Ph vil ikke ned

Vet det finnes mange tråder om dette temaet og har lest igjennom utallige, men finner ingen løsning på mitt problem..

Har gjort om 190l fra å være malawi kar til sør amerikansk, men sliter med å få ph'n til å holde seg nede. Springvannet ligger på PH7.2, KH 3 og GH 3.

PH i karet lå på 8.2 og GH 11 og jeg skal ha den ned til PH 5.8 og GH 3. Jeg tok 100% vannskifte og vasket sanden grundig med tanke på rester av PH/KH+(pulver som er laget av webzoo.no) og tilføyde en del [URL=http://webzoo.no/default.pl?showProduct=999&pag =293]Steins Eikebark ekstrakt[/URL] da jeg fylte det opp.
Etter noen timer viste ph 6.5 og dagen etter var PH'n på 7.2 igjen. Jeg tilsatte igjen mer eikebark ekstrakt og tok tester morgen og kveld. Ph'n viste tydelig at den sank rett etter jeg tok oppi eikebark, men gikk rett opp igjen noen timer senere. KH og GH er fortsatt lav, men ph'n vil ikke holde seg nede av en eller annen grunn og har nå brukt ca kvarte flaska på 190l

Jeg forstår at det er noe som øker PH'n, men hva kan det være. Alt som finnes i karet er 3D bakgrunn, biltema sand, 2 skiferhuler, 3 mangrove røtter, 1 stor redmoor rot og noen planter + eikeblader på bunnen. (ingen fisk bor der enda)
Filtmateriale ble skviset i akvarievann fra ett kar med 5.8 PH. Har også 2x 75l akvarium hvor jeg har stabil lav ph selv med vannbytting og jeg kan ikke forstå hvorfor jeg ikke klarer å få dette karet stabilt eller holde ph'n nede.

Noen tips på hva som øker PH'n og hva jeg evt kan gjøre. Vurderer faktisk å kjøpe torv og legge dette i en nylon strømpe i filtret for å sjekke om dette kan holde det nede, men problemet er om jeg klarer å holde det helt stabilt.
Er dette det samme karet du hadde dødsfall i ?

Eikebarkekstrakt inneholder stort sett fosforsyre, noe som gjør det vanskelig å forutse vannets bufferkapasitet, siden man får et konkurrerende buffersystem ved siden av KH/pH.
Nei, det er ikke samme akvariumet.

Ene 75l i reolen har jeg hatt lav og stabil ph selv med ganske lav kh siden jeg kjøpte det. Alt jeg har gjort er å tilsette Steins eikebark ekstrakt og bruker kun 1 kork ved hver vannbytte, men 190l sliter jeg skikkelig med å holde den nede og siden den spretter opp tilbake til 7.2 i løpet av noen timer så må det vel være noe som overkjører eikebark ekstrakten. Kan dette ph/kh+ pulvret ha vært så sterkt at evt restene i akvariumet (filtbeholderen/bakgrunnen) gjør at den buffer opp igjen så kjapt?

Kanskje det kan være lurt å fylle bøtte med vann og tilsette eikebark ekstrakt og teste igjen dagen etter for å se om jeg har problemer der. Før jeg hadde Malawi i 190l så gikk akvariumet med 6 i ph og brukte da jbl ph-.
Ville klart ha gjordt en bøttetest. Men når du tilsetter syre i akvariet vil dette bufre så lenge det fins karbonat igjen.

Selv har brukt Seachem's Acid Buffer + Alkaline buffer en god stund, siden jeg har relativt høy pH i krana. Ved hjelp av disse to har jeg hatt fjellstø pH akkurat der jeg vil ha den. Disse er 100% fri for fosfor/fosfat, som mange såkallte buffere inneholder.
Skal søke litt på nett og se om det er mulighet å kjøpe det i Norge, men har tatt litt vann i ett par bokser både fra springen og fra akvariumet og tilsatt litt eikebark ekstrakt for å se forskjell på ph'n. Om den stiger kun fra akvariumet må det jo være noe som gjør dette. Uansett må jeg jo finne ett alternative for jeg må ha ph'n ned i det akvariumet for at framtidsplanene mine skal gå i oppfyllelse
Tusen takk for svar SS, skal skrive svarene på prøvene og evt videre utvikling frem til jeg kommer i mål.
I følge info på flasken til Stein, er den aktive bestanddelen i denne denne eikeekstrakten saltsyre. Jeg har ikke harr algeproblemer med denne, men med pH- derimot..... Men så inneholdt den da også fosforsyre.
Jeg har handlet Seachem produkter fra Reefshop, men den er nettopp lagt død på grunn av eiers sykdom. De ser etter ny eier. jeg trenger påfyll selv, og vet ingen andre norske nettbutikker som fører Seachem. Jeg kommer nok til å handle fra tyske Ebay, tenker jeg.
Så at Amazon.com hadde den. Skal få sjekket litt mer rundt om. Har brukt Steins eikebark i over 1 år og har bare gode erfaringer med dette produktet før.
Men siden jeg også har tenkt på torv. Hvordan vil det fungere om jeg putter litt i en nylon strømpe og bytter den hver gang ved vannbytte eller 1 gang i mnd. Er ikke sikker på hvor lenge den virker. Vil jeg da kunne holde en stabil ph med dette, om jeg finner ut riktig mengde av torv og putte oppi?
Ja, ser ut som de skal klare å selge det som allerede fins på lager.
Jeg bestilte begge bufferne pluss 21 kg substrat...håper det går i boks. Husk at du må ha begge Hvordan du skal gjøre med disse to for å stille inn ønsket pH, finner du her. Det krever litt arbeid å finne rette mengder, men da har du det. Jeg bare veier ut det jeg trenger av hver for hvert vannbytte...samme mengde hver gang, så det er enkelt (bytter samme mengde vann hver gang).
Tusen takk, du er knupp
Testet vannet i boksene idag og begge hadde holdt seg nede så det må vist være noe i karet som øker ph'n. Eneste jeg kan tenke meg hvor det må ligge rester er bakgrunnen og det innvendig filtret. Kan egentlig ikke forstå at den skal ha tiltrukket seg såpass mye at den klarer å øke ph'n så mye da jeg har tatt 100% vannbytte og skylt sanden så grundig.
Jepp...må være noe i karet. Det kan jo være du har fått noe sand med innblanding av kalkstein. Tror neppe pH+ har lagret seg i i filteret så lenge, neppe bakgrunnen heller. (Kan det være bakgrunnen går i oppløsning ?) Ta ut en liter eller to av sanden, skyll og ta en ny bøttetest !
Eneste jeg hadde som økte ph'n var pulvret fra webzoo og det blandet jeg godt ut i bøtta med vann før jeg fylte det i akvariumet. Da jeg tømte det så tok jeg ut all sanden samtidig i bøtter og skylte det en haug av ganger. Kan det virkelig sitte så godt fast i sanden?
Skal fylle en boks med sand og vann fra akvariumet med eikebarken og se om den vil øke da. Bakgrunnen er BTN og har vel bare hatt den i ca 2 år.

Kalk øker vel bare gh? Brukte gips den første perioden, men så gikk jeg over til bare utha ice rock siden den smuldret opp sakte og holdt gh'n stabil. GH viser den samme som i springen så der er det ingen rester igjen.
Gips øker kun Gh, fordi det er kalsiumsulfat. Skulle du ha fått sand med islag av noe kalsiumkarbonat (kalkstein/marmor/aragonitt/marmor), vil du dermed tilføre karbonat-ioner som kan bufre pH opp igjen. det burde du se hvis KH synker lite når du senker pH vha. eikebarksekstrakt eller f.eks. eddik(syre).
Ahh ok, nei kh har ikke sunket noe. Den ligger fast på 3.
Må også si at den ene 75l hvor jeg har lav ph også har en stabil kh på 3 så selv med eikebarken så synker ikke KH der heller.

Har bare den vanlige biltema sanden, men vet ikke hva den inneholder. Den skal jo være 100% nøytral og har ikke brukt noe annet før å øke ph'n heller. Hverken av stein/sand eller noe annet enn pulver som er laget av webzoo. Dette var fin fint pulver som løste seg kjapt opp i bøtta, men har iallfall tatt sand og vann fra akvariumet samt sand fra akvariumet og vann fra springen for å se om det har forandret seg tilbake imorgen. Greit å finne årsaken til at den øker igjen før jeg går til innkjøp av andre ting.
Ja, det har vært litt mange mysterier hos deg i det siste....hadde vært fint å løse dette

Sanda skal være for det meste silikat, men det kan lett blandes inn andre ting hvis utstyret (sikter, pakkemaskiner) akkurat er brukt til andre mineraler.
Ja da får vi bare vente til imorgen for å se hva testene sier Igjen takk for hjelpen.
Idag da jeg testet vannet med sand i boksene (med eikebark ekstrakt) så hadde ph'n holdt seg nede så det må være noe annet som har gjort at ph'n økte. Hva vet jeg ikke, men testet like greit akvariumet istad etter jeg helte ett par korker extra idag morres og ph'n har sunket med 0,4 og holdt seg der stabil til nå. Så nå lurer jeg på årsaken..

Kan eikebark ekstrakten bli for gammel eller miste effekten? Flasken er vel rundt 1,5-2år gammel.
Skal teste litt senere idag og imorgen tidlig for å se om den øker opp på 7,2 igjen og om den ikke øker skal jeg prøve litt mer eikebark og fortsette å teste frem til jeg kommer langt nok ned til der jeg skal ha den.
Tilfeldig bekjentskap
© HaakonH
Reklame for plussmedlemskap