Akvarium til barn

Kjøpte et brukt biorb akvarie som eg skulle lage til for barna. Men klarte å ødelegge det før eg fikk fisk i. So no blir det vel til innkjøp av nytt. Ka størrelse er å anbefale når barn skal ta seg av det? Er 50-60 liter ok? Noke anna smart eller anna eg bør tenke på? Har hørt det finns droper som man kan ta i vannet for å klargjøre fortare. Noken med erfaring?
Inaktiv bruker
50-60 liter er greit start kar, husk, jo større jo enklere. Det er også viktig at foreldre har hovedansvaret for akvariet, det er tossalt snakk om levende dyr.
Det er veldig fint for barn å ha et ansvar i form av akvarium.
Jeg vil anbefale deg å kjøpe akvarieboken for barn, den er fin og nyttig.

De dråpene er nok ikke noe å skryte av, når man først skal gjøre det er det viktig å gjøre det skikkelig. Les deg litt opp på innkjøring, det er mange måter å gjøre det på, så du må finne den metoden som passer best for deg og dine.
Uansett greit å forberede barna på at det vil ta lang tid fra dere setter opp akvariet til dere kan kjøpe de første to-tre fiskene.

Det går visst an å speede opp prosessen med å bruke salmiakk. Jeg har aldri prøvd det selv, men det skal finnes en beskrivelse her inne.

Uansett må dere være sikre på at filteret har tilstrekkelig med bakterier som spiser avfallstoffene fra fiskene. Hvis ikke dør de.

Uten salmiakk tar det fire uker.
Veldig viktig å få bakteriekulturen i gang i filteret før man får fisker inn, ellers vil det i de fleste tilfeller bli noen dødsfall, eller ekstreme mengder vannbytter.

Innkjøringen av bakteriekulturen i filteret krever å mates med noe for at de skal kunne vokse. Det å bare fylle i vann og la det stå er ikke nok. Det behøver ikke være salmiakk, kan for eksempel også være fiskemat.
Men fordi salmi kun består av amoniakk og er veldig lett å dosere riktig og likt hver gang er det et godt alternativ. Innkjører man med riktig mengde salmi kan en også fylle akvariet med all fisk en vil ha, samtidig, fordi bakteriene er allerede klare for å ta de i mot.

I denne tråden står det masse fin info om fiskeløs innkjøring og generelt om teorien rundt det
Er også noen som har laget en formel for å regne ut mengden salmi som skal i her et sted. "Salmi kalkulator" tror jeg den heter.

Når du skal holde på med dette er det også ganske viktig å vite noe om vannverdiene, for å vite hvor mye du skal tilsette og når bakteriene faktisk er klare. Her kan jeg anbefale JBL sine dråpetester som jeg bruker selv, og mange andre her anbefaler.
Selv kjøpte jeg en stor koffert med masse forskjellige tester, men man behøver ikke alle. + Med kofferten er at en får med utstyr som sprøyter, målebeger, skjeer og masse testglass. Jeg trengte ikke noe ekstra utstyr enn den og salmi til min innkjøring.

Amoniakk, Nitritt og Nitrat er det viktigste rundt innkjøringen. PH tester er heller ikke dumt ettersom Nitritten har lav PH og spiser KH(Stabiliserer PH) endte jeg opp med en veldig lav PH i en periode så det kan være lurt å holde styr på. KH test kan derfor også være lurt, spesielt i innkjøringsperioden. Pulver/Væske til å heve KH(PH) kan derfor være lurt å ha, for å holde verdiene stabile.

GH kan også være greit å holde styr på, spesielt om du skal ha beboere som krever litt nivå av dette, så GH pulver/Væske og test er heller ikke dumt.

Vannet her jeg bor i Fredrikstad(Østfold) kommer fra glomma og har et veldig lavt nivå av både KH og GH. Jeg kan forestille meg at det kan være noe liknende i Oslo.

Så for å summere tester og "kjemi" jeg anbefaler etter å nylig ha startet et akvarie(med reker) selv:
Tester: Amoniakk, Nitritt, Nitrat, PH(Gjerne en 3-10, 6 til 7,6 og en 7,4 til 9,0 alt etter hvor du vil ligge i PH), KH og GH.
Kjemi: Salmi(til innkjøring), KH pulver/væske(til stabil PH), GH(Om kommende beboer trenger)


Ellers kan jeg også anbefale om du vil leste litt av teorien rundt noen av disse tingene, står ganske kort og kosist og enkelt å finne informasjon.
Ellers kan jeg anbefale fiskebasen her på siden, mye fin info om vannverdier osv.

Og bruk innkjøringsperioden til å "aquascape"(pynte) akvariet med ting som steiner, røtter osv. Og ikke minst planter. Så er akvariet ferdig og pent og man slipper å grumse til vannet og skremme fisken når de er flyttet inn.

Denne tiden er også fin til å lese seg litt opp på hva slags fisker man vil og om de passer sammen. Vannverdier(PH/KH og GH), adferd, spiser de hverdander også videre spiller inn her.

Ble en litt lang post, men dette er ting som jeg har kunnet lese meg opp på i tiden før jeg startet og erfart i den ganske korte perioden jeg har hatt akvariet kjørende.
Håper du/dere vil kose dere masse med hobbyen.
Bra summert, Peter !
Vil bare legge til at min kalkulator-tråd ligger her. Den kan være grei å sjekke fordi den er i litt kortere form og tar opp viktige punker, som f.eks : Salmikalkulatoren regner ut STARTDOSEN av Salmi, altså hva man skal tilsette den dagen man starter innkjøringen. Den skal altså ikke brukes hver dag ! Hele prinsippet med fiskeløs innkjøring er å holde ammoniakk-nivået så jevnt som mulig. Derfor er man pent nødt til å ha dråpetestene, slik at man kan finne ut hvor mye Salmi som skal tilsettes hver dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap