Bjørns fisketank(er)

Heisann, etter å ha lest frem og tilbake og opp og ned her på dette forumet i div tråder, både personlige og spørsmålstråder så tenkte jeg at jeg kunne dele med meg av det jeg pusler med på akvariefronten.

Ny gammel akvarist som hadde akvarium fra tidlig 80 tall og frem til ca 2000 tallet. Etter noen år uten så har jeg igjen startet opp ett kar. Kjøpte meg ett brukt Akvastabil 325l kar for ca 6 uker siden. Fulgte med Malawi Ciklider som nå har blitt omplasert. Dette karet har jeg i stua og det inneholder nå 4 Scalare, 3 Sverddragere, 1 Gibbiceps, 10 Rødmunntetra
1 Sjokolademalle og 5 Corydoras aeneus.

Så dette er en god selskapsblanding som det kalles

Leker litt med tanken om og bygge meg reol i kjelleren der jeg kan ha mer oppdrettsrettede kar. Tenker på Apistogramma og Pelvicachromis. Men fremdeles langt frem til noen realisering, tror jeg da.. Skulle det dukke opp en reol med kar i sånn passe str så kan det jo skje ting. Jeg titter på Finn og her på forumet regelmessig så plutselig en dag kanskje..

Anbefaler gjerne Apistogramma som art Bjørn! Har ikke opplevd makan til spennende atferd på fisk noen gang. Lykke til i jakta på kar og fisk

Simen
Apistogramma var den arten som jeg hadde tenkt på først, men etter ett besøk på Dahls Dyrerike og en liten snakk med innehaveren Thor som varmt anbefalte Pelvicachromis så er det også en sterk "kandidat" Ikke at det ene må utelukke det andre.

Jeg merker at det er mengder av lett tilgjengelig informasjon og jeg har lest mer om oppdrett og fiskearter de siste 2 mndr enn noen gang tidligere.

I dag har jeg startet min første batch med artemiaklekking.
Tenkte og få prøvd på torvfiltrering også i nærmeste fremtid.

Noe usikker på str på kar til reol, kan jo få kjøpt nye helglass kar fra polen for en billig penge og de kan lages på mål. 800(l)x350(h)x400(b) er noen mål jeg har vurdert. Mer bredde enn høyde er vel en fordel for dvergciklidene har jeg tenkt.

Er masse spennende arter velge mellom. Alt fra små stimfisk til store hissige ciklider. Selv er jeg tanganyikamann og slipper den store bomben om at det er utrolig mye flott og spennende fisk fra den sjøen også.

Er enig i at bredde og dybde slår høyde i de aller fleste tilfeller.

Lykke til videre!!
I dag har det blitt fangst av mygglarver og div annet smått som håven fanget opp.

Fant også noen eikeblader som jeg tok med hjem. Mulig eikebladene har mistet noe av effekten etter å ha ligget en vinter ute. Men skal hvertfall prøve og ha noen i karet, pH ligger litt høyt så greit og komme ned 0,5-1 hvertfall.
Fulgte jo Malawi Ciklider med karet og da tilsatte jeg bi-karbonat for og høyne og stabilisere pH. Har ikke måleutstyr for KH men håper at det med vannbytter har "tynnet" seg ut litt så eikebladene klarer og få en liten nedgang i pH.

Artemi bachen står på benken og bobler..kan se ut som noen har klekt kanskje.. Ikke helt sikker på åssen det blir men det at jeg ikke er sikker tar jeg som ett tegn på at det ikke har vært noen stor klekking ennå.


I dag blei det jammen fler kar i huset. Gikk til innkjøp av 6x90l så første steg mot akvariereol i kjelleren er tatt. Gjenstår en massiv rydding og maling +++. Blir vel ikke no før etter sommeren.
Disse karene jeg kjøpte var borret for overløp og da tenker jeg selvsagt på og få til automatiske vannbytter. Sluk er det på gulvet ved reol så det er i orden. Tenker litt på om jeg må bygge så jeg kan komme til på baksiden eller om dette bare er sløsing med plass. Jeg må også teste ut om jeg kan ha dryppvann og en serie filterbokser med f.eks torv for og senke pH. Jeg har jaffall god tid til og finne ut av sånne ting. Dukker nok opp en del spm rundt dette etterhvert.
Startet nytt prosjekt ute i bakgården. Skulle først lage ett blomsterbed og friske opp litt. Er noen støpte heller fra 60 tallet og div annet jeg ønsker og bytte ut og få ett litt "freshere" preg.
Uansett så startet jeg som nevnt med plan om noen opphøyde blomsterbed i kant av en platting, fjernet noen heller og var klar til og handle inn matrialer til og begynne på blomsterbedene på lørdag. Problemet meldte seg når jeg kom til trelasthandelen der jeg hadde håpet på å få lånt en henger for og få hjem matrialene jeg skulle ha. Men mange var ute i samme ærend og alle hengere på de 3 trelasthandlerne jeg sjekket var bortlovet ut dagen. Så da utsatt jeg matrial handling frem til mandag, var jo ikke no stress.

Mens jeg satt ute i sola på lørdagen og titta litt rundt meg så kom tanken på en dam, en liten en jaffall. Tok og prøvegravde litt der jeg skulle ha bed og det viste seg at under ett lite lag med stein så fant jeg bare jord og sand, jaffal den første halvmeteren ned i bakken.
Så jeg målte litt og regnet litt. Leste en haug på nett på kvelden og fortsatte tanke rekken på søndag.

Mandag blei ingen matrialer kjøpt, men fortsatte med litt lesing om dam. Så i dag etter jobb så var jeg lei av lesing og gikk til handling. Platting blei blei delt i 2 og under den befant det seg fler heller, ei støpt kake med betong som jeg fikk fjernet etter litt svette og mye slit.

Startet graving i senter av dammen for og se om jeg kom ned til ønsket dybde ca 150cm er planen. Har nå kommet ned til 120cm og ikke truffet noen uventede hindringer. Så det ser lovende ut for at utgraving skal gå greit. Blir en god del masse som jeg må bli kvit men det problemet løser seg sikkert.
Den lille dammen jeg tenkte på først har nå utvidet seg til ca 10-12 000 liter og ønsker dybde nok til at Koi kan overvintre i damen. Og kanskje jeg ender på litt fler liter etterhvert, gjenstår og se hva jeg treffer på mens jeg graver og hvilke andre ideer som ramler inn underveis

Legger ved bilder av kommende dam og gravehjelpa mi i dag. Mer i veien enn til nytte men han syntes det var moro hvertfall.
Graveprosjektet blei bremset av flere dager med regn denne uka. Men har fått fjerna litt av massene jeg har gravd ut og er stort sett ferdig med å grave ut dammen. Gjenstår litt finpussing på kantene og fjerning av småstein. Traff på 3 store steiner som jeg klarte og få rulla ut. Ligger en til i kanten nede som er veldig stor tror jeg så den får ligge. Dypeste området blir ca 100 cm. (120 cm var en liten feilberegning i forrige innlegg)

Var hos Tropex i dag og kjøpte duk og noen gullfisker. Da fikk jeg jo også bruk for ett par av karene jeg har stående i kjelleren.

Regner med at dammen fylles med vann i løpet av uka. Henter filter og pumpe på torsdag.
Lenge siden en oppdatering her. Dammen er ikke ferdigstillt helt ennå.
Mangler og "pynte" rundt og få vatret kantene helt. Har startet på det i dag.

Men fiskene trives godt i dammen virker det som. Var veldig grått/grumset vann den første tida. Mye skyldtes nok at jeg stadig gjorde ett eller annet i dammen (planter etc) Og pumpa kjørte jeg med 19mm slange de første to ukene, bytte til 32mm når jeg hadde fått plassert filter der det skal stå og dette økte filtreringa drastisk og med det så bedret sikten i vannet seg fort.

Hadde lek på fiskene tidligere i uka. Om noe overlever gjenstår og se. Er ikke så mange gjemmesteder for nyklekt yngel i dammen så antar at de blir tilskuddsføde. Men var 2-3 (kanskje fler) fisker som hadde egg samtidig virket det som så det blei vel spredd noen egg blant plantene i gruntområdet tror jeg. Var hvertfall mye aktivitet der.

Skal få tatt noen bilder etterhvert!
Spennende prosjekt du har holdt på med her. Blir nok kjempe bra til slutt
Tilfeldig bekjentskap
© Julie Nilssen
Reklame for plussmedlemskap