Oppstart 1.0

Da har jeg endelig fått kjøpt meg et lite kar på 125l, valget ble Juwel Rio 125 da dette karet har gode forutsetninger for et friskt og fint akvarium.

Satte i gang med grus og vann på søndag og følger stadig med på vannverdiene, har fått montert proben så vannverdidata kommer kontinuerlig fra akvariet her: https://www.seneye.me/MacPhisto#p=12447

Jeg skal en tur til Alnabru og se på planter nå i dag så kom gjerne med noen tips hvis jeg burde gå for en eller annen spesialitet allerede nå.

Jeg ønsker meg et lettstelt selskapsakvarium med fargerike mellomstore fisker. Tips mottas med takk.
Spesialiteter er det bedre å vente med til du er ferdig med innkjøring og litt til, slik at karet kan komme i balanse. Under innkjøringen er det fint med hurtigvoksende planter. Vel, det syns ihvertfall jeg...fordi de tar mest aktiv del i nitrogensyklusen og holder nitrat-nivået i sjakk.
Når det gjelder valg av fisk har du jo god tid på deg, innkjøringen tar jo ca.5 uker. Titt i dyrebutikkene, skriv opp artsnavn på det som interesserer deg. Så kommer du tilbake hit og sjekker informasjon om disse artene i Fiskebasen. Slik ser du om fiskene vil ha samme vannverdier, og hvilke som passer i forhold til vannverdiene i krana di.
Har fått tak i noen fantastiske plante "spesialiteter" nydelig vannlilje og en rot med stor omkrets som ser ut som et banzaitre. Noen som vet om/hvor lenge det er til det blir tungt nok til å synke? Har synket det med juletrefoten i en bakke og fylt bakken med vann. Håper det suger til seg nok vann til å bli tyngre... Må røtter festes med anker?
Det der ser ut som en Redmoore-rot, de bruker litt tid på synke, ja. Ikke få panikk hvis du får et gråhvitt slimete belegg på den, det er vanlig med disse. Du kan bare ta den opp og skrubbe den ren før du legger den tilbake i vannet. Etter at du har gjordt det noen ganger, slutter den som regel med dette.
Takk for svar, jeg ble så opptatt av formen på roten at jeg glemte litt å spørre om hvilken sort det var... Jeg så litt i karene rundt hos akvaristen og det var noen like røtter i karene, så det du snakker om noen av dem var litt slimete/fortykket og det så ikke så ille ut at jeg ville skrubbe det bort. Minnet litt om hvordan en rot faktisk ser ut i vann... Tenker det får ligge å kose seg i bakken en liten stund til, virker som det er tynget litt allerede, så nå spretter det ikke lengre opp av vannet!

Ser du anbefaler eller bruker salmi metode, jeg har lyst å prøve meg uten, jeg har et lite kar gående allerede og flytter litt og litt vann over for å prøve å jumpstarte filteret, tenkte å ta ut en av filterbitene nå i kveld og legge det i det gamle akvariet, burde ikke det gi litt kultur i filteret?
Hey, det har flytta inn tre individer allerede!!!

_@^ _@^ _@^
Å flytte vann har ikke noe for seg, da bakteriene ikke er "frittsvømmende". De koloniserer de porøse flatene i filteret. Å legge filtermedier i vannet er heller ikke så virksomt. Å flytte filtermedier (fra det gamle filteret til det nye) derimot, kan hjelpe bra. Likevel bør du absolutt regne med en innkjøringsperiode med målinger av vannkvaiteten.
Du har fått med noen snegler med plantene, skjønner jeg ?
Jeg kunne jo ta det gamle filteret over i det nye karet, men er litt redd for de som lever i det lille akvariet vil ikke de få økning av nitrat ganske fort?

Sneglene fungerer som abstinens dempende da det er liv i akvariet! Sitter og ser sneglene koser seg med plantene mine, men ok det blir ikke lenge de får holde på...
Hvis du tar bort det gamle filteret, vil du få nitritt ganske omgående. Du kan bare ta deler av filtermediene, for eksempel 1 svamp, hvis det er det du har.
Ok, har mixet litt med filterene og tatt en del av gammelfiteret og satt det inn i det nye. Kan noen bekrefte at dette er riktig...

— Etter at karet er satt opp, temperert, beplantet og ferdig innredet og du har funnet ut hva slags fisk du ønsker å ha i akvariet kan du starte med å sette inn et par enkle, hardføre fisk - ikke mer enn 2-3 stk!

Betyr det at nå som jeg har plantet litt og fått inn roten, justert ferdig temperaturen og har god stabilitet kan jeg sette inn to fisker?
Fin rot du har fått tak i.

Ser du bruker seneye, hva synes du om produktet? erfaringer så langt?
Takk, den rota ble digg i karet!
Jo jeg må si at seneye har vært nøyaktig på verdiene, nå er det et 225 dager gammel målestrips inne i den og de skal vare i 30 dager, så slik den måler nå ville jeg tatt med en klype. Har bestilt nye strips så da blir den nøyaktig igjen. Har kontrollmålt helt opp til 60 dager gammelt strips og det var nøyaktig da også.
Ellers så gir den de viktigste verdiene, Ph, amonia, temperatur og lyskvalitet, og man har litt bedre kontroll på trender og hva som forårsake hva. Litt klønete å ha en "pc" ved akvariet, men jeg flyttet bare på Mac serveren min og installerte win8 i vmware.
Liten og praktisk probe, lett å bytte strips.
Leste nettopp at de kommer med nye strips som gjør at samme probe kan levere flere verdier, blir spennende å se hva de kan trylle frem.

Jeg brukte den aktivt i torturakvariet på 19l da skjedde dødelige ting over natta så den var en lifesaver da. Nå håper jeg på bedre tid å gjøre forbedringer ved en alarm.

Rimelig er den også hvis man tenker på hva slike lab sett koster.
Å sette inn fisk før akvariet er innkjørt er ikke bra. det er nok eksempler her på AF på nybegynnere som har gjordt nettopp det, og mistet fiskene. Ammoniakk og nitritt er veldig giftig for fisk, og om de ikke dør så kan de få varige skader. Og hvorfor skal man utsette dem for det når man ikke behøver ?
Sant nok, men det sto slik i forumets egen oppstartsoppskrift...
Den artikkelen er egentlig gått ut på dato. Det var slik det ble gjordt i gamle dager før fiskeløs innkjøring ble "oppfunnet". Les heller denne tråden.

Har gransket Seneye sin webside nå, men kan ikke finne et eneste ord om hvordan man faktisk måler f.eks. ammoniakk. Det står side opp og side ned om alle tilkoblingsmuligheter, widgets og apper, men altså ikke noe om det som faktisk er viktigst. Har du noe info om dette ?
De er nok sparsomelige med teknisk detaljer for de det skremmer bort kunder.

Ut fra hva jeg har forstått er det en kombinasjon av NH4 temperatur og PH verdi som utgjør amoniakkmålingen.

Dette står i faqen deres.


Water chemistry > what is ammonia NH3 & NH4 ? > what is ammonium NH4 ?


If you have a worry or problem with NH4 then it is often a good idea to understand more about it.

NH4 (ammonium) is a nontoxic salt, it is the ionised form of toxic ammonia NH3. It is useful to understand that in the aquatic environment NH4 is not toxic, however it does have the ability to instantly change to NH3 with a change in pH and or tempertaure. This is why people often worry about high levels of NH4 when they do water tests, as NH4 accumulating is not harmful in its self it does have the ability to change to NH3.

To understand more about the link between NH3 and NH4 you can click here.

It is important to understand that is just the NH3 which is nasty and toxic to aquatic life and it is this that ideally needs monitoring.

The seneye device only measures toxic free ammonia NH3 and the seneye connect application allows you to look at free ammonia between 0.000ppm and 0.500ppm. The seneye.me website stores all the ammonia history from your device.

Ammonia test kits mostly measure TAN especially if they are marked as an NH3/NH4 test kit. The measurement is done by changing the pH of the water sample; you may have noticed how ammonia test kits normally have a small bottle marked harmful corrosive. Using NH4 temperature and pH to accurately work out how much NH3 is present is very very difficult click here to find out why.

Why does my ammonium NH4 go down when I do water changes click here?

If your ammonia is very high you may find it useful to learn how to control ammonia.

Alt det der er greit...man bruker tabeller for temperatur og pH for å regne ut hvor mye total ammonia det er. Hvis man vet den ene faktoren (NH3) samt temp og pH, kan man altså regne ut total NH3+NH4. Dette sier fremdeles ingenting om HVORDAN NH3 måles. Hvorfor skulle slike opplysninger skremme vekk kundene ?? Det måtte i så fall være hvis selve metoden er dårlig.
Jo ja, det kan tenkes at kunder vil vite slik, men etter 20 år i EDB bransjen har jeg innfunnet meg med at min forklaring på hvorfor ting funker slik de gjør er av 0 interesse, just make it happend er ofte best!

Jeg setter inn en plast strips med to soner i og vips forteller den nøyaktig det samme som tetra testen min gjør. De har vel kanskje patentert en metode de ikke ønsker å avsløre kanskje?
Du hadde rett angående roten, her slimes det ned fra alle kanter gitt... Jeg får la den slime seg ferdig.
Innførte bactosprint 16.04 og synes det har gitt gode resultater så langt. Noen reker og to plectoer har fått flytte inn og det ser ut til å gå rett veien.
Følger forøvig Tropica sin oppskrift på bytte av vann og andre detaljer.

Verdier:

16.04
NH3: 0,040
Ph: 8,2

20.04
NH3: 0,018
PH: 7,8
Tilfeldig bekjentskap
© Rolf H Dahl 2012
Reklame for plussmedlemskap