Diy co2: gjær + sukker vs. natrium + sitronsyre - varighet?

Jeg har hatt DIY CO2 med gjær og sukker en stund nå. Blandingen varer i ca. 3 uker. Jeg ønsker å forlenge dette, uten å gå over til CO2 flasker etc.

Slik som jeg har forstått så dør gjæren når vannet blir for surt, eller når det er tomt for næring/sukker, og at det er dette som setter begrensingen når det kommer til hvor lenge blandingen varer når man bruker gjær metoden. Virker slik at man ikke kan gjøre så mye med dette og at liksom 3-4 uker er maks uansett. Når det settes i gang så kan man heller ikke kontrollere det.

Men hva med natrium og sironsyre metoden? Disse to sammen genererer CO2 så og si med en gang. Her kan du selv styre reaksjonen litt mere underveis. Her vil tidslengden egentlig være over hvor lang tid du blander disse to sammen og mengden du har tilgjengelig av begge to? Som eksempel, hvis man har 5 liter blandet ut med sitronsyre, og at dette jevnlig blir puttet i en annen kanne/flaske med natrium så burde man jo ha nok "drivstoff" til å holde på en stund? Lengre enn 3 uker kanskje?

Er det noen som har prøvd begge metoder og sammenlignet disse?
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA
Reklame for plussmedlemskap