Temperatur om sommeren

jeg sliter med å holde riktig temp i akvariet. kolben er innstillt på 25-26 grader. men tempen kommer opp i 28-29 på dagen og så nede i 26 på natta... flere som har dette problemet om dagen? Hvor farlig er det for fiskene? Har Otto, Platy og Guppy i 125 liter Juwel Rio.
Ta ut kolben din. Den har du ikke behov for nå, og la topplokket stå åpent så slippes varmen ut.. 28-29 grader er en smule høyt.. Har samme problemet her, så jeg tar hyppig vannbytter med kaldt vann. Noen andre her hadde fylt og fryst flasker med vann å puttet oppi Funker det for å kjøle ned vannet, men fjern etikett og fjern ALT lim fra flasken.. Jeg har ismaskin, så det har blitt noen brødposer med isbiter oppi
Guppy... opptil 28 grader
Otocinclus... " 26-28 grader
Vanlig platy " 26-28 grader
Noe særlig over dette anbefales vel ikke!!
Har du lyset på om dagen? Ville i førsteomgang prøvd å bare bytte på lystiden, ha lyset på om natta og av om dagen. (Slik at ikke lystet bidrar med ekstra varme på varme dager) Jeg ville nok beholdt varmekolben slik at temp. Ikke synker for lavt.. Men så bor jeg i nord Norge, og her svinger temp. endel.
Man får jo også kjøpt vifter/kjølere man kan feste på akvariet. Evt så kan du tenke på hvordan rommet akvariet er på er temperert, når sola står mot vinduene bør du ha over tette/lyse gardiner fremfor vinduet og gjerne sørge for god gjennom lufting. Klarer du å holde romtemperatur nede, vil jo også temp i akvariet være i orden.
Sliter med det samme selv da jeg har solen fra den står opp til den legger seg. Jeg bruker ikke varmekolbe om sommeren og har kun lyset på da dem skal ha mat(Ca30min), men kjører moonlight hele natten som vanlig. Disse er av led så de utgir ingen varme.
Ta oftere vannbytte om det blir for ille.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap