Kjøpe grus til nytt akvarium

Hei,

Jeg skal begynne å fylle et nytt Juwel RIO400 i påsken og lurte på hvor mye grus/sand dere anbefaler?
Bør det være et bunnsubstrat med ett topplag eller bør jeg kjøre samme type substrat i hele karet?

Og ikke minst, hvor handler dere sand/grus? Kikket i den lokale butikken og endte fort på 1000kr om jeg fulgte deres anbefaling av mengde (20% av totalvolum)

Joe
Mange her kjøper Biltema sanden med artikkelnummer 175425 - - det er da altså den "groveste" men den er utrolig deilig og myk! Det som er bra med sand, er at det passer til alle fisk. Noen fisk må ha sand, (corydoryas for eksempel) så hvis man skaffer seg sand så slipper man å tenke på å må bytte hvis man har kjempelyst på en type fisk.

Noen mener sand ikke er like bra for plantene som grus, men jeg tror det kommer litt ann på plantene og hvor seriøst man "dyrker" de - de aller fleste vanlige planter gror helt fint i sand.

Så kan det også være lurt med noen sandsnegler. De snur og vender på sanden så det ikke blir gasslommer og slikt. Litt slik som meitemark holder på i jord.

Hvis du ikke har Biltema i nærheten, så selger de en lignende sand på Jula. Men der vet jeg ikke artikkelnummer. Den skal ihvertfall være nærmere identisk.

Går ut ifra at det er 400 liter det er snakk om? Hmmm... jeg er ikke så god på dette med sandmengde, men kjøp kanskje to - tre sekker? Det er ihvertfall bedre å ha en sekk for mye enn en sekk for lite.
Jeg brukte 2 sekker av nevnte Biltema sand i mitt Rio 300 - mulig jeg vil ha litt mer oppi etterhvert. Tipper 3 sekker i et Rio 400 vil være bra å starte med.

Mine sekker er av hvit plast - ikke som på bildene på Biltema.no
Ja, min er også hvit! Vet ikke om de har byttet utseende på sekkene, men det er en god stund siden jeg kjøpte min sekk.
Hvordan er fargen på denne sanden? Lurte litt på et malawi akvarium og synes rød/brun grus ser penest ut.
Kan jeg evt ha litt rød sand i blandingen eller vil dette bare skille seg?
Hvis du skal ha malawi/tanganyika vil jeg anbefale Caribsea sin sand. Det er en type sand som er veldig godt egnet til fisk som krever høy ph slik Malawi gjør. Jeg kjøper fra korallen.no. Gode priser og fin service.

Sanda hjelper deg å opprettholde den høye ph'en fiskene må ha. Dvs at du slipper antageligvis å tilsette kjemikalier ved vannbytte. Vil du ha ytterligere info om dette så send meg gjerne en Mail.
Eller skriv her at du ønsker mer info så skal jeg gi deg ett godt og utfyllende svar
Sandmengde
Hei og gratulerer m kommende oppsett.Spennende! Jeg regner 5 cm x bunnaralet ="litervolum x 1,5 = omtrentlig vekt og mengde.Jeg personlig liker ikke så veldig godt kjøpegrus/sand, den er for homogen.Et par anvendelige er rådasand 0,8-1,2mm og tropehagens neptun og ikke minst orbit(rødlig)Lykke til hilsen Terje.
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander K. Bjørø
Reklame for plussmedlemskap