Reke med egg?

To reker har nå egg... jeg hadde ikke engang kommet på muligheten.
Hva skjer videre? Hvor lenge bærer hun dem? Noe jeg skal tenke på?
Rekeungene klarer seg selv, fra de klekkes. Spiser det de finner i akvariet, ingen spesiell fôring er nødvendig enn det vanlige. De liker grøntfôr-flak da, det kan være litt greit å gi noe av det i blant hvis du ikke har nok algevekst til å holde rekebestanden mette.
Jeg husker ikke hvor lenge rekene går med eggene før de klekkes, men det er noen få uker. Det er ingenting du trenger å foreta deg, egentlig. Bare pass på å gi rekene det vanlige fôret, og gjerne et mineralrikt fôr spesielt for reker. Det hjelper dem med skallbyttene, som kan være en kinkig situasjon for rekene om de lever på mangelfull kost.

Hva slags filter har du i akvariet rekene er i? Jeg brukte å sette en svampbit på innsuget til det utvendige filteret på noen av mine kar. Ikke alle jeg gadd å gjøre det med, men da havnet haugevis av reker i alle aldere i filtertønna, så av og til måtte jeg sile filtergjørma i tønnen gjennom en håv og få ut alle rekene på den måten. Skylte så håven med reker i en bøtte akvarievann for å få vekk siste rest av filtermudder, og så slapp jeg rekene løs i akvariet igjen. Kunne av og til sile ut en helt stinn og smekkfull håv med reker på den måten, herregud, det var fullt av dem i filteret. Så det kan være greit å sikre innsuget med svamp, ja. Skjær ut en terning, avlang, og hul den ut i toppen. Tre på filterinnsuget.

Har du innvendig filter er det litt verre. Ser at enkelte anbefaler å tre en nylonstrømpe over hele filteret da, for å hindre reker i å bli sugd inn eller spasere inn i filterets innsugsriller. Men disse strømpene blir fort tette for de er ekstremt finmaskede, og de hemmer sirkulasjonen i filteret og er en potensiell fare. HVIS du ikke er oppmerksom og hele tiden sørger for å ta av strømpen og rense den, kan den gå tett mens du ikke ser det. Da stanser hele filteret opp og du har en potensiell nitritt-bombe. F.eks. hvis det skjer om natten og filteret blir stående ute av drift i mange timer.
Så jeg anbefaler ikke dette med å pakke inn filteret i sånne tynne nylonstrømper. Da hadde jeg heller tatt sjansen på å la det bare stå som vanlig. Det er ikke så gode overlevelsesmuligheter inni et innvendig filter, pga "propellen", og det at de har ikke en stor tønne rekene kan leve i.

Men folk har hatt reker i akvarier før, uten at noen kriser har oppstått, uten å dekke til filteret Så prøv og se hva som skjer. De nyklekte rekene er bittesmå "kommaer" og ikke så lette og se. Du må granske planteblad osv ganske nøye for å se dem.

Lykke til med rekeyngelen.

PS! Hva slags fisk har du i akvariet med rekene, forresten....? Det er svært mange fisk som er en stor fare for rekeyngelen, da de passer så fint inn i munnen på mange fisk...
Takk for gode råd.

Jeg har molly og noen sverddragere. Har planer om noen tetra og en eller annen algeeter.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap