Akvarieutstyr: hva er dette?

Jeg kjøpte meg et 250 l akvarium i går, og fikk med utrolig mye utstyr. Vet ikke hva alt er for noe, kanskje noe hjelp å få her ?

Bilde 1: ? Noe elektronisk
Bilde 2: Likner eller minner om glass
Bilde 3: Ser ut som fiskemat? Er det fiskemat evt til hvilken fisk?
Bilde 4: Tetra Algizit Shape and color
Bilde 5: Små poser med pulver
Bilde 6: Runding med slange
Bilde 7: en slags boks
Bilde 8: Div
Bilde 9: Er dette en Co2 tank?
Det første bildet er vel 2 stk foringsautomater, bilde nr 5 med pulverposene er PMDD - en glimrende plantenæring. Bilde 7 er nok et luftdrevet filter, bilde 8 en luftestein og noen luftskruer for å regulere luftstrømmen.
MrSpock
Det første bildet er vel 2 stk foringsautomater, bilde nr 5 med pulverposene er PMDD - en glimrende plantenæring. Bilde 7 er nok et luftdrevet filter, bilde 8 en luftestein og noen luftskruer for å regulere luftstrømmen.

Takk, Får bare forsøke å finne ut hvordan alt funker også
Ah, så det er en stor luftesten på bilde 8?
Bilde 6 er et Nutrafin CO2-opplegg, bilde 9 ser ut som UV-lysrør.
Lisbeth S
[QUOTE=MrSpock]Det første bildet er vel 2 stk foringsautomater, bilde nr 5 med pulverposene er PMDD - en glimrende plantenæring. Bilde 7 er nok et luftdrevet filter, bilde 8 en luftestein og noen luftskruer for å regulere luftstrømmen.

Takk, Får bare forsøke å finne ut hvordan alt funker også
Ah, så det er en stor luftesten på bilde 8?

Ja, så er det vel en del av en luftpumpe på bildet, i plasten ser det ut til at det ligger et par enveisventiler for luft også. Plastlange med en liten luftestein i toppen på bildet?
Bilde nr 9 er osmoseanlegg/RO anlegg.
Bilde 9
RO anlegg = reversert osmose. Anlegg som filtrerer og renser vannet ditt ned til de aller aller minste mikroskopiske partiklene, fjerner salter og mineraler i ferskvann. Vann fra RO anlegg er det aller aller reneste du får, og er ubeboelig og ikke til å leve i for fisk i sin rene form, må ikke brukes ublandet. Blandes derfor ut med kranvann til en ønsket hardhet og ph.

Det er vel noe for de spesielt interesserte, det der, eller folk som bor på et sted med helt forferdelig kranvann (forurenset og/eller altfor hardt i forhold til fiskene man ønsker å ha). Da må det renses i RO anlegg før bruk. Du kan sikkert google litt og finne pris på anlegget og selge det for en pen sum. Om jeg ikke husker feil er sånne anlegg ganske dyre, så virker det, kan du få en fin pris for det, tror jeg.

De fleste som bor i Norge har et veldig rent og godt vann, vi har høye krav her fra myndighetenes side til drikkevann. Sannsynligvis trenger du det RO anlegget derfor ikke. Med mindre du har privat brønnvann av laber eller ukjent kvalitet?
Si ikke det, har veldig bra springvann her jeg bor men har gått mer og mer over til RO vann og merker forskjell på leksviljen til overraskende mange arter. Krever litt ekstra innsats ved vannbytter men syns det er verdt det. Men så er jo jeg litt nerd og lar meg lett bli revet med.
Takk for svar
Ro anlegg senker altså ph,kh, Gh? Har en ph på 6-6,5, Gh 3 i springen.. Altså er det kanskje ingen grunn for meg å bruke det?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap