Hardhet i vannet

hei..først nå oppdgaer jeg at Neontetra som jeg har, krever bare 0-3 i GH..Men jeg har ca 16...
Ellers har jeg Guppy, Molly og Dverggurammi

På hvilken måte vil Neontetra lide fordi jeg har for høy GH?
Anatomien til de forskjellige artene er tilpasset vannet de lever i gjennom mange tusen år. Når de blir plassert i feil vannverdier dør de vanligvis ikke umiddelbart, men de blir utsatt for økt belastning, kroppene stresses, noe som fører til at de svekkes og kan føre til økt mottagelighet for sykdom og forkorte levetiden.

Riktig ph er vel så viktig og du har fisker sammen som trives i forskjellige typer vann slik at minst en av de vil gå i feil ph.
Tante Astrid
Anatomien til de forskjellige artene er tilpasset vannet de lever i gjennom mange tusen år. Når de blir plassert i feil vannverdier dør de vanligvis ikke umiddelbart, men de blir utsatt for økt belastning, kroppene stresses, noe som fører til at de svekkes og kan føre til økt mottagelighet for sykdom og forkorte levetiden. Riktig ph er vel så viktig og du har fisker sammen som trives i forskjellige typer vann slik at minst en av de vil gå i feil ph.


I følge fiskebasen, hvis jeg ikke har misforstått helt da, så har jeg ok PH (7,5) og GH til de fiskene jeg har..minus Neontetra.

To spørsmål:

1. hva gjør dere for så senke GH?
2. hva ville du gjort med Neontetra siden de skal ha så lav GH?

Jeg er meget sint nå på butikken som ikke nevnte dette da jeg kjøpte dem sammen med de andre i februar. Det å vite at de svømmer rundt der og kanskje fysisk har det vondt, liker jeg dårlig.
Hva ville du gjort?
Med ph 7.5 så er du vel på grensen på dvergguramien også, men det skulle vel gå

Om du har ikke har så høy gh i kranvannet så mistenker jeg at du har kalkholdig sand/grus eller stein i akvariet som påvirker verdiene. Nå er det bare neontetraene som ikke liker så høy ph og gh, de andre skulle det gå greit med. Om du likevel vil senke gh så må du i såfall bytte ut det som er kalkholdig, men da kan også ph synke til et nivå hvor mollyen får feil vann.

Ideelt sett burde du skaffe et nytt kar med riktige verdier til neontetraene eller levere de tilbake til butikken, men aldri sikkert at de får riktig vann om noen andre kjøper de heller.

Alternativt kan du prøve å senke gh noe og se om du finner en middelvei for molly og neontetraene mtp gh og ph og ellers gi de så godt miljø som mulig så langt du kan.

Når det gjelder info fra butikker så må det alltid dobbetsjekkes. Ikke alle selgere har satt seg godt nok inn i de forskjellige fiskeartene, og ikke alle bryr seg heller så lenge de får solgt, så om det dukker opp en spennende fisk du har lyst på så les deg opp på den først

Hva jeg selv ville gjort? Sannsynligvis prøvd middelveien selv om det ikke er ideelt, og deretter lært av det og lest meg opp på fiskene. Faktisk har jeg gjort nesten samme tabben, riktignok med andre arter, og endt opp med akkurat den løsningen.
Som diskutert I andre tråder her på Akvaforum, så er ikke alle vannverdiene i fiskebasen riktig lagt inn. Og hvis man søker på samme fisk på ulike kilder på nettet så finner man ulik info om dette. På The Aquarium Wiki så oppgis Neontetra å ville ha GH 4-10.
nooby
På [URLBLOCK1] så oppgis Neontetra å ville ha GH 4-10.

Hvis du leser teksten, ser du at det står 0-6 der. De fleste som har offentlig kranvann her til lands kommer innenfor det.
SilverShaded
[QUOTE=nooby] På [URLBLOCK1] så oppgis Neontetra å ville ha GH 4-10.

Hvis du leser teksten, ser du at det står 0-6 der. De fleste som har offentlig kranvann her til lands kommer innenfor det.

Hvis du leser teksten selv, så gjelder de tallene du nevner for om man ønsker å legge til rette for oppdrett, og ikke for generelt hold av Neontetra. Som sagt så oppgir ulike kilder ulike tall for Neontetras (og andre fiskers) generelle krav til vannverdier.

Tante Astrid
Med ph 7.5 så er du vel på grensen på dvergguramien også, men det skulle vel gå :) Om du har ikke har så høy gh i kranvannet så mistenker jeg at du har kalkholdig sand/grus eller stein i akvariet som påvirker verdiene. Nå er det bare neontetraene som ikke liker så høy ph og gh, de andre skulle det gå greit med. Om du likevel vil senke gh så må du i såfall bytte ut det som er kalkholdig, men da kan også ph synke til et nivå hvor mollyen får feil vann. Ideelt sett burde du skaffe et nytt kar med riktige verdier til neontetraene eller levere de tilbake til butikken, men aldri sikkert at de får riktig vann om noen andre kjøper de heller. Alternativt kan du prøve å senke gh noe og se om du finner en middelvei for molly og neontetraene mtp gh og ph og ellers gi de så godt miljø som mulig så langt du kan. Når det gjelder info fra butikker så må det alltid dobbetsjekkes. Ikke alle selgere har satt seg godt nok inn i de forskjellige fiskeartene, og ikke alle bryr seg heller så lenge de får solgt, så om det dukker opp en spennende fisk du har lyst på så les deg opp på den først :) Hva jeg selv ville gjort? Sannsynligvis prøvd middelveien selv om det ikke er ideelt, og deretter lært av det og lest meg opp på fiskene. Faktisk har jeg gjort nesten samme tabben, riktignok med andre arter, og endt opp med akkurat den løsningen.



I fare for å virke helt blåst nå så må jeg få det litt inn med t-skje.

Du skriver at du mistenker jeg har kalkholdig sand/grus eller stein i akvariet som påvirker verdiene. Hvordan kan jeg vite på forhånd hva slags sand/Grus en skal skaffe seg for å unngå dette?
Og mener du nå at jeg , hvis jeg ønsker å prøve middleveien, må tømme alt i akvariet og legge inn ny sand/grus?

Et annet spørsmål: Hvordan endrer en PH?

SilverShaded
[QUOTE=nooby] På [URLBLOCK1] så oppgis Neontetra å ville ha GH 4-10.

Hvis du leser teksten, ser du at det står 0-6 der. De fleste som har offentlig kranvann her til lands kommer innenfor det.

Tusen hjertelig takk for link...Fenomenalt..Lærer noe hele tiden
La en bolle/bøtte vann fra springen stå et døgns tid. Mål verdiene. Så tar du noe noe av vannet i en mindre beholder, feks et litermål, og har oppi noe av bunnlaget slik at det blir 1/3 til 1/2 med bunnlag. La det stå et døgns tid igjen og mål verdiene. Har ph og gh økt så er bunnlaget kalkholdig. Du kan gjøre tilsvarende med steiner.

Som en generell regel så er lys grus/sand og lyse steiner kalkholdige, men mye av grusen/sanden som er å få kjøpt er faktisk farget så det er vanskelig å gå ut fra bare fargen, og det er lite merking av den. Veldig vanskelig å finne ut av på forhånd altså, om man da ikke får tak i en prøve og tester den som forklart ovenfor. Den lyse sanden fra biltema derimot er kalkfri.

Som nybegynner tenkte jeg riktig og kjøpte meg sort grus, for den er sikkert uten kalk tenkte jeg. Det viste seg at den var farget og økte ph-en alt for mye i forhold til verdiene fiskene mine ville ha. For å unngå for mye stress for fiskene brukte jeg en hevertslange og tok å sugde ut et parti av grusen ved vannbyttene og fylte på med ny sand. Tok bare en fire-fem omganger før mesteparten var skiftet. Flyttet ikke på noen av de største røttene så det var fremdeles litt rester igjen her og der, men ikke nok til å påvirke vannet i særlig grad. Om du velger å bytte underlag er opp til deg, men som jeg nevnte tidligere, du kan ende opp med feil vann for mollyen istedenfor, eller du må til med å øke ph og gh med egnede produkt. Enkelt skal det ikke være :-P

Ph kan senkes ved bruk av feks eikebarkekstrakt, ph- eller mye røtter, men har du kalkholdig materiale i akvariet så vil den bare fyke opp igjen. Slik jojo-effekt er atskillig mer skadelig for fiskene enn at de går i litt feil vann. Fisker tåler dårligere senking av ph enn økning, har selv mistet otto i to omganger pga ph-dropp. Endring på mer enn en halv grad i døgnet er ikke anbefalt, noen arter tåler enda mindre enn det.
Tante Astrid
La en bolle/bøtte vann fra springen stå et døgns tid. Mål verdiene. Så tar du noe noe av vannet i en mindre beholder, feks et litermål, og har oppi noe av bunnlaget slik at det blir 1/3 til 1/2 med bunnlag. La det stå et døgns tid igjen og mål verdiene. Har ph og gh økt så er bunnlaget kalkholdig. Du kan gjøre tilsvarende med steiner. Som en generell regel så er lys grus/sand og lyse steiner kalkholdige, men mye av grusen/sanden som er å få kjøpt er faktisk farget så det er vanskelig å gå ut fra bare fargen, og det er lite merking av den. Veldig vanskelig å finne ut av på forhånd altså, om man da ikke får tak i en prøve og tester den som forklart ovenfor. Den lyse sanden fra biltema derimot er kalkfri. Som nybegynner tenkte jeg riktig og kjøpte meg sort grus, for den er sikkert uten kalk tenkte jeg. Det viste seg at den var farget og økte ph-en alt for mye i forhold til verdiene fiskene mine ville ha. For å unngå for mye stress for fiskene brukte jeg en hevertslange og tok å sugde ut et parti av grusen ved vannbyttene og fylte på med ny sand. Tok bare en fire-fem omganger før mesteparten var skiftet. Flyttet ikke på noen av de største røttene så det var fremdeles litt rester igjen her og der, men ikke nok til å påvirke vannet i særlig grad. Om du velger å bytte underlag er opp til deg, men som jeg nevnte tidligere, du kan ende opp med feil vann for mollyen istedenfor, eller du må til med å øke ph og gh med egnede produkt. Enkelt skal det ikke være :-P Ph kan senkes ved bruk av feks eikebarkekstrakt, ph- eller mye røtter, men har du kalkholdig materiale i akvariet så vil den bare fyke opp igjen. Slik jojo-effekt er atskillig mer skadelig for fiskene enn at de går i litt feil vann. Fisker tåler dårligere senking av ph enn økning, har selv mistet otto i to omganger pga ph-dropp. Endring på mer enn en halv grad i døgnet er ikke anbefalt, noen arter tåler enda mindre enn det.


Ja det var detaljert beskrevet og jeg lærte noe igjen gitt. Tusen takk.

Et siste spørsmål

Er det kun med disse stripsene en kan teste GH?
JEg bruker JBL sine dråper for å teste NO2 etc.
Finnes dråpetester for det meste. Strips er ofte ikke til å stole på så dråpetester blir alltid anbefalt og Jbl er et bra merke.
Tante Astrid
Finnes dråpetester for det meste. Strips er ofte ikke til å stole på så dråpetester blir alltid anbefalt og Jbl er et bra merke.


i den test pakken jeg har fått, så er ikke GH test i den. KUn NO2, NO3, PH 3-10 og NH4.
jo også KH.
Så nå har jeg bestilt opp GH test også.

Tusen hjertelig takk alle sammen for god hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell Begby
Reklame for plussmedlemskap