Sammensetning av fisker i ferskvannsakvarium

Inaktiv bruker
Hei!

Jeg planlegger et ferskvannsakvarie på 110 liter, og vil være helt sikker på at de fiskene jeg har satt opp vil fungere fint sammen. Opplever i butikken at de sier "bare velg de du synes er fine, de klarer seg som regel", og det er ikke slik jeg ønsker å gjøre det... Brukte akvarieskolen her, denne listen: Freshwater Fish Compatibility - samt lesing om de forskjellige fiskene for å komme frem til:

Fiskene:
- Ancistrus/Common Bristlenose Catfish ‘Ancistrus sp. - oppdrettsvariant’
- Nettbarbe/Checkered Barb ‘Puntius oligolepis’ (skal ikke være aggressiv som f.eks. Tiger Barb)
- Kileflekkrasbora/Harlequin ‘Trigonostigma heteromorpha’
- Rosentetra/Rosy Tetra ‘Hyphessobrycon rosaceus’
- Korall/Mikke Mus platy/Platy ‘Xiphophorus maculatus’
- Guppy ‘Poecilia reticulata’

Jeg har tatt hensyn til:
- Nivå: lett/ganske lett
- pH
- GH
- Temperatur
- Min. liter og min. bredde på tank
- Preferanse ift. bunntype/lys/vannbevegelse/planter/rensing
- Fôring
- Stim/ikke-stim
- Oppførsel ift. andre arter/egen art
- Om de holder til i bunn-, midt- eller toppsjikt

Konkrete spørsmål:
1. Jeg ser at platyen og guppien skal ha 9 - 19 dH, mens de andre skal ha maks 10 dH. Er det for stor forskjell preferanse i vannhardhet til at de typene vil gå sammen siden det blir maks GH for 3 av dem og minimum GH for 2 av dem?

2. Er det for mange arter til en 110 liter tank mtp. at 5 av dem bør være 6-10 stk. sammen og at de fleste holder til i midt- og toppsjikt?

3. Hvor mange ancistrus er ideelt mtp. størrelsen på tanken? Er dette den beste arten til denne type tank mtp. algespising?

4. Hvilken av disse er det best å starte med, 2-3 stk., når vannet har modnet?

Er det noe jeg har gått glipp av som jeg burde tenke på/ta hensyn til?

På forhånd tusen takk for hjelpen!
1. Det skal nok gå greit.
2. Ja, etter min mening. Det ser mye bedre og harmonisk ut med én hovedfisk i midtlaget, og alternativt én nr. 2 -fisk. I tillegg til evt. bunnfisk. Gå f.eks. for en ordentlig stim kileflekk og guppy/platy.
3. 4-5. Men du kan også vurdere amanoreker, eller otocinclus, som du kan ha mange flere av.
4. Ancistrus eller guppy.

Du må ta hensyn til innredning og sørge for gjemmesteder o.l.
Tilfeldig bekjentskap
© Nina-Kristin Willbergh
Reklame for plussmedlemskap