Mystiske bobler!

Hei dere! Kan dere fortelle meg om dette har noen som helst spesielle betydninger?

Masse bobler er rundt hele karet, betyr dette noe?
Du har kanskje akkurat byttet store mengder vann? Da kan slike bobler oppstå. Er ikke noe å bry seg om boblene, de vil forsvinne snart.
hvis du får små bobler som fester seg på glasset, er det tegn på såkalt gassovermetning. Om du fyller vann i karet rett fra krana, kan dette oppstå. Årsaken er at det blir et stort fall i trykket når vannet forlater krana. Trykket i vannrøret ditt er antagelig ca 6 kg pr cm2 og null når det er kommet ut i bøtte eller akvarium. Selve boblene er ikke farlig for fiskene dine, men de er et tegn på overmetning og det er ikke bra for fisk. Det blir som å stige for fort opp til overflaten etter et dykk på flere meter ned i sjøen.

Når du skal skifte vann i karet, kan du fylle en eller flere bøtter (nye og rene, må ikke ha vært brukt til vasking med vaskemidler) og la vannet stå i disse et døgns tid. Da er vannet både temperert og luftet. Mengden avhenger selvsagt av størrelsen på karet ditt og derved hvor mange liter vann du bør skifte hver gang.

Ser at du ble medlem for ganske kort tid siden. Hvis du fikk akvariet på samme tid og har fisk i det allerede nå, bør du følge ekstra godt med på utviklingen i vannverdier, spesielt ammoniakk og nitritt.

Dette kan du lese mer om hvis du søker på Innkjøring i søkefeltet her på AF.

Lykke til med ny hobby.
Oj, det hørtes ikke bra ut!

"Det blir som å stige for fort opp til overflaten etter et dykk på flere meter ned i sjøen". Så fiskene kan få symptomer på dykkersyke? Den er livstruende.
Ps: Nå skal i hvert fall jeg bli flinkere til å lufte vannet før jeg heller det oppi akvariet. Enten med luftstein i bøtta; holder det med 5-10 minutter? Gjorde det før, for inntil et halvt år siden. Eller la vannet stå i bøtta natta over.
Tilfeldig bekjentskap
© Eivind Németh
Reklame for plussmedlemskap