Å reke eller ikke reke - Egenes reker

Her er min tråd som skal omhandle mine reker og andre rekestreker.
Jeg har nå en reol med 8 x 31L og 5 x 85L i reolen. Har 4x 31L stående klare til å erstatte 2 x 85L.
Jeg prøver å kvitte meg med all fisk, men har fortsatt to leksgrupper med corydoras, alt for mange ancistrusbarn og ca 30 stjernedanios som går i karene.

Av reker har jeg nå skaffet meg et godt utgangspunkt til videre avl:

Hjemmelagde amanoreker
Taiwan mischeling F1 som jeg satser på skal skaffe meg noen fine Taiwanere på sikt.
CRS SSS (Mosura)
CRS SS (Hinomaru)
Tigerreker (vanlige) Planer om å blande med noen fine crs etterhvert så det kan komme noen Tibees.
Snowhites
Black bees av forskjellig kvalitet
Red bees av forskjellig kvalitet
Oransje sakura
Svarte sakura
Rili og kirsebær - spørs nok om ikke de blir borte etterhvert pga plass.

En del reker er kjøpt i Norge av flinke oppdrettere og fra Sverige.

Venter nå på kull på alle rekene utenom snowhite og tigerrekene, men de kommer vel snart de også.
Er mest spent på Taiwan misch rekene nå og hva som kommer ut av de. Håper jo såklart på blue bolt, red ruby og king kong etterhvert.

Ellers har jeg også mange forskjellige plantetyper som får CO2 (i 7 kar) og gjødsling i form av PMDD.
Rød
Har et eksemplar av denne. Får se om den blir prioritert.
Rekene er veldig glade i byggpellets!
Marius Egenes
Har et eksemplar av denne. Får se om den blir prioritert.


Flott rødfarge på den reka. Vis gjerne nærbilder av noen av de andre du har også.

Er byggpellets det samme som selges i 25kg sekker til hester?
Hei Sakura
Kommer flere bilder etterhvert

Har kjøpt pellets fra ebay, men har tenkt tanken at dette sikkert er noe f.eks. Felleskjøpet har i store sekker. Kjøpte 25g til testing for noen måneder siden og har fortsatt mer igjen, så 25kg er sinnsykt mye!
Hei Marius,

gratulerer med egen tråd og fine reker!

Ang. akvariestørrelse er det anbefalt å velge ikke for små. Store akvarier er meir stabile over langsikt. Når rekene begynner å formere seg kan det gå veldig rask og da er det vanskelig å holde ett 31l stabil.

På bildet har eg sett de små lysarmaturene over de små akvariene dine. Kva type akvarie og kva type lysarmatur er det?

Du sa at du har 7 akvarier med CO2. Det er veldig bra. Er det med gasflaske? Har du en fordeler fra en flaske?

Ang. rekefôr kan det være en utfordring. Det finnes mange fôrtyper som er svært attraktiv men kan ødelegge vannkvalitet eller er svært vanskelig å fordøye for rekene bl. a. pasta som er farlig pga. gluten. Byggpellets vet eg ikke helt korleis det er å fôre, men eg kan tenke meg at næringsverdi på dette er ikke så høge.
I begynnelsen er det ikke så vanskelig å fôre rekene siden det er en del oppvekst i akvariet, men etterhvert blir oppveksten redusert av rekene og da må man bruke rette fôr

Lykke til!

Micha
Michael Niesar
Hei Marius, gratulerer med egen tråd og fine reker! Ang. akvariestørrelse er det anbefalt å velge ikke for små. Store akvarier er meir stabile over langsikt. Når rekene begynner å formere seg kan det gå veldig rask og da er det vanskelig å holde ett 31l stabil. På bildet har eg sett de små lysarmaturene over de små akvariene dine. Kva type akvarie og kva type lysarmatur er det? Du sa at du har 7 akvarier med CO2. Det er veldig bra. Er det med gasflaske? Har du en fordeler fra en flaske? Ang. rekefôr kan det være en utfordring. Det finnes mange fôrtyper som er svært attraktiv men kan ødelegge vannkvalitet eller er svært vanskelig å fordøye for rekene bl. a. pasta som er farlig pga. gluten. Byggpellets vet eg ikke helt korleis det er å fôre, men eg kan tenke meg at næringsverdi på dette er ikke så høge. I begynnelsen er det ikke så vanskelig å fôre rekene siden det er en del oppvekst i akvariet, men etterhvert blir oppveksten redusert av rekene og da må man bruke rette fôr ;-) Lykke til! Micha


Takk for det Micha og takk for fine reker fra deg! Anbefales til alle som ønsker kvalitetsreker. Snakk med Micha, eller med meg om noen måneder

Er klar over at størrelsen på akvariene ikke er optimale, men ville ha flere akvarier inn i reolen og da var det nærmeste jeg kom 31L. Alternativet mitt ble enten 9 akvarier på 85L eller å bytte ut en del av de med 2x 31L, så da ble det sånn. Har også noen 85L som ligger standby som jeg ser hva jeg gjør med etterhvert. Muligens dele de på midten med blåsvamp eller noe... Ikke planlagt dette helt enda. Skal sortere kraftig når det har blitt litt flere reker her og passe på at 31L ikke blir overbefolket! Hvis jeg ser at det ikke går så må jeg bare anskaffe noen større

Lys:
Etter å ha testet diverse lysrør i et par år og lest endel om lys, kom jeg fram til at jeg IKKE skulle ha LED til planter. Inntil en venn av meg kjøpte en LED-lampe på Ebay til 160,-
Disse fåes i forskjellige størrelser, men de jeg har er 20w med en kelvin på 6500. Jeg har hatt diverse dyre planterør (vet du foretrekker osram 865/965 Micha) som har kostet like mye for et rør som for den lampa jeg nå er litt forelska i. Den har sterkt lys og HC Cuba elsker denne lampa. Aldri har min HC perlet så mye og vært så fin i vekst som nå.
Eneste bakdelen med denne lampen nå må sett fra et miljøperspektiv; vet ikke om det går an å skifte pære i den. Vel, det går vel an. Alt går an.. På en annen side bør jo lysrør skiftes en gang i året, så vet ikke helt hvordan det er med det miljøregnskapet
Link

CO2:
Fikk endelig tips fra en kar om en som selger fordeler til CO2-flaske på Ebay som fungerer på norske flasker. Det er 7 utganger (!) som er koblet til en 6kg flaske. Fungerer utmerket så langt. Kan slenge opp et bilde når jeg er i boden igjen.

Vet du har et fôr jeg må prøve Micha Tror neppe det er noe særlig næring i bygg heller, men du verden som rekene liker det her. Men sjokolade er jo ikke alltid bra å spise hele tiden.. Bruker også annen mat. Har masse forsekjellig her og prøver å variere så mye som mulig. (Nå kom jeg på at jeg må kjøpe litt frossen spinat!)

Venter på at Taiwan misch F1 skal vokse seg litt større her og at det skal klekkes hos crs sss og ss
Det nærmeste jeg kommer blue bolt nå
Michael Niesar
Ang. Du sa at du har 7 akvarier med CO2. Det er veldig bra. Er det med gasflaske? Har du en fordeler fra en flaske?


Her er CO2 saken som gjør Plantelivet verdt å leve om dagen. Fant et bilde før jeg koblet til det hele. 7 utganger.

Tar også med et bilde av "bazooka" diffuseren. Har byttet ut en del av mine vanlige glassdiffusere med denne. Den gir svært små bobler og jeg er ganske sikker på at jeg får nyttiggjort mer av CO2 som brukes. Lettere å rengjøre er de også.
Eneste bakdel er at de er 3-4 ganger dyrere enn de billige diffusere jeg brukte før, men jeg sparer en del CO2.
Trippel s
En av disse jeg har kjøpt fra en svensk oppdretter er med egg på ca 4. uka nå. Er spent på hva slags avkom som kommer. Selger sa det kunne være taiwangener i også.
Siden det er første kullet eg får av de nå er jeg veldig spent på kvaliteten som kommer ut og om det er mye variasjon.

Vann:
TDS: 150
GH: 5
KH: 0
PH: 6,5
Temp: 22

(Baklager dårlig bilde, får begynne å ta bilde med noe annet enn telefon snart)
Orange sakura
Har ca. 10 av disse. Foreløpig bare en med egg, men ser at alle hunnene er stinn med egg i ryggen nå. Forventer en eksplosjon av orange sakura om en stund..

Disse går i det eneste karet som står framme (ikke i boden). Har hatt sinnsyke algeproblemer og HC som nesten har dødd ut her, men etter diverse tiltak er trådalgene på vei tilbake og som du kan se på bilde har HC begynt å trives. Har ekstra pumpe, ekstra planter og black molly yngel for å få vekk alger og stabilisere. Har i tillegg hatt 15w/40L istedenfor 40w/40L som jeg er tilbake til nå. Det var først når jeg brukte 15w at det skjedde en positiv endring med trådalgene. Mange faktorer...
Påbegynt artikkel om oppdrett av amanoreka
Har begynt å skrive en litt mer utfyllende og samlet forklarlig på hvordan jeg fikk oppdrett på amanoreker. Kommer om ikke lenge.
Hc cuba - kjøkkenakvariet
Endelig har det begynt å komme seg i mitt 40L Cocoon. Har vært katastrofe i flere måneder. Etter å ha kjempet med trådalger i 3-4 mnd, bestemte jeg meg for en rescape og bytte ut biltemasand med ADA Amazonia. Hadde ca 30x20cm med HC cuba som jeg da tok ut og fordelte på 5 kar + noe solgt.
I de 4 karene som står i boden vokste de greit uten problemer i ADA soil, men på kjøkkenet ble det katastrofe. Dette er det eneste akavariet som står framme til spot og spe, så det var litt kjipt. HC råtnet rett og slett og trådalgene tok et skikkelig balletakb på både meg og sine plantevenner. På bildet har jeg stappet nedi noen friske skudd i håp om at det skulle ordne seg. Det har nå kommet på rett kjøl etter å hatt masse hornblad i, 20 black molly yngel, 6 posthornsnegler og hatt en periode med 15w/40L. Nå har jeg 40w/40L igjen.

Det er fortstt riemelig rotete pga av hornblad og litt flyteplanter, men lar de være i litt til. Gjødsler nesten daglig med KNO3 nå og ser ut til at ikke det blir for mye for de sultne plantene. Rekene trives også supert. I tillegg er det en ekstra pumpe på høyre side slm skal ut. Planen er å bare ha en stor "rekestein" med grønn plen + en eller tonplantearter til.
10 black molly
15 orange sakura (snart mange ganger fler)
10-15 crs /cbs
2 otocinclus

HC på det ene bildet er bare stappet inn i et hull for et par mnd siden. Vokser fint!
Flott akvarie! Sørg for å legge inn nye bilder i profilen din så det går an å nominere til månedens akvarium
Tante Astrid
Flott akvarie! Sørg for å legge inn nye bilder i profilen din så det går an å nominere til månedens akvarium ;)


Takk for det Det har akkurat kommet i balanse, så kan vente til jeg får rydda litt der.
Herlige bakterier?
Etter tips/inspirasjon fra Niesar, kjøpte jeg meg en flaske med bakterier og lignende. Blir spennende å teste ut. Vet at inspirasjonskilden er et hestehode foran, men gøy å eksperimentere litt selv også
Orange sakura
Har sendt over 4 orange sakura og en lav grad crs til fødeklinikken. De orange sakuraene er stinn av rogn, så det blir mer enn nok av de om er par uker. Rart hvordan plutselig alle skulle bli med egg. Sånn er det vel i rekeverden.
Spinat
Gjør dette for sjelden skjønner jeg.
1+1=?
Det begynner å bli fler småttiser i karene her nå. Vet ikke helt hvor mange enda, men fint at de blir fler!
Har en ganske høy prosentandel av rekene med egg nå. Venter fortsatt på at taiwan misch skal komme i samme mooden som resten av rekene.
Endelig høst!
Etter en herlig møkkasommer har jeg lært at orange sakura klarer å overleve i 35-40 grader over et par uker. Ikke alle da, men noen. Svarte biereker liker det derimot ikke aå godt. Alle ble borte. HC cuba råtner godt i denne temperaturen.

Heldigvis var det kun et 43L akvarie som sto i varmen. Resten av akvariene sto i 24 grader i kjelleren og formerte seg o hadde det bra.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap