Trenger hjelp.

Trenger hjelp til dette. Hva er dette og hvordan får æ det vekk?
er det muligens kalk? isåfall går det vekk med rennende varmt vann og en svamp.
Har prøvd, men det går ikke vekk. Lurer på om d e noen form for en eller annen sykdom. Fiskene dør etter en stund når de er oppi der.
Prøv med sitronsaft eller eddik og en algeskrape og se om du får det vekk på den måten
Er det stein-aktig det belegget? Hvis ja kan det kan det veldig gjerne være kalk, synes dog plasseringen på den hvite pletten midt på veggen er lidt merkelig. De horisontale linjene ser mer ut som en typisk kalk avleiring.

Da jeg bodde i Danmark måtte vi rense for kalk veldig mye, ettersom det er et veldig mye høyere kalknivå enn i Norge. Der brukte vi eddiksyre 35% eller noe i den duren på og det kan være veldig effektivt. Vet ikke om det er å få tak i i Norge, har hvertfall ikke sett det på litersflasker i dagligvare forretninger her. Men lurer på om jeg har hørt om eddik essens/konsentrert eddik som jeg tror er i samme klasse ift syre.

Et triks jeg ofte brukte(på kalk i dass hehe) var å fukte papir med eddiksyra og la det ligge over kalken i flere timer, da er den lettere å skrubbe vekk om det er et skikkelig lag av det. Da slipper du at syra tørker så fort.

Men obs når du holder på med dette, bruk beskyttelse! Huden kan bli irritert ved lengre kontakt og øya er virkelig ikke glad i syre. Kan også være stramt å puste inn så ikke så digg å gjøre dette i små rom, uten lufting.

Og husk å skylle veldig godt etter, hvis ikke kan jeg forestille med du kan få veldig lav PH.
Det er ikke rester etter noe uttørket langtidsmat, da ? Eneste jeg kan tenke meg som kunne skape slike konsentrerte flekker. Uansett, Eddik Essens 35% får du i dagligvarebutikken. Bløt opp flekkene som Peter sier, så får du det nok bort.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap