Leopardus: sykdom, vannverdier eller rett og slett nye favorittplasser?

Vi har to leopardus som etter påske stadig legger seg i hvert sitt fremre hjørne av akvariet. De kan ligge der stort sett hele dagen, den ene under et blad og den andre kun i et hjørne med sand.

1) Kan de ha en sykdom? Hva skal vi se etter?

2) Vi har hatt svært jevn nitrat-syklus siden februar, men bytter rundt 10% vann i uken for sikkerhets skyld. Er det metaller eller andre ting vi burde teste for når to av fiskene oppfører seg rart?

3) Både fisk og planter har vokst i det siste. Fiskene kan også ha blitt mer hjemmevante og modigere. Men det er merkelig at to av dem endret vaner så plutselig, er det ikke?
Aner ikke hva det kan komme av, kanskje noen mer erfarne kan svare. Bare lurer på om du har testet for no2 og no3? Syntes kanskje 10% hørtes lite ut? Men det avhenger kanskje av str på akvarie, filter, antall fisk, luftutstyr osv. ?
Takk for svar, Lisbeth S. Vi tester bl.a. nitritt, nitrat og ammoniakk hver uke, ja (far og datter har visst fått milliliter-syken og har et høyt forbruk av reagensglass).

10% er lite, ja. Men når det ikke ser ut til å være nødvendig med større bytter, prioriterer vi jevn temp og ph. Vi har også relativt mange/store planter.
Ja, da er nok ikke det problemet har du luft utstyr? Kan det evt. Være lite oksygen i vannet? Kommer bare med forslag. For alt jeg vet kan det være naturlig adferd
Flott at du tenker høyt med oss!

Oksygenmangel virker ganske sannsynlig siden vi bytter så lite vann, men planter, alger og mer følsomme fisk viser ingen tegn til dette... Tror jeg avventer en stund til før jeg evt. kjøper o2 eller endrer vannbytterutiner. Det siste vannbyttet så ikke ut til å endre adferden til disse to, uansett.

Bruken verken co2 eller ekstra o2, utover det filterpumpen gir.

Planter liker CO2 så de vil vokse om det er mye av det, men fiskene liker ikke for mye co2, de vil ha luft (oksygen). Men egentlig rart om det var det siden det bare er 2 fisker som har merkelig adferd? Du kan jo prøve å sette utblåsning på pumpen slik at den pisker vannet litt for å få mer luft i vannet?
Hadde det vært snakk om oksygenmangel, burde de heller ha hengt i vannskorpa. De har nok tilstrekkelig oksygen hvis det er litt bevegelse i vannoverflaten. Det er der vannet tar opp oksygen fra luften, det kommer ikke fra vannbytter.Hvis alt annet synes i orden i karet, og ammoniakk og nitritt er på null og de to spiser normalt, er det bare å holde dem under oppsikt for å se om de er i ferd med å utvikle noen form for sykdom.
Det er mulig de kjeder seg. eller det er mangel på bedre steder å legge seg. Hvor legger de ande coryene seg? corydoras er stim fisk, og bør være minimum 5-6 stk.
Hvilken art har du? Det er 3 arter det rotes mye med i handelen. C. julii, C. trilineatus og C.leopardus. Julii og trilineatus er de vanligste i handelen og blir ofte kalt leopard cory. og som oftes så er det de selger som julii, trilineats.
Jeg har paleatus, og mine gjør det samme! Minst tre, fire av de ligger i det fremste hjørne store deler av dagen. Dvs, jeg merker at mine er veldig aktive når lyset er avslått. Da begynner de å rote rundt og jeg fersker de i å styre mye om formiddagen, før jeg slår på lyset.

Jeg har satt utblåset slik at det pisker litt i overflaten, og de andre fiskene virker som normale. Alle spiser godt også.

Pga flyteplaner er lyset litt dunkelt, så jeg tror ikke det er at de blir "blendet" heller. Vet ikke hvorfor noen av mine er så sløve om dagen. Kanskje mine slektes på eieren, hah hah

Jeg lurer på om mine også kjeder seg litt. Derfor skal jeg etterhvert få byttet litt rundt i karet slik at de får mer spennende plasser å grave rundt
Mine coryer kan også være inaktive i lange stunder, særlig på dagtid. Men brått så er det EN som begynner matauk, og da begynner som regel de andre også. De er klart mer aktive om natten. For ikke å snakke om hvis jeg mater dem, da blir det full fart ! Dette virker jo fornuftig på meg...hvorfor skulle de kaste bort energi på å mase rundt hvis de ikke er sultne eller i gang med lek ?
Ja det er jo forsåvidt et veldig godt poeng! Mine er alle aktive når det lukter mat, og ved vannbytter og om natten. Kanskje de bare rett og slett har det så trygt at de bare slapper av?
Det virker som de føler seg ganske trygge ved å ligge og hvile sammen....safety in numbers, you know ! Da er det alltid noen som oppdager det hvis en fare truer. De skvetter raskt unna hvis man kommer bort for brått, uansett hvor 'sløve' de kan virke.
Betryggende at så mange har kikket innom uten å starte noen alarmer.

Jan. Gundersen: Vi har både leopardus og trilineatus, og er ganske sikre på artene med mindre det har sneket seg inn noe uventet sjelden De andre leopardusene liker seg fortsatt best bak i krattet, og er både mer aktive og mer vare for lyder.

SilverShaded: Det er nettopp det som bekymrer meg. Disse to ligger alene i hvert sitt hjørne, og de blir ofte liggende når de andre skvetter unna. Men det kan jo rett og slett være de to modigste og mest individualistiske. I 120 liter vann er det vel slett ikke mulig at de fortsatt føler seg som en del av gruppen.

Det kan også være at de er lidenskapelig opptatt av utsikten til Lego-bordet.
...slett ikke umulig, skulle det stå...
JorunK
Det kan også være at de er lidenskapelig opptatt av utsikten til Lego-bordet.

Hahahah!!
Tilfeldig bekjentskap
© Emil Bergheim
Reklame for plussmedlemskap