Hvordan få sirkulasjon i eheim pro ii?

Jeg kjøpte et brukt eheim pro II for en stund siden. Jeg sliter med å få startet det opp, håper noen kan forklare meg om jeg gjør noe feil. Jeg prøvde å pumpe vannet inn i filteret via den store knappen man skal trykke på på toppen, uten hell. Det kom ikke noe vann inn i filteret. Så fylte jeg bøtta på filteret og slangene med vann som man gjør for å starte slike filtere, og prøvde å pumpe ut resterende luft via knappen på toppen. Da fikk jeg sirkulasjon i filteret, men det pumpet bare med halv effekt og det ble varmt på knappen. Jeg ristet på filteret for å få ut luft, men det så ikke ut til å hjelpe noe særlig. Meget frustrerende. What to do??
Noen rare lyder fra filteret?

Du kan evt. prøve å teste det uten filtermateriale i, for å eliminere i hvert fall én mulig feilkilde.
Prøv å hold filteret på skrå en stund mens det går, det kan hjelpe med å få ut luften
Du har garantert åpnet spaken på toppen helt, den som åpner filterets tilgang til slangene....?
Takk for svar og råd! Nå har jeg tatt meg sammen og kjemper nok en gang med dette filteret.
Først prøvde jeg å ta ut all innmaten for å eliminere det. Så koblet jeg på, og dobbeltsjekket at slangetilkoblingen var helt åpen. Jeg er usikker på om begge slangene må være under vann, eller om det er en fordel at ut-slangen er over vann når jeg prøver å pumpe vannet igjennom filteret for å få ut luft og inn vann? Det virker som at filteret ikke klarer å dra igjennom luftbobler som havner i inn-slangen, så når jeg trykker på knappen pumer jeg bare den luften tilbake i inn-slangen.
Jeg har koblet fra slangene og åpnet slik at inn-slangen skal være full av vann når jeg kobler på, men når jeg kobler det på filtertoppen igjen er det alltid noe luft som siger inn i den slangen. Denne boblen klarer ikke filteret å dra igjennom og ut. Det durer i filteret som om det er for mye luft i det, og jeg får ikke ut denne luften. Jeg lurer på om det har noe å si at ut-slangen er bittelitt mindre dimensjon på enn inn-slangen. Skulle tro det ikke har noe å si?

Jeg har også ristet, løftet og latt filteret stå på skrå uten at det hjelper særlig.
Jeg har åpnet og sjekket rotor og impeller, og det ser greit ut. Synes ikke det ser spesielt slitt ut. Jeg fjernet også den lille fjæra som ligger som en indikator i ut-slangen, i tilfelle det skulle være noe motstand der.
Nå er jeg veldig frustrert, kan ikke skjønne hva det er jeg gjør feil!!
Prøvde å løfte opp filteret og virkelig riste det. Fikk ut masse luft og et lite øyeblikk trodde jeg at det ble bedre, men så gikk det tilbake til det samme. Filteret rumler og har fortsatt mye luft, og det går på halv maskin. Når jeg pumper på knappen så kommer det litt luft i ut-slangen, men dette siger inn igjen i filteret i stedet for å fortsette ut.
Du har nok falskluft som kommer inn en eller annen plass.

Satt for litt over ei uke siden opp ett nytt eheim filter. Der kom det inn falskluft på vann inntaksdelen. Det er flere plasser det kan komme inn falskluft som gjør at filteret ikke vil starte ordentlig, prøv å eliminere disse.

Hvis utblås-slangen er over vann, funker primer-pumping dårlig. Anbefaler deg følgende metode:

Koble en ekstra slange på utblåset som er over vann, som en slags forlengelse. Sug på slangen til du hører det sildre i filteret. Nå skal hevert-effekten være i full gang. Du kan kjenne at det kommer luft ut av utblås-slangen.

Koble fra slangen som du sugde på, og vent på at filteret fyller seg opp.

Etterpå er det bare å starte pumpa. Slutter den å pumpe, stopp den, vent ti sekunder, og start den igjen. Gjenta dette så mange ganger som nødvendig (mellom tre og ti ganger må til, etter min erfaring).
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap