Plantvariumet (side 2)

Akvariet sett fra en vinkel. Har også fått treroten på plass men er litt usikker om denne passer inn her da (inkl. fasongen på roten er kanskje ikke helt den beste her)..

[External Image]
Rummy-nose tetra
HC cubaen har sett sine bedre dager, men den fortsetter å vokse sakte men sikkert!

Tror et teppe av denne kommer til å ta år og dag!

I mellomtiden så har jeg fått inn første pulje av fisk!

Jeg var innom Dyrego Zoo på Lambertseter og tenkte å bestille 15 stk av denne. Men når jeg kom dit så så jeg jammen at de hadde et kar fullt av dem Så da ble det med 15 (men tror jeg fikk med meg 16 ) rett hjem!

De liker svært godt å svømme rundt denne grena:

[External Image]

helleø
|
V
[External Image]
Det rare med dem er at de er svært tamme. Mine opplevelser når jeg hadde en stim med kardinaltetraer tidligere, så var tetraene kjørte ganske så lenge og redde.

Mens de her bare var redde i ca.20 minutter, før de stima som gærne og utforska akvariet. De aksepterte mat også med en gang, og kommer til deg. Fargene viser de også ganske bra, noe jeg trodde kom til å ta litt lengre tid!

[External Image]

I forhold til kardinalene, så er de mere aktive og. Kardinalene svømte mere i "sprang", som lopper, men de her svømmer hele veien.
Og slik ser akvariet ut i dag:

[External Image]
Og slik ser akvariet ut i dag:
Og slik ser akvariet ut i dag:

PS: Det klikka når jeg postet det her, akvaforum var på bærtur og nektet meg å laste opp bilde! litt villt mange dupliserte poster her
Og slik ser akvariet ut i dag:


[External Image]
Da hart det gått litt tid og på tide med en liten oppdatering:

Det ble noen algeproblemer, og har prøvd å få dette under kontroll ved å spotbehandle med hydrogenperoksid (som fungerer meget bra). Dette løser jo ikke problemet i seg selv, men løser det midlertidlig slik at ikke alle plantene blir kvælt av algene!

Ellers har det kommet inn noen nye beboere, som er 6 otto'r, og siden veksten av staurogyne repens gikk saktere enn jeg håpet, har jeg puttet inn noen flere av de.

HC cuba ser ut til å trives og øker i omfang. Det går sakte, men det er jo en liten plante!

Det er derimot en liten patch av HC cuba som er nær toppen av fjellet som sliter litt. Grunnlaget er nok at jher er lyset veldig sterkt og algene liker seg der. De har nettopp gjennomgått en spotbehandling av hydrogenperoksid, noe som har tatt knekken på algene, men desverre så blir HC'n som ble behandlet også litt påvirket av det.

Jeg beskjærer plantene ca. hver 2-3 dag pga rask vekst på de større plantene.

Og slik ser da ut for øyeblikket:


[External Image]

Fra siden:

[External Image]

En patch HC cuba med bittelitt alger på seg:

[External Image]
De nye Ottoene har en tendens til å noen ganger prøve å stime sammen med rummy nose tetraene! (ottoen er ikke i fokus her, men den er med i stimen )

[External Image]

En av ottoene kulern:

[External Image]

[External Image]
Kjempe flott Cornelar Riktig bra har det blitt
Og du er nødt til å oppdatere bildene dine i profilen din
En jegersnegle på en av HC patchene:

[External Image]

Og tja, "farmen" er i forfall. Hovedsaklig er det en del reker inni der som jeg prøver å avle opp til de mengdene de var før. Når de er små er store nok, flyttes de nok i puljer over til hovedakvariet!

[External Image]
Har du vurdert Hygrophila Pinnatifida? Jeg synes det er ei veldig flott plante som gir fin kontrast.
Pål
Dinnaz
Kjempe flott Cornelar:) Riktig bra har det blitt:) Og du er nødt til å oppdatere bildene dine i profilen din:)


Takk takk! Det tar sin tid dette med planter!
Hmm, og du sier noe angående akvariene på profilen, det stemmer jo ikke helt lenger hva som står der!
Pål sine fisker
Har du vurdert Hygrophila Pinnatifida? Jeg synes det er ei veldig flott plante som gir fin kontrast. [URLBLOCK1] Pål


Den ser jo ganske så fin ut. skal sjekke ut noen videoer, og kanskje prøve den ut..? tror jeg har en spot ledig til en høyere plante der.

Angående kontrast så står det dårlig til for øyeblikket. Jeg tenkte, kanskje litt oppe i "fjellet" (eller et annet sted) kanskje prøve å sette inn en liten patch av [URL=http://tropica.com/en/plants/plantdetails/Alternantherareineckii'Mini'(023CTC)/4439]Alternanthera reineckii 'Mini'[/URL]?
Cornelar
[QUOTE=Dinnaz]Kjempe flott Cornelar:) Riktig bra har det blitt:) Og du er nødt til å oppdatere bildene dine i profilen din:)


Takk takk! Det tar sin tid dette med planter!
Hmm, og du sier noe angående akvariene på profilen, det stemmer jo ikke helt lenger hva som står der!
Det var liksom det jeg tenkte på ja Litt vanskelig å nominere akvarie hvis det er feil i profilen
Har oppdatert et akvarie på profilen, men sliter litt med å få bildene på plass, kommer etterhvert!

Hyggelig hvis noen nominerte det (hvis jeg får ut bilder der) da men hele greia er fortsatt ganske langt fra ferdig.. er et helårsprosjekt dette
Planteoversikt
Dagens planteoversikt.

[External Image]

Brun = trerot
Grå = stein (fjellet)

TBD = To be Decided

TBD 1 - lav/mellomstor plante
TBD 2 - lav/mellomstor plante
TBD 3 - lav, rød plante
TBD 4 - mellomstor/høy plante
Morsom tråd, håper du får karet opp til gamle høydare
Den grusarmeringen var ikke dum, kan hende jeg stjeler det tipset i neste aquascape-forsøk her.

PS: Ønsker større bilder
Du er kjempeflink og gir deg ikke
Sånn helt personlige tips fra meg, ikke ment som kritikk : den CO2-diffusoren tror jeg er mindre effektiv slik det er nå. Ser det også på bildene...relativt store bobler som mer eller mindre stiger rett opp mot overflaten. Dette ville jeg anbefale deg å gjøre noe med, sett inn en liten streampumpe bakom diffuseren slik at boblene spres mest mulig utover i karet. Mulig diffuseren ikke burde sitte bak fjellet, men i den andre enden, slik at du får CO2 til bunndekkerne dine også.
Du har masse flotte planter, men det hele ser litt rotete ut med så mange arter og få av hver art. Enda flere arter vil føre til enda mer forvirring, etter min mening. Tror det ville være penere med noe tilplanting av arter du allerede har, slik at du får noen mer enhetlige flater.
SilverShaded
Du er kjempeflink og gir deg ikke :-) Sånn helt personlige tips fra meg, ikke ment som kritikk : den CO2-diffusoren tror jeg er mindre effektiv slik det er nå. Ser det også på bildene...relativt store bobler som mer eller mindre stiger rett opp mot overflaten. Dette ville jeg anbefale deg å gjøre noe med, sett inn en liten streampumpe bakom diffuseren slik at boblene spres mest mulig utover i karet. Mulig diffuseren ikke burde sitte bak fjellet, men i den andre enden, slik at du får CO2 til bunndekkerne dine også. Du har masse flotte planter, men det hele ser litt rotete ut med så mange arter og få av hver art. Enda flere arter vil føre til enda mer forvirring, etter min mening. Tror det ville være penere med noe tilplanting av arter du allerede har, slik at du får noen mer enhetlige flater.


Ingen kritikk tatt
Jeg er enig med deg på begge punktene! Den CO2 diffusoren er fin å se på men den er elendig (på godt norsk: suger balle). På en måte så visste jeg at den var litt dårlig, men jeg ville bare ikke innse det selv for når jeg gikk ut av butikken med den så var jeg fornøyd med utseende . Tror alt som trengtes var at noen påpekte det. Jeg har byttet den nå til min gamle gode 50 kronersen. I gamle oppsettet hadde jeg også en internfilter til som distibuerte CO2'n over glossostigmaen (nå har jeg HC i stedet) ved å vinkle utløpet men ettersom jeg fjerna det filteret så mista jeg den justerbare flowretningen. Skal se hva jeg kan få til her. Kanskje vinkle utløpet fra pumpa her (men da må diffusor på motsatt side)

Angående planter så har jeg aaaaltfor mange arter inni her allerede nå for et så lite akvarium For aquascaping så bryter jeg alle regler som går an å bryte, de nederlandske reglene (og ikke minst alt annet) er veldig klare på dette hvis jeg skulle gå den veien (jeg har ikke gått noen vei, utenom min egen). Men jeg har det bare så gøy for øyeblikket! Det blir en litt kontrollert "villmark" (særlig på høyre siden av fjellet, venstre delen prøver jeg å holde litt ryddigere) og jeg må si at det er en liten utfordring på passe litt på etterhvert ettersom noen lemper ut løpere non stop.. Hvis man ser på akvariet fjernfra er det for mange arter som du sier med for lite "kjøtt på benet". Det blir rotete å se på, som en hage med ugress. Men når man går i detalj, klistrer seg til glasset og ikke ser på det store bildet så blir det mange fantastiske små detaljer som kommer frem cm for cm. Jeg skal prøve dette litt til for synes det er litt utfordrende (og det viktigste: gøy). Og den dagen det blir for villt, eller går lei så regner jeg nok med at noen planter røskes ut og forsvinner til farmen (som er low-tech, og kanskje den sikre død for noen arter)...

Tar gjerne i mot tilbakemeldinger, og ikke minst en diskusjon
Tilfeldig bekjentskap
© Charlotte Ødegaard
Reklame for plussmedlemskap