Utendørs ørretakvarium (side 2)

Det er nok ikke lov å holde ville fisker i hagedam. Dette ville komme inn under samme lovverk som utsetting av fisk i vassdrag.

Du kan holde ville fisker i alvarium i lukket system slik at avløpsvann går rett inn i kommunalt renseanlegg.

- Tore -
Mountain
Jeg sier ingen ting på at noen kan mene at vi er litt "gale" vi som driver med dette. Men problemer er jo en utfordring og til for å løses. Nå har jeg valgt en litt enklere vei i mitt ørret/røye hold, og derved ikke helt relevant til en del av problrmatikken i denne tråden. Jeg har valgt å kjøre helt uten planter eller annen vegetasjon, men benytter masse stein, trerøtter og grus i akvariene. Jeg utsetter heller ikke akvariene for direkte sollys, men de får sin dose dagslys alt etter årstidene. Men en ting er konsekvent, lyssetting 12 timer på og 12 timer av. Jeg benytter helt vanlige lysrør. Er også ganske sikker på at fiskene "trenger" en mørketid som hvilepause. Jeg benytter både selvfanget villfisk og yngel fra oppdrettsanlegg. Førstnevnte startfores med alt fra fiskepudding, reker og favoritten nemlig fiske levver (Bakdelen med denne er at den griser noe forferdelig). Oppdrettsfisken er enklere da denne er vant til pellets. Med dette "systemet" har jeg 0 algeproblem, kun et belegg etter noen mnd. som er lett å vaske av.


Det er notert
Men da er du helt avhengig av hyppige vannbytter for å bli kvitt næringsstoffer. Kommer nok ikke unna vannbytter altså, men hvis man får en plantebestand opp og gå tenker jeg at de vil hjelpe på å holde en god vannkvalitet.
Foreløpig er planen å ha vegger på alle sider av akvariet over overflaten hvor jeg skal ha en del landplanter/små trær i et bed i bakgrunnen. Må muligens ha en "hoppesperre" mot dette bedet.

Har også kjørt 12/12 i akvariet, men ikke hatt hyppige nok vannbytter. Har redusert lyssttyrken nå i tillegg for å se hvordan det går.
Er nå i gang med grunnmuren. Målene på selve akvariet blir 1,7m x 4,7m.
Er det noen som har erfaring med såkalt "flytende plast". Tenker at det må være ti ganger enklere å jobbe med enn glassfiber, polyester og epoxy.
Har en link til et produkt her: http://www.globy.no/rc-hobby/diverse-materialer-bygg-fiks-verktoy/plasti-dip
Det står at det blir brukt til akvarier blant annet.
Vet bare at det er har blitt populært de siste årene. Det heter vel "liquid rubber" på engelsk og man finner mange tråder med det på forumene. Uendelig mye enklere som du sier. Man kan ikke gjøre alle de katastrofale feilene som kan gjøres med tokomponentprodukter og glassfiber. For min del er det helt uaktuellt siden jeg ikke hadde greid å stole på styrken og siden jeg har erfaring med tokomponentprodukter allerede.
Ting tar tid(!), men har nå fått unna neste steg i byggingen. Har landet på å støpe hele karet i betong med forskalingsblokker og isolering på utsiden.
Legger ved noen bilder av utviklingen
Da er over 300 forskalingsblokker + masse armering på vei
Skal bli gøy å se det ta form!
Kjenner følelsen

Blir artig å se bilder, selv om bilder ikke klarer å få frem hvor imponerende sånne kar er i virkeligheten.


Artig å se at ting begynner å ta form.

Noe du bør sjekke ut i forhold til liquid rubber som jeg så i en video til "The king of DIY" på voutube, var at det skulle være vanskelig/umulig å feste sugekopper, silikon osv til det. Har ikke brukt det selv så skal ikke si noe sikkert, men du kan sjekke her i video serien HOW TO: Build a large aquariumher
Tror han brukte noe som heter pond et eller annet der, som skulle være ganske bra og greit å jobbe med. Om ikke annet kan du jo få noe fin inspirasjon fra hva han har gjort
Var jo litt inspirasjon å hente der ja
Jeg heller mer og mer mot en type epoxymaling på innsiden. Dette for å få en glatt overflate som er så lett som mulig å holde ren.
Kan anbefale Gjøco Poxydekk som epoxymaling. Prisen er ikke den verste. Den selges i butikk i Fyllingsdalen, kan blandes i alle farger, er godkjent for drikkevannstanker, brukes i akvakulturindustrien.

Eksempel på akvakulturbedrift som bruker Gjøco Poxydekk.
Den ser jo velegnet ut.
Holder det med to strøk?
Noen som har en formening om hvilken farge som vil se best ut? Jeg tenker en type gråfarge, usikker på lys/mørk...
Jeg bruker 3 strøk for å være sikker. Jeg liker best mørke farger, men det er smak og behag.
En kjapp oppdatering på framdriften
Satser på å begynne å støpe neste uke..
Sliter med å få tid til alt, småbarnspappa, mye å gjøre på jobb osv.. men nå Skal dette prioriteres!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap