Jeg har lest at mye guppy som selges i butikkene er lite hardføre bl.a. på grunn av avl/innavl. Hvis man ønsker hardfør guppy hvor skal man lete, er der spesielle varianter eller leverandører som er bedre.
Jeg kjøpte 4 guppy (1 hann + 3 hunn) til et nyinnkjørt akvarium, - etter en drøy måned er det bare hannen som lever. Platyene og Ottoene som ble kjøpt samtidig virker veldig friske, men guppyene har fra starten av virket sjuske. Hannen hadde også en periode han var dårlig, han mistet matlysten og fikk ujevn halefinne, men begge deler har forbedret seg nå.
Når jeg kjøpte guppyene (Tam Alna), var det mange av guppyene i karet som hadde hakkete haler, men selgeren mente det var normalt. Den jeg kjøpte hadde hel og fin hale ved handelen, men ble mer hakkete etter en stund, men synes som sagt den ser bedre ut nå etter at den har begynt å spise igjen.
Har også en 4 uker gammel guppy-yngel som en av hunnene fikk før hun døde. Denne virker veldig frisk og kvikk.
Platyene har også fått yngel, det er en 5-6 stykker av dem, noen dager gamle. De går bare sammen med de andre men har mange gjemmesteder.