Døende kampfisk

Hei,
Vi startet vårt første lille (ca 25 liter) akvarium for ca seks måneder siden. Har en kampfisk, fem neontetra, to reker og to snegler i det. Det har gått veldig fint lenge, alle har sett ut til å trives godt. Kampfisken har hele tiden virket livlig, laget skum og kommer for å "hilse på" når vi nærmer oss.

Nå ser det derimot ut til at dens dager er talte. Den har vært slapp de siste to dagene, og jeg tror det er like før. Vi har vært flinke til å bytte vann hver uke (20-30%) og matet annenhver dag.

Er det rett og slett for mange fisk på for liten plass?

akvariet er nok for lite for å holde fisk.
Tenker det kan være mange faktorer som spiller inn. dårlig filtrering og vannkvalitet vil svekke fiskene. Med så lite akvarie så er nok ukentlige vannbytte for skjeldent. Kampfisk kommer til overflaten for luft, om det ikke er toppglass så blir det nok for stor temp. Forskjell i luften og vannet og de kan bli syke av det. Kampfisk tåler også dårlig temp. Svingninger.. Har du jevn temp i vannet? (Varmekolbe)
Hvis dere trives med å holde akvarie og ønsker å fortsette ville jeg ha skaffet et større et. For de fiskene du har nå bør ha et akvarie på minimum 60 liter (helst
Hvis fisken er syk og lider er nok avliving kanskje lurt? Hvis du leser artikkelen om sykdom kan du jo se om den kan være rammet av en av de sykdommene som står der og evt medisinere / behandle.
Enig at det er for lite akvarium til så mange fisker. Neontetraer trenger større plass og de bør også være flere enn 5stk.
Det er ikke noe problem å ha kampfisk i 25l. Jeg vet ikke hvordan du gjør det ang vannbytte, men som Lisbeth skriver er disse skjøre for temperatur forandringer og dårlig vannkvalitet som mange andre arter. Kampfisker er ikke livlige hele tiden og at dem bygger skumrede betyr ikke at dem trives.
Eller så syns jeg at fiskene bør få mat hver dag. Variert kosthold er viktig. Til mine kampfisker bruker jeg: frosne sorte mygglaver/artemia(som må tines før det serveres) og pellets for kampfisker.
Hva som feiler kampfisken er nesten umulig å si og så lenge den bare virker slapp ville jeg ha ventet med å avlive den til jeg fant ut hva det er, men selvfølgelig om den ser veldig syk ut bør den få slippe.

Har du sjekket vannverdiene?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap