mye lavere konsentrasjoner enn Tetra, konsentrasjoner som hos Tetra er ok, men hos JBL vises som for mye.
Helt enig med Sigmund...å kjøpe Tetra nå er egentlig bortkastede penger. Det tar alikevel en stund (7-10 dager) før det er helt nødvendig å begynne å måle ammoniakk, nemlig når bakteriene begynner å forbruke den i noen grad. Bestiller du JBL på nett nå så får du testen før det.
Takk for svar
Jeg fikk svar fra webzoo på mandag, men de spurte bare om jeg var sikker på at jeg faktisk hadde NH4 i akvariet. Ellers var det veldig lite hjelp og få. Svarte dem tilbake samme dagen og har ikke hørt fra dem siden...
I dag testet jeg vannet for nitrit og fikk utslag på 0,5 ppm. Bruker forresten JBL sine tester for pH, nitritt og nitrat. Bare NH4 testen som ikke fungerer. Siden det er en stund siden sist, tilsatte jeg 1 ml NH4 i karet. Har ingen anelse om hva konsentrasjonen av NH4 er for øyeblikket, noe som er svært frustrerende. Jeg er veldig i tvil om jeg vil bestille en ny NH4 test fra webzoo med tanke på at den jeg fikk forrige gang ikke fungerer.
Hva med å teste testen, ved å tilsette 5ml Salmi i et litersmål med vann ? Du kan regne ut hvor mye ammoniakk det er, og skjekke om testen fremdeles ikke viser utslag.
Tilsett 2.5 ml, du. Ingen grunn til panikk
Hvor lenge siden du først tilsatte 3 ml ?
StineMari, takk for tipset. Jeg skal sørge for å teste det i løpet av morgendagen

Jeg tilsatte 3 ml Salmi på lørdag og ikke noe mer før i dag. Har også tilsatt 1 ml ekstra nå. Regner med at nitritsyklusen er i gang, siden jeg har fått utslag på nitrit. Er vel bare å smøre seg med tolmodighet og vente tenker jeg.
I går reiste jeg ned på dyrebutikken og skaffet meg Tetra sin NH3/NH4 test. Til min store glede fungerer den og viste utslag på 5.0 mg/l. I tillegg satt jeg opp temperaturen i akvariet til 26 grader, håper det gjør susen. Målte også nitrit i går og den ligger fortsatt på 0,5 ppm.
Du har fått et test som ikke virker, ja. Ta kontakt med Webzoo ( mener å huske at det var de du kjøpte hos) og be de sende deg en ny test, eller pengene tilbake, ettersom du allerede har kjøpt en test som virker :o)
Har kontaktet dem en gang uten hell, og nå har de ikke svart på mailen jeg sendte dem på mandag heller. Jeg kan vente litt lenger og eventuelt sende dem en ny mail på mandag som kommer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap