Kjøpt kampfisk, vurderer flere fisk - trenger råd og tips!

Har akkurat skaffet meg et akvarium, og har latt vannet stå over natten, hentet "Sera - bio nitrivec" (bakeriedrepende) som jeg dryppet i vannet før fisken ble sluppet løs. Har også hatt oppi noe blåttflytende væske som gjør at vannet blir klarere.

Fisken er en hannkampfisk, han har tidligere vært i en liten kopp i butikken og virker å trives i større omgivelser, men han er veldig interessert i å være i overflaten(?).

Uansett så omhandler tråden min om kjøp av ny fisk(er). Jeg er klar over at det er uaktuelt med en ny hannkampfisk og at fisker med lange slør er dumt å skaffe..

Jeg har lyst på noen andre fisk som er pene og se på og helst flere. Har tenkt på Neon Tetra, men ville høre her først om hva som anbefales.

Jeg legger ved et bilde så kan dere se hvor stort akvariet er og hvordan det er satt opp.
(tror kanskje det er 20l eller noe sånt)

Vurderer også å kjøpe termostat/for å måle temp på vannet, akkurat nå er det romtemperatur, slik det skal være.

Har ikke testet surheten/verdiene i vannet, men det har stått over natta med pumpen på.
Inaktiv bruker
Du har dessverre hatt fisken i akvariumet ALT for tidlig, det vil nå oppstå amoniakk og nitritt i vannet, så det kan være lurt å bytte 30-40% vann hver dag i noen uker fremmover.

Dette karet er heller ikke egnet til å holde mer fisk, det blir bare trist og fiskene vil mest trolig ikke trives.

Du har nok gjort en typisk nybegynner feil, Varmekolbe kan være lurt, svingende temperatur er dødelig for fisken, ekte planter hadde vært mye finere og et større akvarium hadde den ikke tatt skade av. Det er synd å se folk putte fisk i så små akvarium.
Bollo
Du har dessverre hatt fisken i akvariumet ALT for tidlig, det vil nå oppstå amoniakk og nitritt i vannet, så det kan være lurt å bytte 30-40% vann hver dag i noen uker fremmover. Dette karet er heller ikke egnet til å holde mer fisk, det blir bare trist og fiskene vil mest trolig ikke trives. Du har nok gjort en typisk nybegynner feil, Varmekolbe kan være lurt, svingende temperatur er dødelig for fisken, ekte planter hadde vært mye finere og et større akvarium hadde den ikke tatt skade av. Det er synd å se folk putte fisk i så små akvarium.


Så små akvarium? For det første, du er klar over hvor mange som har fisker i små boller? (som er MYE mindre enn dette), for det andre, fisken var i en liten kopp i flere dager i butikken.

Og det med ekte plante, fikk beskjed av dyrebutikken og velge en falsk plante.

Jeg ber om tips og råd og ikke bli hengt ut som en "dyreplager", som jeg tolker utifra ditt innlegg.
Hva er målene på akvariumet da? Minner veldig om en fem-liter jeg selv har hatt tidligere..

En kampfisk kan ha det greit på 20 liter, ihvertfall 30, men ikke noe mindre nei. I dyrebutikker er fiskene i alt for små akvarier og alt for mange på liten plass. Men dette er for en kort periode. Til de blir solgt. De bør ikke ha det sånn. En kampfisk kan ikke leve godt i de bittesmå krukkene du ser dem i i dyrebutikken.

Om kampfisken skal ha det fint i ett så lite akvarium bør den få en del planter og ting å svømme rundt/gjemme seg i (uten at det blir så fult at den ikke har svømmeplass selvfølgelig). Rådet om kunstig plante som du fikk på dyrebutikken var veldig tullete. Hvorfor mente de at du burde ha det? Ekte planter bidrar ikke bare til at det ser pent ut, men også trivselen til fisken og at akvariet er i balanse.

Jeg mener en kampfisk kan ha det bra i ett godt innreda 20-30 liters akvarie. Selv om det er litt i minste laget. Men du bør ikke ha flere fisk oppi der. Kanskje noen snegler for å holde rent? Reker passer fint i ett sånt akvarie, men en del kampfisk spiser reker.

Men du bør ikke ha oppi noe mere levende nå (bortsett fra planter), for som Bollo skriver, så har du hatt oppi fisken alt for tidlig, og den vil antagelig få det tøfte om en stund med masse nitritt. Så bytt vann daglig noen uker fremover og følg nøye med. Egentlig skal ett akvarie stå 3-4 uker uten fisk for å få kjørt seg inn, før man begynner å tilsette fisk gradvis. Det du alternativt kan gjøre er å få en bit av filtersvamp fra ett akvarie som er godt innkjørt (uten å vaske den). Putter du denne inn i ditt filter vil du få masse fine bakterier med og antagelig berge ganske bra

Og ett tips. De som jobber i dyrebutikker har veldig ofte ikke peiling på fisken de selger Skjekk heller ut f.eks. her på akvaforum før du kjøper
Inaktiv bruker
FishonFire
[QUOTE=Bollo]Du har dessverre hatt fisken i akvariumet ALT for tidlig, det vil nå oppstå amoniakk og nitritt i vannet, så det kan være lurt å bytte 30-40% vann hver dag i noen uker fremmover. Dette karet er heller ikke egnet til å holde mer fisk, det blir bare trist og fiskene vil mest trolig ikke trives. Du har nok gjort en typisk nybegynner feil, Varmekolbe kan være lurt, svingende temperatur er dødelig for fisken, ekte planter hadde vært mye finere og et større akvarium hadde den ikke tatt skade av. Det er synd å se folk putte fisk i så små akvarium.


Så små akvarium? For det første, du er klar over hvor mange som har fisker i små boller? (som er MYE mindre enn dette), for det andre, fisken var i en liten kopp i flere dager i butikken.

Og det med ekte plante, fikk beskjed av dyrebutikken og velge en falsk plante.

Jeg ber om tips og råd og ikke bli hengt ut som en "dyreplager", som jeg tolker utifra ditt innlegg.

Ja, dessverre vet jeg det, men det gir ikke deg en unskyldning til å gjøre det samme. Når man vet at det er feil så blir det ikke mer riktig å gjøre det selv.
Et større akvarium er enklere å holde. Du får større rom for å gjøre feil, feil som dette her, det skal mer til før at akvarievannet blir forurenset, fiskene trives bedre, du kan ha flere fisk.

Falske planter er bare tull, det gir ingen mening når man kan ha en ekte plante som gir oksygen og hjelper å holde gode vannverdier, det gir god følelse av beskyttelse til fisken.
Fisk er ikke bare fisk, de er dyr med følelser og behov, akkurat som hund, katt, hest osv.
Du ville vell ikke puttet hesten på et kott fordi den får plass inni det?
Med en kampfisk i 20 liter har du ikke mye plass til annet, som andre allerede har vært inne på. Vær nøye med vannskifterutinene. Du kan klikke på linken i signaturen min hvis du vil lese litt generell info om hold av kampfisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap