Mystisk dødsfall. (side 2)

Ja Lissuz. Verste er å ikke vite hva problemet er eller hvordan jeg kan få stop at fiskene dør. 2 av L mallene er 1.5 år og har ikke lyst å miste dem, men tør ikke flytte dem heller.
Om det skulle gå så langt at alle fiskene faller fra så vurderer jeg å skrubbe ned akvariumet, kaste alt av planter, sand og filt mediene og kjøpe inn nytt.

Lurer på om det kan være lurt å ikke mate dem i noen dager nå, dem slukte iallfall de sorte mygglarvene som sto på menyen idag..
Har ikke blitt noe klokere eller funnet noen årsak til at fiskene døde i ene karet, men har ikke hatt noen fiskedød siden 2 juli så jeg håper resten vil klare seg. Igjen i karet bor det 3 L144, 6 neontetraer og 2 sebra snegler. Ergerlig å miste alle de varke moskitoene mine og over halve stimen av neontetraer
Du skriver at vannverket hos deg driver og klorer vannet, og selv om du bruker Aquasafe, så kan det jo kanskje være klor som er årsaken til de mystiske dødsfallene også....? Har du sett noen sammenheng om dødsfallene typisk skjer i døgnet etter et vannbytte o.l...? Men siden styrken eller mengden klor i vannet man tapper kan variere fra dag til dag, så kan vannbyttene ha ulike effekter på fiskene. Så derfor vanskelig å si.
Jeg vet ikke hvor lang tid klor bruker på å drepe fisk, om det er snakk om timer eller døgn, det avhenger sikkert av dosen eller styrken. Men det er ihvertfall veldig dødelig for vannlevende organismer (grunnen til at det brukes å desinfisere drikkevann med). Dessverre er fiskene vi har i akvarier også en slik vannlevende organisme som ikke tåler klor så godt.

Spørsmålet er jo om den typen Aquasafe du bruker faktisk gjør jobben sin og nøytraliserer klor... tenk om den ikke gjør som den lover? Det ville ikke vært første gang om en flaske med et produkt ikke holder hva det lover utenpå.
Mistet noen få både før og etter vanlig vannbytte, men mistet enda fler dagen etter så om det har noe med kloret å gjøre kan jeg ikke svare på siden jeg også byttet på over halvparten av akvariumene mine samme dag og ikke mistet noen i de andre karene. (Smykketetra/corydoras karet, reke og yngel karet og kampfisk karene). For en tid tilbake kunne man faktisk lukte klor av vannet i springen, men da sto det også at dem hadde brukt extra klor.
Inaktiv bruker
om det er mistanke om dårlig vann i kranen, da kan det være lurt å prøve RO/DI-Anlegg.
Enten låne et eller kjøpe et. De er ikke så kjempe dyre, Korallen.no har et kjempe bra til en billig penge.
Tror ikke vannet i springen er så dårlig. Har iallfall aldri hatt noen problemer med det i de årene jeg har hatt akvarium.
Har ingen anelse om dette sier noe om vannkvalitet skal være "dårlig" men her er iallfall oversikten.
PH: 7.6
Konduktivitet: 11 - 12,5 mS/m
Alkalitet: 0,65 – 0,78 mmol/l
Fargetall: 5 – 8 mg Pt/l-skala
Turbiditet: 0,10 – 0,15 FTU
Kalk: 19,0 – 23 mg Ca/l
Hardhet: 2,7 – 3,2 ºdH

Eneste jeg kan se forskjell på fra sist jeg sjekket er at ph'n har økt bittelitt.
Syns det skal være merkelig om det har noe med vannet i springen da jeg ikke har noen eller hatt problemer med de 15 andre akvariumene mine. Jeg tar jo ca 70-80% vannbytte på 3 av karene hvor jeg har en haug av yngler og siden jeg ikke har mulighet for lagring av vannet så koker jeg kaldt vann og blander med kaldt vann fra springen så jeg vil tro at disse ville vært mere utsatt for dårlig vannkvalitet enn karet i reolen. Hadde vært greit å funnet ut årsaken, men siden jeg ikke har mistet noen siden 2 juli vet jeg ikke hva jeg kan sjekke eller teste for å finne ut hva, hvorfor dette har skjedd.
Inaktiv bruker
Mitt forslag var bare for å utelukke vannhvaliteten i krana, om fiskene fortsatt hadde død etter RO/DI-Vann så hadde det ikke vært vannet i krana.
Det er ikke forvarmt eller kalt? Ser du noen tegn til smapping av luft? (Lite oksygen tenker jeg på da)
Cathy er en erfaren akvarist, så når hun sier at hun ikke finner ut av dette så er nok ikke problemet så enkelt som temperatur eller oksygen, etter min mening.

Hovedsaken nå er at dødsfallene har stoppet Min konklusjon blir da at enten har de døde fiskene vært angrepet av en "usynlig" sykdom, eller det har skjedd noe uforklarlig med vannet som nå er rettet opp. Jeg krysser fingre !
Inaktiv bruker
Ja, det kan jo være snøsmelting som har ført med seg skit og utøyer i vannet.
Satser på at det ikke dør noe mer nå.
Skjønner forslaget var for å utelukke kvaliteten på vannet i springen, men det jeg ikke skjønner er at ingen andre fisker i andre kar har dødd. Kun dette ene og dem begynte å dø noen dager før jeg hadde vannbytte.
Både reker og kampfisker er ømfintlige på vannkvaliteter så jeg er ekstrem nøye med både temp og hva som er i karene. Og spesielt karet med mine VF korallrød smykketetraer.

Kan kjøpe O2 måler for å sjekke. Vil gjerne finne ut hva som var grunnen til fiskene døde, men siden jeg har byttet så mye vann i det siste og ingen har dødd på 4 dager så tviler jeg at jeg finner løsningen med å sjekke vannverdiene nå.
Tilfeldig bekjentskap
© Nicolai Draugsvoll
Reklame for plussmedlemskap