Noen spørsmål om hold av ferskvannsreker

Hei!
Jeg har nettopp overtatt 3-5 kirsebærreker i varierende størrelse og to små planter (samt noen små snegler som jeg antar er det som omtales som pestsnegler her inne) som har gått i et lukket økosystem på 2 liter. Jeg et nanoakvarie på 10 liter i går, og overførte dem til akvariet i dag morges sammen med vannet fra 2 liters glasset, og vann fra spring som hadde stått og gått i akvariet over natten. Jeg vet godt man først bør ha en innføringstid før man tilsetter dyr til et akvarium pga bakterieetablering, men det var ikke mulig i dette tilfellet.

Det er mange år siden jeg hadde et akvarie privat sist, dengang et akvarium på 54l med noen kampfisk, så jeg har en del spørsmål:

1. Hvor ofte bør jeg sikfte vann nå i begynnelsen og hvor mye ettersom jeg ikke har hatt en innkjøringstid?

2. Skal reker mates i tillegg til algene de har i akvariet? Eller algene i akvariet nok?

3. Er det mulig å lage et økosystem som for det meste kan gå av seg selv i nanoakvarim? Tenker å skaffe noen sandsnegler og eventuelt noen andre snegler, i tillegg til flere reker på sikt, og det hadde vært utrolig morsomt å fått et så komplett økosystem som mulig, med så lite tilskudd utenfra som mulig og uten å ha behov for å skifte vann (etter en innkjøringsperiode selvsagt) så fremt dette er mulig. Så det hadde vært veldig interessant med noen erfaringer om slike prosjekter

4. Tenker å skaffe noe vann fra en dam i nærheten for å få med meg en del små organismer som kan være nyttige i akvariet. Eller er dette noe som ikke anbefales i forhold til sykdom osv?

5. Hvor mange kirsebær reker kan man holde i et 10 liters nanoakvarium før man må tynne ut populasjonen?

6. Andre innspill om hva jeg må tenke på i forhold til rekehold, eventuelt noen tips til andre dyr som kan passe i et slikt akvarium?

I løpet av dagen er planen å få tak i og skaffe seg flere planter, ettersom de to små som fulgte med kun tar opp et lite hjørne, for å skape litt flere gjemmesteder og få gjort det litt grønnere.
hei er ingen spesalist her på dette området,men har selv ett fluval edge nanokar. med masse reker,enormt mye reker,som formerer seg, jeg har noen moseballer ,noen røtter med mose.

har også 2 tetra i det akvariet. jeg forer bare med rekemat. og ellers har jeg det orginale akvariet,har ikke hatt noen problemer enda. kjørt det ca 2 år.
1. & 2. Generelt produserer reker svært lite avfall. Det er derfor man kan ha veldig mange reker, tross lite vannvolum. En liten rekepopulasjon, som du har, kan vanligvis overleve fint på algene som finns naturlig i akvariet, men nå er jo akvariet ditt splitter nytt, så...

Med reker så gjelder det å ikke bytte mye vann på en gang. Fisk produserer mye avfall i forhold og trenger derfor større vannbytter for å holde nitraten nede. Siden fisk er større organsimer enn reker vil de også tolerere raske endringer i vannverdier bedre (f.eks. som resultat av et større vannbytte).

Jeg vil anbefale deg å fôre rekene dine én rekepellet annenhver dag, og fjerne den etter maks 2 timer i akvariet. Hvis du følger denne foringen religiøst, så burde det holde å bytte 0,5L vann hver uke. Når du gjennomfører et vannbytte, helst tilfør det nye vannet med dryppmetoden.

3. Mitt bierekeakvarie, i Norge, har stått og putra og gått i 8 år nå uten vannbytte... Just saying

4. Jeg ville absolutt ikke henta nytt akvarievann fra dammen din. Du har ingen idé hvordan vannverdiene er og du kan også innføre en drøss med pest organismer og rekeparasitter. Big NO-NO!

5. Maaange... Du trenger ikke å bekymre deg over å "tynne ut populasjonen", det ordner de fint selv

6. Alle rekeakvarier bør ha et enkelt luftfilter! Svampen dekkes av biofilm, som er perfekt mat til nyklekte rekebabyer og luftboblene sørger for plenty av oksygen i akvariet, noe som er svært viktig for reker.

Ellers er algekuler, javamose, røtter og diverse planter fint for rekene å ha noe å gjemme seg i

Kanskje du også vil tilsette en mineralstein. Jeg har det i alle rekeakvariene mine, og rekene er stadig bortpå de

Til slutt, reker er små og sårbare mot rovdyr. Hvis du gjerne vil ha fisk, kanskje et par Corydoras. Om du ønsker at rekene har det best mulig, og vil at de skal leke og lage barn (fantastisk moro syn), ville jeg kun hatt reker i akvariet, sånn som jeg har

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap