Forventa levealder på akvarium og reklamasjonssak

Så i natt skjedde det klassike akvariemarerittet. Heilt tomt akvarium og 120 liter i gulvet.

Etter å ha berga maller og fjerna døde tetraer + ringt forsikring så fant eg ut at problemet var at bunnplata hadd løsna frå resten. Akvariet er 4.5 år gammelt så eldre enn 3 års garantien, men yngre enn 5 ås reklamasjonsrett. No ser eg av gamle disksjoner at butikker / produsenter hevder at feil i akvarium eldre enn 1-2 år som regel skuldast feil bruk.
Er dette ein korrekt observasjon?

Ellers sjølv om nytt akvarium + egenandel + bryeri ikkje får meg til å gi opp akvariehobbyen riktig enno, så lurte eg på produsentene meiner at akvarier ikkje har forventa levetid utover 2-4 år. Dersom eg må bytte ut akvarier 3 års intervall blir
hobbyen ganske dyr.



Plussmedlem
Det letteste er vel å kontakte butikken du har kjøpt det i og forklare hva som har skjedd. Om bunnglasset har løsnet så er det det etter min mening noe som ikke skal kunne skje etter så "kort" tid...
Enig med milo her....et kar bør holde mye lenger.
Så de spørsmålene du kan få, er om det sto på en jevn plate og var i vater. Hvis så ikke er tilfelle, har du kanskje noe av skylden selv. Var dette et "merke-akvarium" ?
SilverShaded
Enig med milo her....et kar bør holde mye lenger. Så de spørsmålene du kan få, er om det sto på en jevn plate og var i vater. Hvis så ikke er tilfelle, har du kanskje noe av skylden selv. Var dette et "merke-akvarium" ?


Ja, karet var i vater. Det var forøvrig eit EHEIM (eller meir presist MP) akvarium.
Desse akvariene står i ei ramme for å redusere risikoen for ulik belastning
Det mest ironiske er at det sannsynlegvis er det nyeste akvariet mitt med unntak av eit lite yngelakvarium

Litt av problemet er at butikken (og for den saks skuld også grossisten) er lagt ned, så det reduserer sjansen for erstatning betraktelig men eg var meir interessert i det generelle.
Et Eheim/MP merke skulle jo liksom borge for en god kvalitet. Du har nok vært uheldig her, med dårlig fuging/liming. Et "mandagskar"..? Her har jeg urgamle billig-kar som har holdt i 15 år (bank i bordet)...
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap