Salt mot finneråte

Hei.

Hva slags salt anbefales mot finneråte? Noe jeg kan kjøpe i dagligvarebutikken?
Salt er ikke god medisin mot finneråte.
Dette er en bakteriesykdom som skyldes bakterier vi normalt finner i et akvarium. Fiskene angripes som regel når de er svekket/syk eller stresset av andre årsaker og derfor har dårlig immunforsvar. Ofte er årsaken dårlig akvariekultur...feil vannverdier i forhold til fiskeart eller dårlig vedlikehold med lite vannbytter.
Første bud er derfor å skifte vann, ofte og mye i når fiskene viser tegn på finneråte. Angrepet kan forsåvidt bekjempes med midler mot gramnegative bakterier, men med mindre grunnårsaken fjernes vil ikke dette hjelpe i lengden.
Har tidligere lest på forumet at dette er en bra behandlingsform. Har kjøprt en kur med Esha2000. Men vil nå kurere fiskene som er hardest rammet ved å gi de et eget saltbad.

Spør igjen, snakker vi her om dyrt "akvariumsalt" eller salt man kan få kjøpt i dagligbarebutikken?
Helt vanlig salt skal fungere like bra som akvariesalt.
Jeg kjørte nettopp en kur med esha2000, eshaexit og salt mot bl.a finneråte.
Brukte da ca 0,1% helt vanlig salt dagligvarebutikken.
Hvis du er helt bestemt på å lage saltvannsfisk, så bruk ihvertfall ikke bordsalt. Dette inneholder antiklumpemidler, altså E-stoffer. Det ville ihvertfall ikke jeg puttet i akvarievannet, når det kan unngås..
Uten JOD er viktig, men bruker selv strøsalt(issmelting) eller havsalt.. Men moderate mengder. Finnes det ikke en egnet medisin da??
Jeg er helt sikker på at jeg har lest dette, men jeg husker ikke om det var her ,eller hvor: At å tilsette litt salt (for de fiskene som tåler litt salt) kan være gunstig for syk fisk (finneråte). Saltet fjerner ikke smittestoffer i akvariet, og virker ikke helbredene i seg selv. Men salt i vannet gjør at fisken bruker mindre energi på å opprettholde salt-balansen i kroppen. Da kan fisken i stedet bruke energi på å bli frisk.
Tenkte å bruke 0,15% i akvariumet.
Dvs.. 0,15% av 200l blir da 3dl salt (?)
Tre dl salt i 200 l hørtes litt vel mye ut?
Jeg hadde 54 l vann, to guppyer så litt sjuke ut (kultur-guppy....). Da tok jeg en klype; sikkert ett gram (?) grovt JOZO havsalt. Det blandet jeg i ei 10-liters bøtte, etter å ha tømt like mye vann ut fra tanken. To dager til tilsatte jeg samme mengde salt, men nå uten å bytte vann. Da ble fiskene friske. Jeg vil råde deg til å starte med liten mengde. Prøv deg frem gradvis!
Det er altfor mye salt!! Man bør ikke ha i mer enn 0,3% salt og gjerne mindre enn det også.. Og ikke lurt å ha i alt på en gang, og rør det godt ut i vann en stund før du har det i akvariet så saltet smelter først. Men ved finneråte bør fokuset være på å holde det rent i akvariet, slamsuge, ikke overfore, og skifte jevnlig vann.
Ikke vær for opptatt av tall. Start med en teskje salt. Vent noen timer/til i morra tilsett så enda en strøken teskje. Følg med på fiskenes reaksjoner. Fortsett med en kvart teskje. Fortsett slik gradvis. Vær tålmodig; det tar litt tid før du ser bedring!
Nettopp, Lissuz.Fokuset må være på å bekjempe årsaken til angrepet like mye som symptomene. Fjernes ikke årsaken til at fiskene er svake, blir de heller ikke kvitt problemet. dette er bakterier som fins i alle akvarier !

