Kampfisk parring

Jeg har en jente og en gutte kampfisk, som har hatt "lek." Men jeg har en pumpe som suger inn skumredet til gutten min. Så jeg satt han i et annet lite akvareie rett ved siden av de andre fiskene, så nå får han lage skumredet i ro og fred.
- Men det lille akvariet er bare 2 liter, så skal jeg sette jenten oppi der når skumredet er ferdig?
- Hvordan ser kamfisk yngelen ut?
- Hvordan gjør jeg det etter parring?
- Hva mates ungene med?
- Når kan jeg selge dem?

Setter stor pris på svar.
Takk, for alle svar.
Kan prøve å hjelpe deg så godt jeg kan, men må først si at jeg vil ikke anbefale å begynne med oppdrett av kampfisk i en 10-20l da du allerede har andre arter i den som burde ha større akarium. Syns også at hua ser veldig så ung ut om det er den høye der du har planer om.

Så over til det andre..
Siden du har begge i samme kar så må du ha en del planter, gjemmesteder og flyteplanter (tilsett gjerne ett catappa blad) i akvariumet sånn at hua kan gjemme seg unna så hannen ikke tar livet av henne mens leken holder på. Hannen lager skumrede blandt plantene eller under catappa bladet og da dem er klar og eggene begynner å trille ut må du fjerne hua med engang hun er ferdig med eggleggingen siden hun spiser eggene og hannen tolererer ikke hua i nærheten av eggene. (2l krukka er ett dårlig alternativ å ha en fisk i)
Husk å ha noe lys på hele døgnet så hannen kan se eggene som faller ut av rede og putte dem oppi igjen. Etter ca 48 timer klekkes eggene og ynglene svømmer nå loddrett. Dette vil de gjøre i ca 3 dager og da dem er frittsvømmene (vannrett) må faren og andre fisker fjernes så dem ikke blir spist opp. Etter de 3 dagene pleier også sekken vøre tom så du må begynne å mate dem. For at dem skal få en god og sunn oppvekst bør du servere dem microorm, nyklekket artemia til dem blir såpass store til at dem kan prøve annen mat som knust kampfisk pellets, mygglarver osv. (Gidder ikke anbefale knust flakfor da dette innholder null vitaminer og hemmer veksten)

Så da dem blir litt eldre må du skille hannene fra hverandre når dem begynner å sloss. Litt knuffing går greit, men jeg måtte skille mine hanner etter 1.5mnd så pass på.

Ikke for å ta gleden bort, men husk at kampfisker kan legge opp til 500 egg så du bør tenke på innkjøp av extra akvariumer/bokser er (husk hanner må ha 1 boks/akvarium hver frem til dem er gamle nok til å selges) Ikke at jeg har opplevd mine så mange egg, men kjenner noen som fikk over 300 kampfisker til å vokse opp.
Kontakt gjerne dyrebutikker rundt om for å gjør avtale om at de kan ta inn kampfisker du ikke får solgt.

Vanligvis bør kampfiskene være minst 3 mnd gamle før du evt selger/gir bort og ang pumpa som blåser kraftig.. Mener å huske at du har en justerings knapp foran ved utblåsern så sett den på minste blåsing og tre en tynn damestrømpe over pumpa.
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap