Alger og algeetere.

Hei.
Jeg er vel det man kan kalle nybegynner, selv om jeg etterhvert har hatt kar i noen år, tilsammen. Men jeg har aldri vært særlig opptatt av hva jeg skal ha oppi, bare at jeg vil ha liv og morsomt preg på karet. Så her er det litt av hvert, kan man si.
MEN.. Jeg sliter nå med mye alger. Syns det gror att så innmari fort. Hadde en relativt stor pleco, men etterhvert flyttet et ogå inn en ancistrus. Plecoen døde, og nå blir det mye av ymse. Røttene mine har fått en brub/rød skjær av noe alge-greier, samt at glass og steiner blir fort grønt. Pumpene får grønne og nesten sorte prikker, som omtrent er umulig å få av. Jeg bytter ca 10-20 prosent av vannet hver uke(har 190 l).

Hva skjer? Og hva gjør jeg? Tenker at jeg må ha en ny pleco, men noen mener noe annet. Fikk anbefalinger om å gå inn her å høre.. SÅ.. Hjeeeelp.

Mvh
Plussmedlem
Ideelt sett, bytt mer vann. 30% hver uke...

Pleco er ingen god algespiser, dessuten blir en STOR. Det samme gjelder Gibbiceps.
Gå heller for et par ancistruser, gjerne den vanlige oppdrettsvarianten.

Men algespisere alene vil ikke løse problemet ditt Masse alger er tegn på ubalanse. Mindre lys og mindre foring er antagelig noe som må til.
Har hatt samme lyset hele tiden, bortsett fra at jeg har bytta røra. Har timer på, så lyset er av 8 timer per døgn. Står ikke direkte i sollys.
Mindre for.. Ja mulig det, men har noen fisker som er blitt så store, og noen som blir veldig tynne og små. Tenker da spesielt på botiane mine. Har en DIGER en, og to puslete små. Men de tar ikke sneglene mine, og det er blitt mye i påsken. Da var vi borte, og de ble vel foret en eller to ganger på halvannen uke. er litt redd for å fore for lite og, men d er kanskje ikke noe roblem..? Har fått sjekka vannkvalitet på Ankazoo, og det er greit.

Men kanskje en til ancistrus...?
Plussmedlem
Nye rør gir mer lys / effekt. 16 timer pr døgn er mye, gå gjerne ned til 11-12.

Som jeg skrev vil ikke 1-2 ancistrus alene løse problemet ditt.
Da skal jeg prøve det også.
Takk takk.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap