Helt fersk!

Hei. Jeg har akkurat fått meg et akvarium på 375 l. Putta fisk å planter å det som ska oppi men alt døde. Så nå starter jeg på nytt, men ska bygge det ordentlig Mtp yrforming å slikt. Å da har jeg noen Spm. Jeg skal ha l144, blue moscow guppy, Black Molly og platy.. Til l144 må man ha huler, jeg tenker da å lage de av kokosnøtter som jeg vil kle med mose så det blir naturlig. Hvor får jeg kjøpt dette? I bunn vil jeg ha et teppe med små planter. Vet ikke hva det heter..... Tenkte å prøve å lage grotter, gjøre det mest mulig naturlig,ikke et "standard"akvarium. Noen som.kan komme med tips og råd?evnt bilder til.ideer? Planen er å ha 4 l144,15gyppy jenter og 7hanner. Og 10 av Molly og platy... Blir dette for mye?? Burde jeg ha No annet?? Tenkt å på krabber siden de er flinke gartnere... Takk for svar. Holder til i Jevnaker Oppland
Det er visst kun 250... Målt feil..
Velkommen til en givende hobby !
Vet ikke om du var ute etter noen råd på veien, men her kommer ihvertfall noen :

Siden du allerede har en totalfiasko bak deg, har du kanskje funnet ut hvorfor det gikk galt den gangen ? Kanskje karet ikke ble innkjørt før du satte inn fisk ? Så denne gangen bør du lese deg opp på dette med innkjøring og vannverdier, slik at du kan lykkes denne gangen

Høres ut som du har bestemt det meste av hva du skal ha i karet. Men L-144 er vel ikke like begeistret for det samme vannet som guppy og platy, da levendeføderne trenger hardere vann enn ancistrusen. Så det lønner seg å gjøre litt forarbeid for å sikre seg at man setter sammen fisk som vil ha noenlunde samme vannverdier, og også se om dette stemmer noenlunde med det vannet du har i krana.

Å dyrke teppedannende arter kan være krevende, alt etter hva slags planteart man velger. De fleste slike planter krever MYE lys og/eller CO2 for å vokse som tiltenkt, og dette setter igjen krav til akvaristen i form av oppfølging med plantenæring og vedlikehold/klipping. Så velg planteart med omhu hvis du vil prøve deg på dette. Teppedannende planter kan også svært lett bli revet opp og forstyrret hvis man har ancistrus.
Takk!! Grunnen var at jeg brukte sera pond clearing. Fisken tålte ikke dette. Hva slags algespisere kan jeg da bruke med platy og guppy? kanskje jeg tar meg vann over hodet Mtp beplantning...
Sera pond clearing ? Finner ikke det produktet ?

Både guppy og (særlig) molly spiser en del alger, så egentlig trenger du ikke mere. En som kanskje kunne være aktuell er SAE (siamesisk algeeter).
SilverShaded
Sera pond clearing ? Finner ikke det produktet ? Både guppy og (særlig) molly spiser en del alger, så egentlig trenger du ikke mere. En som kanskje kunne være aktuell er [URLBLOCK1] (siamesisk algeeter).



Mente sera pond crystal
Anbefales for brakkvannsfisk å ha litt salt i vannet, suge maller vil ikke ha dette og det vil ikke SAE heller. Dette er uvitende forsøkt!!!
Men som silveshaded skriver så spiser spesielt molly alger, så det klarer seg lenge..
Okay men.Mtp å dekorere, hvor mye vekt tåler glasset? Tenkte å lage grotter å huler, gjøre det litt mer innbydende å naturlig... Fins det trær man kan ha under vann? Kan man finne røtter i skogen,feste sugekopper å få planter/mose til å vokse på de?
Glasset tåler mye, og når det er vann oppi så hjelper det..
Du kan få kjøpt masse mangroverøtter i akvariefirhandlere du kan bruke. Fra naturen kan du godt bruke, men rengjør/koke godt.. IKKE SÅPE...
Er nok andre som er bedre til vegetasjon enn meg...
SilverShaded???? Planter?????
Dinnaz : Hva var det som uvitende forsøkt ? Hvis du ment Pond Crystal, så var det riktig, men ingen har da nevnt SAE, ancistrus og salt i samme setning ? Levendeføderne klarer seg ok uten salt, så lenge de har noenlunde rette vannverdier (pH, GH).

Når det gjelder å ta røtter fra naturen, skal man være forsiktig. Røtter av nåletrær er IKKE bra i et akvarium. Dessuten kan "ville" røtter inneholde masse rart, blandt annet larver av insekter som ikke dør av koking sånn uten videre, om man ikke koker dem lenge. Å koke større røtter er heller ikke det letteste, hvem har så digre kjeler ? Røtter i butikken har tørket ut så lenge at det som eventuelt er/var i dem har forsvunnet eller dødd. Til gjengjeld må noen av dem trekke i vann lenge før de synker.

Plantevalg kommer an på lysmengde, substrat og akvaristens ferdigheter.
Meg selv SilverShaded.. Jeg hadde 5 sae i saltet vann og når det var 2 slappe igjen så havnet de i et annet kar. De lever fortsatt.... Jeg pirket på meg selv
Og takk for innspill
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap