The art of fishless cycling

Jeg har lest og søkt mye her på akvaforum og funnet mye nyttig info for en nybegynner, bl.a om innkjøring av akvarium

Nå fant jeg også følgende artikkel om 'fishless cycling' på The Aquarium Wiki: http://theaquariumwiki.com/The_Art_of_Fishless_Cycling. Veldig oversiktlig og grundig om bl.a vannverdier under fiskeløs innkjøring.

Her står det bl.a også bla tips ang GH nivå og oksygen ved fiskeløs, som jeg ikke hadde fått med meg før.

Dessuten er det et poeng i artikkelen på The Aquarium Wiki som er i direkte i strid med det som står her på akvaforum : http://akvaforum.no/text.cfm?id=2372

På The Aquarium Wiki står det er viktig å fjerne Klor ved fiskeløs innkjøring, mens Akvaforum sier at det er viktig at man IKKE fjerner Klor.

Kanskje noen som er erfarne med fiskeløs innkjøring kan kommentere denne forskjellen?
Hvis du leser innlegg nr 6 etter selve artikkelen du linker til, finner du svar på spørsmålet ditt.
Takk! Ok dette begynner å bli komplisert Det kan kan være behov for å fjerne hypokloritt., og det kan være behov for å tilsette klor i form av bordsalt?
Jeg har aldri gjort noen av delene og det har gått fint hver gang. Jeg trodde i starten at prosessen ville gå raskere hvis jeg fjernet klor, men det er trolig marginalt.

Hovedårsaken til det er nok at vi i Norge har gode råvannskilder og betydelig mindre bruk av klor enn f.eks. på kontinentet.

Det jeg har kommet til, er at det er lurt å kjøre inn akvariet under tilnærmet samme vilkår som de fiskene du skal ha trives best under.

Holder definitivt med det siste der, Sigmund ! (mer om det nedenfor.)

Men jeg må bare kommentere den AquariumWiki artikkelen.
Jeg stiller meg en smule skeptisk til artikkelen. For det første pga. en dårlig
proofreading, som får meg til å lure på om innholdet er til å stole på (dette er helt
klart ikke PubMed !). Men mest slående er det faktum at han definitivt fastslår at
bakteriene vil dø i løpet av et par timer hvis de ikke får ammoniakk, noe som er en
faktafeil. Faktafeil er det også at han sier Nitrospira (briensis-like) er NOB, men
Nitrospira briensis finnes ikke, derimot Nitrosospira briensis (og den er lite aktuell).
Nitrosococcus sier han er ansvarlig AOB...de artene finnes kun i marine habitat og kan ikke vokse i ferskvann (Bergey's Manual of Systematic Bacteriology).

Men tross dette er artikkelen verdt å lese. Personlig forstår jeg ikke vitsen med den
fremgangsmåten han velger, med veldig lavt ammoniakk-nivå. Han grunner dette med at nitritt-bakteriene er så følsomme for ammoniakk og nitritt. På den annen side øker han NH4/NH3-mengden til 4ppm på slutten av innkjøringen....hvor er logikken ? Bakteriene må uansett tåle en høy-nitritt situasjon når akvariet er i drift uten å stryke med, for uhell kan skje. Hva skal man med nitritt-bakterier som dør av en nitritt-topp ? Fordelen med den første metoden er at man i utgangspunktet kun dyrker de bakteriene som tilfredsstiller dette kravet.

Et annet tvilsomt punkt er at han sier pH må være 7.6-8 for at bakteriene skal vokse, og at de ikke vokser med pH på 6-tallet. Her gjør han det samme som over... senker pH etter at innkjøringen er ferdig. Han utvikler altså bakteriestammer som er avhengig av et NH3-rikt (alkalisk) miljø og ikke klarer seg i NH4+ (surt) miljø. Hva skjer da når han senker pH ? Vi vet jo alle at nitrifikasjon fungerer helt utmerket i pH ned mot 4 ! Jeg ser ingen grunn til at innkjøringen skal avvike nevneverdig fra de vannverdier man ønsker til fiskene når karet er innkjørt, altså så lenge dette ikke er ekstreme verdier. Jeg har kjørt inn flere kar med pH hovedsaklig på 6-tallet og temp rundt 25-26 grader, ingen problem.

Når det gjelder BactoSprint, er jeg usikker...dette er frysetørket materiale. Produsenter av levende startkulturer, f.eks. Dr.Tim Hovanec (Tetra SafeStart og Dr.Tim's One and Only) sier klart at kulturen dør dersom mediet fryser eller opphetes over . Minste krav til frysetørking er iallfall at bakteriene oppbevares i 100% tette glass-ampuller som er flammeforseglet. Mulig overlevelse av ikke-sporedannende gram-negative bakterier er altså i meget stor grad avhengig av hvilken standard prosessen holder.
Takk for svar/kommentarer!

Jeg har ikke brukt hverken klorfjerning eller klortilsetning (salt) i mitt innkjørings akvarium, men det ser ut til at prosessen er i gang, så da gjør jeg ikke noe mer hverken i den ene eller andre retning.
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap