Hvor mange fisker er det plass til

Jeg håper noen vil hjelpe meg, har innkjørt et akvarium på 120 liter. Kjøpte 2 sommerfugelciklider og en gul sommerfugl. De 3 er i følge butikken hunnner og mitt spørsmål er altså om hvor mye fisk kan jeg ha? Lurer på å skaffe meg en sommerfugelciklider Hanne. Også har jeg veldig lyst på corydoras adolfi. Har også en stimsfisk sebrafisk fra mitt første akvarium men de er det bare 5 stk av nå.
Om du kjøper en hann så er det sannsynlig at han vil danne et par med en av hunnene. De andre vil bli jaget så da må du i såfall kvitte deg med de to som er til overs. Når de går i lek og legger egg så vil de beskytte egg og yngel. Har du corydoras i karet så vil disse også bli jaget om ciklidene legger egg.

Om du ikke er veldig opptatt av at de skal yngle, det er ganske vanskelig å få yngelen til å vokse opp også, og du vil ha coryer, så ville jeg bare beholdt hunnene og ikke skaffet noen hann. Da burde de gå greit med coryene. Corydoras vil helst gå i litt større grupper så skaff deg minst 6.

I tillegg kan du gjerne ha noen stimfisk. Ciklidene vil føle seg tryggere også da. Om du ikke ønsker å utvide gjengen med sebrafisk så finnes det mange mindre stimfisker som feks små rasbora og tetra. Stimfisk vil helst være en flokk på en 8-10 og det skulle gå greit om du velger små arter. Vær obs på at om du vil ha yngel på ciklidene så er de fleste fisk rå til spise egg og små yngel uansett om de er små i størrelse.

Selv om akvariet er innkjørt så bør du følge godt med når du setter inn mer fisk, og ikke sett inn alle samtidig. Har du tester for ammoniakk, nitritt og nitrat så test jevnlig den første tiden etter innsetting av ny fisk. Hvis ikke, skaff deg ihvertfall nitritt, følg med fiskene og ta et delvannskift om de oppfører seg unormalt.

Lykke til!
Takk for svar! Da dropper jeg å få i hann sommerfugelciklide. Corydoras har jeg virkelig lyst til å ha i mitt akvarium! Vanntester har jeg fra JBL. Om jeg får i meg en sort til med stimsfisk, går det bra i forhold til sebrafisken? Har hatt de 3 fiskene i snart en uke nå og tenker å sette inn 6 corydoras på fredag som kommer
Sebrafisk har jeg aldri hatt, men har ikke hørt noe om at de er vanskelige sammen med andre fisk. Blir et litt rotete inntrykk med to typer stimfisk, men kan ikke se noe problemer med det annet enn det rent estetiske.
Tilfeldig bekjentskap
© malawithomas
Reklame for plussmedlemskap