At du har lest det, tviler jeg ikke et øyeblikk på. Folk synes å tro at salt kan kurere alt mellom himmel og jord. Syke mennesker ble lagt i både saltbad og isbad før i tiden. Mange ganger ble de nok friske like mye på tross av behandlingen som på grunn av den
Og hvorfor skulle en fisk som er født til og vant til å bo i ferskvann, få det så mye lettere ved å få salt i vannet ? Osmoseforholdene i fisken er innrettet etter vannet den er vant til. Dette kan gjelde fisk som er vant til å å ha tilsig av brakkvann til enkelte tider på året, som levendefødere. Som du sier selv : fisk som tåler litt salt. Vet du om dine fisker "tåler litt salt" ? Noen fisker, som maller, tåler det veldig dårlig
.
På den annen side ER salt bakteriedrepende, men da i mengder som ville drept fisken over tid. Slike korttidsbad kan fungere.
Jeg kan ikke forklare hvorfor, men det fungerte på mine guppy. Kanskje fordi guppy i naturen finnes i områder som veksler mellom brakkvann og ferskvann? SilverShaded : Jeg vet at ikke alle fisker tåler den behandlingen, men for mange fisker er dette bra. Det trenger du ikke tvile på. Og ikke fordi salt har bakterie-drepende egenskaper; saltet bare støtter fiskens immunforsvar.
Takker for svar!

Kjørte på med 1 teskje jozo salt uten jod og 1 teskje jozo havsalt.

Det er tom. en egen artikkel om det her.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1710

Sykdommen kom når det kom nye fisk. Fikk d vel fra butikken.
SilverShaded
Nettopp, Lissuz.Fokuset må være på å bekjempe [I]årsaken[/I] til angrepet like mye som symptomene. Fjernes ikke årsaken til at fiskene er svake, blir de heller ikke kvitt problemet. dette er bakterier som fins i alle akvarier ! At du har lest det, tviler jeg ikke et øyeblikk på. Folk synes å tro at salt kan kurere alt mellom himmel og jord. Syke mennesker ble lagt i både saltbad og isbad før i tiden. Mange ganger ble de nok friske like mye på tross av behandlingen som på grunn av den :-) Og hvorfor skulle en fisk som er født til og vant til å bo i ferskvann, få det så mye lettere ved å få salt i vannet ? Osmoseforholdene i fisken er innrettet etter vannet den er vant til. Dette kan gjelde fisk som er vant til å å ha tilsig av brakkvann til enkelte tider på året, som levendefødere. Som du sier selv : fisk som tåler litt salt. Vet du om dine fisker "tåler litt salt" ? Noen fisker, som maller, tåler det veldig dårlig . På den annen side ER salt bakteriedrepende, men da i mengder som ville drept fisken over tid. Slike korttidsbad [I]kan[/I] fungere.

Ja, så klart man skal bekjempe årsaken til sykdommen. Man gjør begge deler.
Nå er vel ikke finnråte smittsomt(så vidt jeg har lest og erfart) og den mest naturlige grunnen er dårlig vannkvalitet. Store vannbytter litt oftere i en periode kurerer som regel dette. Har opplevd 1 gang på en kampfisk jeg kjøpte at jeg måtte ty til medisinering og valgte da esha ettersom dette er ett trygt produkt. Som Silvershade skriver så er maller veldig sensitive mot salt så har du disse i akvariumet eller andre arter som ikke tåler salt ville jeg valgt en annen måte til å kurere finnråten.
Lykke til.
Jeg ville heller ikke gitt maller salt.
Det var for øvrig prikkesyke mine guppy ble friske av etter tilsetting av salt. Ikke finneråte.
Kjøpte du en del nye fisk etter at du hadde fiskedød for et par uker siden ? Ja, det er lett å skylde på butikken (eller Oslo-vannet som du gjorde sist) ! Men dette er bakterier vi alle har i karene våre. Finneråte er en debilitets-sykdom, hvor fisken ikke blir angrepet med mindre den er svak/stresset av andre årsaker.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap