Alger

Hei jeg begynner og få en god del alger på glaset. Algene sitter godt. Ossen sugefisk tror folket kan hjelpe for og renske opp i karet??
Karet er 160l
Først burde du finne ut av hvorfor du har masse alger!!! Bruker du flytende gjødsel? Står lyset på lenge?? Står det i direkte sollys??
Så spørs det på hva slags fisk du har fra før, og hva slags vannverdier du har....
Generellt så er Otocinklus en fin algespiser og som trives i gruppe på helst 5 individer.
Reker er også flinke algespisere, men så spørs det om du har fisk som spiser reker da..

Algeskraper er jo alltid en slager da
Har 2gullgurami 4zebraciklider og 1 gibbiceps men den skal bort snart
Har lyset på i ca10timer og får litt direkte sollys vet guramine ikke går så godt sammen med sebrane men kjøpte de da jeg hadde 70liter og nå 160l som var tenkt som ciklidekar og 70l er ute av drift
10 timer lys er i meste laget. Reduser til 8 timer og skjerm for sollyset, er mitt råd. Grønne alger på glasset er nokså normalt, og skal fjernes når du gjør ukentlige vannbytter. Du kan bruke algeskraper, eller kjøp en tipakning med såpefrie kjøkkenskrubber (slike med skumgummi på ene siden og skrubb på den andre). Denne må ikke borti noe vaskemiddel, kun rent vann, og bare brukes i akvariet.
På mine står det "multisvamper", men de ser like ut ellers. Bare les nøye på pakken for å kontrollere at det ikke er såpe i dem !
Bare hyggelig Fjern algene med skrubben minst 1 gang per uke, helst rett før det ukentlige vannbytte ! Eventuelle alger på planteblader kan du fjerne ved forsiktig bruk av en REN tannbørste.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap