Scalare vs sverddrager ( hjelp )

Jeg kjøpte meg for 2 dager siden en scalare til mitt akvarium på 95l.
Jeg vet at det kan virke litt lite for scalaren, men har altså funnet ut at noen få scalarer er helt fint å beholde i akvariet mitt. I akvariet befinner det seg følgende fisker:
5 Kardinaltetra
3 Sverdfisk ( 1 Hann, 2 Hunner )
To gullfisker ( inkl. en slørhale )
En ancistrus algespiser / malle
Og... To ferske scalarer kjøpt i dag hos dyrebutikkenæ

--------------------------------------------------------------------------------------------------
Tilbake til det jeg nevnte øverst i innlegget;
Jeg kjøpte meg én scalare for 2 dager siden.
Den fant jeg dessverre livløs i grusen i dag. Jeg forstår ingenting av hvordan dette kan ha hendt. Når jeg kjøpte scalaren, sa damen som jobbet i butikken at jeg burde kjøpe to. For nesten alle fisker trives best med partnere av samme rase. Dette valgte jeg der og da å vente med. Kjøpte en scalare som er hvit og lysegul.

Når jeg satt den oppi karet mitt, som skal passe bra til den, fordi jeg har hørt og lest at scalarer forventer minst 50cm høyt kar. Gjemte den seg bare bak et stort skip jeg hadde kjøpt. Den kom nesten aldri frem, og gjemte seg mer ved bare synet av bevegelser jeg kan ha gjort ved akvariet. Dette forundret, og bekymret meg veldig, med tanke på at jeg har en venn med to scalarer i et 60l kar. Det er altså 35l mindre enn mitt eget, men scalarene stortrives. Det gjør de faktisk, selv om "anbefalt" liter for et kar skal være høyt over hans kar.

Jeg fant jo scalaren død i grusen, men gikk tilbake til durebutikken og fikk tilbake pengene, som jeg kjøpte to nye scalarer for. Dette kan høres dumt ut, men jeg måtte jo finne ut av om det var noe feil med scalarene i forhold til de andre fiskene, eller hva det måtte være.

Jeg vet ikke om dette er grunnen til et tapt akvarieliv, men jeg har oppdaget at sverddragene kan være årsaken til "tragedien." Jeg merker at sverddragene (hunnene, har ikke merket noe stort fra hannens side), driver å pirker, skremmer, og napper på scalarene jeg nylig har kjøpt. Nå er jo de blitt to scalarer, istedet for den første. Og merker at de tør å komme fram litt mer. Men det samme problemet oppstår. Disse scalarene går gjemt ned i et hjørne, hvor jeg ikke har mye tilsyn på dem fra min vinkel.

Kjære eksperter, og andre som er mer informerte enn meg, om dette.
Jeg trenger litt hjelp, for jeg må ha svar. Dyrebutikken påstod at sverddragene skulle være fredelige. Har lest at dette kan være annerledes om de forstyrres under lek, men det har jeg ikke sett noe til i det hele tatt. Merker at den ene scalaren jeg har, er litt tøffere enn den andre når det gjelder å våge seg fram, før den blir nappet tilbake. Men det er ikke så nøye. Det skal ikke være nødvendig for dem å være ekstremt tøffe og modige for å våge å spise mat, eller komme seg inn i felleskapet til de andre fiskene.

Jeg vil ha svar. Jeg trenger svar. Hjelp meg.

-Aqua
Jeg ville levert de tilbake til dyrebutikken.
Akvariet ditt er altfor lite for både scalarene, sverdragene og gullfiskene... Gullfisk og Scalare bør ha mer enn dobbelt så stort akvarie.
Det er ikke plass nok for fiskene til å etablere seg når akvariet blir for smått for fiskene.
Sverddragene ser jeg i fiskebasen at de kan være aggressive, tror ikke man kan gjøre så mye annet enn å skille de. Enten skaffe nytt akvarie eller selge de. Midlertidig kan du forsøke å sørge for å ha nok gjemmesteder til de.
Er det Juwel Rio kar du har ? I så fall er det bedre for scalarene enn mange andre 96 litere fordi det er ganske dypt (46 cm). På den annen side er det veldig smalt (31cm), noe som er alt for lite for både gullfisk og scalarer.

"Dragene" dine er nok ikke hverken sverddrager eller sverdfisk, men sverddragere. Altså en våpendrager...den trekker et sverd. De kan være alt annet enn søte og snille, og kan mobbe andre fisk, særlig hvis de føler at større fisk kommer for nær innpå. I et såpass lite kar er det ingen sjanser for scalarene til å komme seg unna, så da står de heller stille og trykker. Mulig at dette vil gå seg noe til, men det kan også fortsette.

En annen ting som kan gjøre at en eller begge artene ikke trives så bra, er at de kommer fra ulike vannforhold. Sverddragerne skal ha hardt og alkalisk vann, mens scalarene skal ha bløtt og surt vann. Så disse to artene passer ikke sammen. Alt etter vannverdiene dine, ville jeg kvittet meg med den ene arten og beholdt den som passer best til vannet. Det er mulig at scalaren din døde fordi vannverdiene ikke passet i forhold til der den kom fra. Også mulig at det fins giftstoffer i vannet hvis karet nettopp er satt opp og ikke skikkelig innkjørt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johan Blixhavn Mæland
Reklame for plussmedlemskap