Ang. filter og sand...

Shit....eg har sikkert gjort heilt feil....eg er heilt ny på akvariumsfronten... Kjøpte eit brukt biorb kuleakvarium med lys luft og filter. Vatnet har stått i sidan lørdag, og i dag fannt eg ut at eg skulle fylle på med sand....lure meg.. filteret ligger i bunnen. og eg fyllte sand til ca en cm over dette. men det var vel ikkje lurt? lufta pumpa mykje mindre luft. og eg lurer på om eg klarer å åpne filteret uten at all sanden raser nedi.... har eg gjort en stor tabbe? Skal eg ta ut sanden eller deler av den?blåsesand kjøpt på biltema.

Veldig glad for alle raske svar
Kjenner ikke dette akvariet. Men hvis du må inn i filteret/bunnen for å legge inn filtermateriale, vil jeg tro at sanden må ut.

Ikke lurt å få sand i pumpa.

Hmm... då kan eg ikkje ha sand altså? Tok å fjerna litt sand idag slik at det er under kanten på boksen med filteret oppi.. får sjå når sanden har senka seg i mårra om eg får rensa filteret skikkelig...
Hei. Sand i biorb funker dessverre svært dårlig. Filteteret suger inn vann fra bunnen. Så alt bunnlag som er mindre enn ca ertestørrelse vil tette innsuget.
Ok. Takk for svar. Trur du eg har ødelagt det, eller er det nok å skylle?
Inaktiv bruker
Hvis du har grus med litt størelse på bør det gå greit.
og planter, kan du skaffe deg planter som skal/kan festes på røtter.

NB! Biltema blåsesand er ikke egnet i akvarium. Den rette sanden har Art.nr: 175425
Det står kan brukes i akvarium på pakken.... har tømt akvariet no...men får ikkje ut filteret... sanden stenger slik at eg ikkje får til å åpne
Inaktiv bruker
Hvor stor er denne bollen?
Ca 45 liter...virker som at sanden har lurt seg inn i skruopninga... har kilt seg fullstendig...
Inaktiv bruker
Klarer du kanskje å få spylt der med dusjhode, hageslange eller lignende? Har det kommet seg inn, burde det komme seg ut også.
No har eg tatt knekken på det...den sprakk
Inaktiv bruker
Det var leit å høre. Håper du få tak i et billig nytt, Finn har mange fine akvarium.
Det var trist, men likevel bra. Biorb er ikke så godt egnet for fisk, da formen gjør at det er minimalt med plass annet enn akkurat på midten. Og det er slett ikke alle fisker som liker seg i midtsjiktet. Kjøp et "normalt" startersett til ungene, noe på rundt 60 liter. Så kan de ha f.eks guppy og/eller platy og følge med på yngel som blir født. det syns de er spennende
Tilfeldig bekjentskap
© T.K.
Reklame for plussmedlemskap