Filter til 240l

Vil et fluval 406 utvendig filter være tilstrekkelig, og bra nok for et juwel 240 liters rio? Dette skal da evt brukes alene, altså UTEN det orginale innvendige filteret da det sies at det er tungvindt å rengjøre og noe for smått. Fiskene jeg vil ha da er:

4 scalarer
6 pakistanbotia
15 rødmunnstetra
6-7 corydoras

Vil dette være nok filtrering? Ønsker ikke å rense det hver måned akkurat.. Og ønsker passe vanngjennomstrømning med tanke på scalarene
Hvis du ikke skal ha mer fisk i holder det vel med det innvendige filteret? Dessuten finnes det vel ikke noe som er enklere å rense enn Juwel filtere....
Juwelfilter
For den mengden fisk, så vil det ikke være noe problem med det innvendige filteret til Juwel. Juwelfilteret har blitt mye bedre med årene etter at de har laget filtermaterialet cirax til filtrene sine. De fleste som har byttet ut det innvendige filteret har vel stort sett gjort det pga at de mener det tar for mye plass og er stygt.

http://www.juwel-aquarium.de/en/Products/More/Filtration/Filter-Media/Cirax-Bioflow-3-0-Compact-Bioflow-3-0-Compact.html
Okei, men da vet jeg det. Tenkte bare at det ville være lettere og rengjøre et utvendig. Men vil dere fortelle meg litt om filteret? Hvor ofte skal det renses og hvordan? Er det noe som må byttes ut og hvor ofte isåfall? Hva inneholder filteret?
Ganske enkelt..
BlackMoor
Hvis du ikke skal ha mer fisk i holder det vel med det innvendige filteret? Dessuten finnes det vel ikke noe som er enklere å rense enn Juwel filtere....


Prøver meg med en liten replikk:
jeg er ganske fersk, men har har tatt sjansen på å lage et innvendig hjørnefilter etter oppskrift her på forumet. Se på gjør det selv sidene. Jeg tok utgangspunkt i et brukt Aquastabil 250 l.
Bestilte blåmatte og pumpe på nettet (dpi matte og en Eheim 600 compakt pumpe) rigget det etter nevnte oppskrift med kabelister fra vår venn Claes Olsson. Det har funka siden januar uten vedlikehold, dønn stabile vannverdier. Matta er litt grell i fargen den første måneden - så blir den grønnlig og "forsvinner" i vegetasjonen. Har Scalare som trives bra. pluss ancistrus som leker og cory som svimer pluss litt annet smått- Otto og noen tetra.

Utblås fra pumpa i overflaten i karets legnderetning, ser ut til at dette gir nok rolige områder til at våre flate venner finner rolige steder.
har kopiert dette oppsettet i en 63 liter som er under innkjøring nå. hele greia kan rigges på en liten time, tørke silikon over natta og fylle opp.
koster noen få hundrelapper, og gir en fin følelse av å ha laga noe fra bunnen av sjæl.
Sånn ser det ut:
Filterert virket dominerende til å begynne med , men nå synes jeg det skilr bra inn i landskapet.

Juwelfilter
Det som skal skiftes ofte er den øverste filttervatten som plukker opp større og små partikler. Denne skifter jeg hver uke under vannbytte.

Har selv byttet ut noen av svampene med cirax som er ett bedre filtermateriale. Disse burde vel skiftes en gang i året. Svampene skyller du bare i bøtta med akvarievann, da blir man kvitt skiten, men beholder de gode bakteriene i svampen. Dette gjør man ved behov. Hadde selv et tetra tec 1200 utvendig filter til mitt forrige juwel 240. Synes det var mer pes og vannsøl med å rense dette filteret enn med det originale innvendige.

Nå har jeg et 200 liter Juwel lido og det kjører jeg med det originale filteret. dekket det til med juwel sine rock bakgrunner
Ville helt klart gått for et utvendig filter. Juwelfiltrene er små. Rio 240 bruker det samme som til Rio 180. Som beskrives som et filter på 3 liter.

Til mitt Rio 300 følger det med et dobbelt så stort - beskrives som filtermasse på 6 liter - men etter å ha målt er det kun på 4,7 liter. Stort sett blåmatte. Dette er nå erstattet av et Eheim 2080 med 8 liter Eheim Substratpro i kurvene.

Rensing av utvendig eller innvendig blir vel det samme - men det er veldig greit å koble fra det utvendige og bære det oppi vasken - og holde på der.

Styrken på utblås er aldri noe problem, jeg har store filtere med over 1000 liter i timen i kar på bare 70 liter. Det er bare å bygge til utblås som sprer vannstrømmen nok.

Jeg er veldig for overdimensjoner av filter - gir veldig robuste vannverdier og veldig lite vedlikehold.
Juwel akvarium med orginalt filter
Orginalt filter som er dekket til med litt filter kamuflasje fra juwel.
Ray
Orginalt filter som er dekket til med litt filter kamuflasje fra juwel.


Vis et bilde av høyre kortside

Men ellers så det jo greit ut
Tror jeg skal gå for fluvalen, men vil det være tilstrekkelig? Og kan jeg evt fylle opp med mer fisk i ettertid med bare fluvalen? Og vil det få plass i det bordet som følger med akvariet? Går det an å regulere utblåset (sterk/svak strøm) på fluval filteret? Takk for svar og anbefalinger!
MrSpock
[QUOTE=Ray]Orginalt filter som er dekket til med litt filter kamuflasje fra juwel.


Vis et bilde av høyre kortside

Men ellers så det jo greit ut

Høyresiden er ikke så viktig her, da blikkfanget her er fra venstre og rett foran
Fredriksensimon
Tror jeg skal gå for fluvalen, men vil det være tilstrekkelig? Og kan jeg evt fylle opp med mer fisk i ettertid med bare fluvalen? Og vil det få plass i det bordet som følger med akvariet? Går det an å regulere utblåset (sterk/svak strøm) på fluval filteret? Takk for svar og anbefalinger! :-)


Regner med at det skal gå greit - men sjekk målene på filteret og sjekk plassen i skapene.

Utblås er som jeg nevnte ikke noe problem - du kan for eksempel montere et t-stykke og ordne to strilerør - et på hver side i toppen.

Er vel en her på forumet som har et Eheim 2081 montert i skapet på en Rio 180 - han bygget litt om - sterk strøm var ikke noe problem forsto jeg.

På mitt Rio 300 har jeg montert et t-stykke (et utblås blir dermed 2) og har innsug og utblås på hver side - i tillegg kan strilerørene vris ved hver ledd. Eheim 2080 pumper 1700 l/t men det er allikevel veldig rolig i karet:

[External Image]

Man kan også borre opp hullene i strilerørene for å dempe vannstrømmen ytterligere. Poenget blir altså at du nesten kan montere hvilket som helst filter - uten å få for sterk strøm.

For eksempel bruke installasjonssettene fra Eheim (passer til alle filter - bare pass på at det er riktig diameter på slangen):

https://www.eheim.com/en_GB/products/accessories/installation_installationsSets_4004310

Ekstra strilerørsset kan også bestilles, slik at du kan bygge hvor langt du vil.

En kompis har et Rio 240 og har skaffet seg 2 stk JBL Cristalprofi e1501 og skal ha et i hvert skap - det blir 2x1400 l/t. Men ved å bruke slike installasjonsset blir det ingen problemer med vannstrøm.

Gjennomstrømningen blir også vesentlig mindre når filtermassen er på plass og når filteret etterhvert tettes.
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap