- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Forvirret
Forvirret
Noen sier en ikke skal ha oppi noe , andre sier en skal bruke litt Ferropoll , andre sier det kommer an på type planter etc.
Jeg har forskjellige typer. Da jeg fikk råd fra en her helt i begynnelsen på nybegynner forumet om å skippe Ferropol , at det holdt med kun vannbytte så har jeg forholdt meg til det.
Likevel blir plantene mine brune og noen hull i.
Hva er egentlig da regelen for å holde plantene fine og grønne?
Blir litt utmattet av alt jeg allerede tester av de forskjellige vannverdier og GH som skal økes etc..
Må jeg lese meg opp om hver plante jeg kjøper først?
Hva slags tester bør jeg utføre eventuelt og hva skal til for å få det resultatet som er ønskelig for at plantene skal trives?
Jeg har forskjellige typer. Da jeg fikk råd fra en her helt i begynnelsen på nybegynner forumet om å skippe Ferropol , at det holdt med kun vannbytte så har jeg forholdt meg til det.
Likevel blir plantene mine brune og noen hull i.
Hva er egentlig da regelen for å holde plantene fine og grønne?
Blir litt utmattet av alt jeg allerede tester av de forskjellige vannverdier og GH som skal økes etc..
Må jeg lese meg opp om hver plante jeg kjøper først?
Hva slags tester bør jeg utføre eventuelt og hva skal til for å få det resultatet som er ønskelig for at plantene skal trives?
Postet 05.06.14 kl 13:03
Dette med planter er en kunst i seg selv, og består av en balanse av lys, CO2 og næring. Lys er den viktigste faktoren som bestemmer hva som trengs av de andre komponentene. Så spørsmålet er : hva er dimensjonene på akvariet, og hva slags lysrør (styrke) bruker du ? Hvor lang belysningstid ?
Sånn helt uten å vite noe mer, kan det høres ut som du har en næringsmangel. Har du noe bilde av plantene ?
Sånn helt uten å vite noe mer, kan det høres ut som du har en næringsmangel. Har du noe bilde av plantene ?
Postet 05.06.14 kl 13:42
SilverShadedDette med planter er en kunst i seg selv, og består av en balanse av lys, CO2 og næring. Lys er den viktigste faktoren som bestemmer hva som trengs av de andre komponentene. Så spørsmålet er : hva er dimensjonene på akvariet, og hva slags lysrør (styrke) bruker du ? Hvor lang belysningstid ? Sånn helt uten å vite noe mer, kan det høres ut som du har en næringsmangel. Har du noe bilde av plantene ?
Jeg skal ta bilde ikveld jeg og laste opp.
Dette er akvariet jeg har: Komplett 180 liters møbelakvarie inkl 600 L/T Compact H filter og 200 watts varmekolbe. 2 x 30 watt lysarmatur.
Utvendige mål på akvariet 101x41x50cm (LxBxH)
Postet 05.06.14 kl 13:58
Postet 05.06.14 kl 15:03
SilverShadedOk, da venter jeg med å si noe mer til jeg ser plantene. Hvor lenge har du lyset på ? har du alger i særlig grad ?
Vasker og bytter vann hver 7 dag. Men skal ta noen ordentlige bilder av planter og glasset ikveld så kan du bedømme selv med tanke på alger. ER to dager siden jeg hadde vannbytte og rengjorde glasset. Men mener selv at jeg ikke har for mye alger egentlig.
Har lyset på 6-8 timer. Aldri mer enn åtte timer.
Postet 05.06.14 kl 15:26
Postet 05.06.14 kl 17:42
Postet 05.06.14 kl 17:45
Syns ikke det der så veldig ille ut. Form og størrelse på bladene ser greit ut, og fargen er kanskje litt gulaktig (kan være bildene som gjør det). Hvis de blir unormalt lyse/gulaktige i fargen kunne plantene antagelig ha godt av litt ekstra kalium. Så om du doserer halv dose pr. uke av Ferropol, så gjør det hvertfall ingen skade !
Postet 05.06.14 kl 19:28
SilverShadedSyns ikke det der så veldig ille ut. Form og størrelse på bladene ser greit ut, og fargen er kanskje litt gulaktig (kan være bildene som gjør det). Hvis de blir unormalt lyse/gulaktige i fargen kunne plantene antagelig ha godt av litt ekstra kalium. Så om du doserer halv dose pr. uke av Ferropol, så gjør det hvertfall ingen skade !
det ene bildet ser du de brune flekkene, ikke sant?
Og på er annet bilde ser du siv planten eller ene siv bladet er brunt. Det ser mer brunt ut in real life enn hva som kommer frem av bildene.
Jeg skal uansett følge ditt råd.
Postet 05.06.14 kl 19:55
Postet 05.06.14 kl 20:03
Postet 05.06.14 kl 20:08
Endret: 05.06.14 kl 20:11
Ja, du har litt alger, det er klart. Men både algene og de brune bladene/flekkene kan skyldes både næringsmangel og lysmangel. Sverdplanten ser egentlig forbausende bra ut tatt i betraktning at den egentlig har bruk for mere lys enn hva du har. Klipp vekk de brune bladene og de med mye pels. Begynn med halv Ferropol-dose, og gjerne litt flytende karbo også.
Postet 05.06.14 kl 21:14
SilverShadedJa, du har litt alger, det er klart. Men både algene og de brune bladene/flekkene kan skyldes både næringsmangel og lysmangel. Sverdplanten ser egentlig forbausende bra ut tatt i betraktning at den egentlig har bruk for mere lys enn hva du har. Klipp vekk de brune bladene og de med mye pels. Begynn med halv Ferropol-dose, og gjerne litt [URLBLOCK1] også.
Takk for råd. SKal gjøre det. Aner ikke hvilke som er sverdplanter her, men blitt fortalt at en generellt ikke skal ha lyset på mer enn max 8 timer i døgnet og kun 6 timer på sommeren.
Så når jeg har handlet planter har jeg ikke tenkt så mye på plantene i seg selv, ikke satt meg inn i det.
Postet 06.06.14 kl 09:57
Planter er ganske ulike. Noen klarer seg med lite av både lys og næring 8som javabregner og mange Anubias-arter), mens de i den andre enden av skalaen behøver både mye lys, CO2 og næring for å vokse bra.
Bilde 3 i post #6 er en sverdplante, såvidt jeg kan se. Den er sånn omtrent på midten på skalaen.Vallisneriaen (post #11) er rundt der den også. Disse blir bare mindre og svakere og vokser dårligere hvis forholdene ikke er optimale. Da blir de også lettere angrepet av alger. Dessuten tar disse to hovedsaklig opp næring gjennom røttene, så det kan lønne seg å putte noen næringskuler ned i substratet under røttene deres.
Bilde 3 i post #6 er en sverdplante, såvidt jeg kan se. Den er sånn omtrent på midten på skalaen.Vallisneriaen (post #11) er rundt der den også. Disse blir bare mindre og svakere og vokser dårligere hvis forholdene ikke er optimale. Da blir de også lettere angrepet av alger. Dessuten tar disse to hovedsaklig opp næring gjennom røttene, så det kan lønne seg å putte noen næringskuler ned i substratet under røttene deres.
Postet 06.06.14 kl 10:30
Postet 06.06.14 kl 17:58
Postet 06.06.14 kl 18:08