Plantvariumet (side 3)

Da har du jo selv visst om problemet med diffuseren, så det er flott. Tror er bedring på dette vil gjøre driften enklere og plantene bedre.

Angående "planterotet", så er det fullstendig min egen mening, som sagt. Jeg liker at et akvarium gir et noenlunde harmonisk uttrykk. Men det er ikke en kjeft som sier at man må følge noen regler som helst, jeg er absolutt FOR at personlig smak må få råde ! Det er tross alt din tank og dine planter
Og her er den gamle diffusoren.

[External Image]

Det er giga forskjell, og her har jeg ikke engang rengjort diffusoren på en lang stund!

Hvorfor selges det som regel ikke ting som er både fine, men også fungerer bra samtidig? Synes det er så altfor ofte at dette skjer. (Finnes kanskje noen unntak men det er ikke ofte!).

Uansett den gamle diffusoren er på plass. Tror jeg skal flytte den til andre siden og se hvordan flowen i akvariet blir når man justerer utløpet fra pumpa ned (har en spraybar der, og tror den er litt for svak).

Torbjørn Jørgensen
Morsom tråd, håper du får karet opp til gamle høydare :) Den grusarmeringen var ikke dum, kan hende jeg stjeler det tipset i neste aquascape-forsøk her. PS: Ønsker større bilder ;)


Grusarmeringen hfungerer fortsatt skikkelig bra her, allt holder seg pent og pyntelig på plass

Hvordan legger man ut større bilder? Akvaforum konverterer bildene mine til mindre størrelse når jeg laster dem opp
Cornelar
Hvorfor selges det som regel ikke ting som er både fine, men også fungerer bra samtidig? Synes det er så altfor ofte at dette skjer. (Finnes kanskje noen unntak men det er ikke ofte!).

Denne typen diffusor er enkel og billig, that's why. Så er det opp til akvaristen å ha vett nok til å få spredd gassen på en best mulig måte..
SilverShaded
Denne typen diffusor er enkel og billig, that's why. Så er det opp til akvaristen å ha vett nok til å få spredd gassen på en best mulig måte.. ;-)


I fjor så drev jeg og titta litt på DIY reaktor, som man tok etter pumpa (inline eller hva det heter), og som visstnok oppløste CO2 en helt 100%.

Fant linken på bokmerkene mine, DIY CO2 reaktor

Hva er din erfaring med reaktor framfor diffusor?
En inline reaktor er nok generelt et mye bedre alternativ, forutsatt igjen at det fins sirkulasjon i akvariet. Da kommer jo gassen ut i akvariet gjennom en utstrømmer, allerede blandet inn i vann. Jeg hadde nok ikke våget å lage en selv, det er en del fallgruver i dette...som å få dimensjonene riktige, dårlig oppløsning, gasslommer som blir stående i reaktoren o.l. Og det krever litt av pumpa som skal drive den. Det vil for eksempel seriøst hemme sirkulasjonen i filteret ditt, som ikke er allverdens sterkt fra før.
SilverShaded
En inline reaktor er nok generelt et mye bedre alternativ, forutsatt [I]igjen[/I] at det fins sirkulasjon i akvariet. Da kommer jo gassen ut i akvariet gjennom en utstrømmer, allerede blandet inn i vann. Jeg hadde nok ikke våget å lage en selv, det er en del fallgruver i dette...som å få dimensjonene riktige, dårlig oppløsning, gasslommer som blir stående i reaktoren o.l. Og det krever litt av pumpa som skal drive den. Det vil for eksempel seriøst hemme sirkulasjonen i filteret ditt, som ikke er allverdens sterkt fra før.


Takk for tilbakemeldingen lar det vente litt i så fall, utenom jeg putter på egen pumpe på det. Diffusor it is.
Doseringspumpe
Jeg er glad i DIY. Men så altfor ofte så skjer det dritt med DIY. Prototyper må alltid gjennom mye dritt (kvalitetssikring? hva er det?)

Dette inkluderer oversized-gjær-reaktorer som bokstavelig talt sprenger og lekker.
(heldigvis kom jeg hjem før samboeren den dagen, ellers tror jeg hun hadde satt en stopper for hele hobbyen)

For en stund siden så lagde jeg en DIY doseringspumpe. Den tråden kan du lese om her.

[External Image]

Denne fungerte utmerket en stund. Men til slutt begynte den å bråke. Og det var ikke litt bråk, men at en så liten dings kunne bråke SÅ mye hadde jeg aldri trodd.

Grunnlaget var at noen ganger så virket det slik at sprøytene bare ble veldig seige å dra i. At Gummien ble herdet eller noe. Det skjedde ikke hele tiden, bare litt random. Resultatet var at hele driten spente seg opp med de kreftene den klarte (tro meg, den lille greia var sterk), også ga et tannhjul i drivverket etter. Framfor å gi et lite "phuuf" lyd, så ga den lille greia en "PANG" lyd i stedet.

Og det PANGET var høyt nok til å gå fra stua, til gangen, og deretter bevege seg gjennom døra/veggen til soverommet. Problemet var at min samboer ikke tenkte "så gromt, den dingsen jobber med å gi plantene næring", slik som jeg gjorde, men heller tenkte "Den forbanna dingsen "#¤%#¤%". Gi meg søvn!".

Historien ender med at jeg heiv mesterverket i søpla når vi flytta.

Nok med det, nå er arbeidet i gang med en "oppgradert" modell. Eller lettere sagt, en helt annen tilnærming. På kontoret så har jeg hatt en gammel PLS liggende i 4-5 år så tok den med hjem nå, likeså greit den blir brukt til noe ialefall. Med denne så klarer jeg å styre en pumpe tidsriktig, inkl. doseringspumpe. Allt jeg nå mangler er en liten pumpe fra e-bay jeg kan bruke, har sett at det ikke er så dyrt heller.

[External Image]

I tillegg til gjødsel doseringer skal denne dingsen styre lyset, CO2, UV, og i andre omgang måle parametre som temperatur til logging og slik at jeg ser hvordan forløpet på akvariet går.

Jeg styrer hele opplegget fra hvilken som helst PC koblet til det trådløse nettverket her, eller iallefall slik jeg har programmert det nå, og i 3. omgang kanskje fra mobilen.

I 4. omgang kanskje få på en kjølingsmekaniske til akvariumet og få styrt den - jeg har fram til neste sommer på å finne på en god og billig løsning på dette (leiligheten her er bokstavelig talt som et drivhus - jeg mista alt i sommeren som var pga varme - det skal ikke skje igjen!!)

Jøje meg...selveste professor Gadget himself ! Ja, da skjønner du jo tydeligvis det der med alfa- og beta-versjoner, R&D og "unexpected complications". Bare det at når man jobber med gass under trykk så kan "complications" få et uforutsett skadeomfang..
SilverShaded
Jøje meg...selveste professor Gadget himself ! Ja, da skjønner du jo tydeligvis det der med alfa- og beta-versjoner, R&D og "unexpected complications". Bare det at når man jobber med gass under trykk så kan "complications" få et uforutsett skadeomfang.. ;-)


haha, ja, særlig hvis det er litt gjær og sukker inni der så blir det illeluktende og klissete greier spredd utover :p

Er ikke helt ferdig med prosjektet, men er nok et lite hobbyprosjekt som kommer til å gå i litt puljer når man føler litt for det!
Tilbake fra ferie
Meg og samboeren fikk sneket til oss en liten dykkerferie og kom tilbake fra Egypt i går. Det var herlig dykke litt i verdens største akvarie i en uke

Men akvariet her hjemme kunne nok ha hatt det litt bedre. Det var en del alger inni der nr jeg kom hjem, men ikke så ille at det ville ha blitt ut av kontroll. Det viser nok at det er langt fra stabilt, og trenger kontinuerlig oppsyn. Lystiden min var skrudd ned noen dager før jeg dro på ferie.

Etter litt arbeid ser det noenlunde bedre ut, og har kuttet mange planter kraftig pga stor vekst. Kanskje kuttet litt for mye at det også vil gi for store svingninger... Har fortsatt noen ting igjen, men klarte å dy meg og heller la det vente til de neste dagene som kommer.

Når det kommer til HC cuba så stortrives denne her nå. For en fantastisk plante det begynner å bli. Men jeg må si at jeg har fått litt delte erfaringer her nå!

Jeg har planten i tre ulike nivåer:

1 - nær toppen av fjellet (her er det sterkt lys)

Planten trives ikke og vokser meget sakte. Planten har derimot kjempesmå blader her)

2 - Midten av fjellet (vil anta OK lys)
Planten trives og kryper med glede også nedover! Blanding av små og større blader.

3 - på bunnen, laveste del av akvariet (svakt lys)
Planten trives, vokser fort, og har litt større blader igjen.

Ut i fra dette kan jeg konkludere:
Jo mere lys, jo mindre blader den har og jo saktere den vokser. Men å si at planten trenger mye lys for å trives mener jeg blir feil. Den som får lite lys, trives veldig bra.

Skal se om jeg får tatt og postet noen bilder i løpet av morgendagen eller i kveld
Det er litt fortsatt litt alger på HC'en men under ser du veksten:

Toppen:
[External Image]

Midten:
[External Image]

Bunnen:

Akvaforum klikker når jeg prøver å laste opp dette bildet...

Vanskelig å se forskjellen mellom disse da jeg har tatt med ulik zoom og rekkevidde menmen!
Har litt problemer her med at akvaforum sliter med bilder som jeg har redigert i etterkant.. hmm..

[External Image]
Amazonas
Nå har det vært en stund siden sist aktivitet - og det er mye som har skjedd i mellom!

Akvariet lever fortsatt, men på grunnlag av oppussing i heimen, travle dager på arbeid, samt at familien skal økes fra 2 til 3, og oppå det flytte til et nytt hjem, så har det bare vært fullstendig kaos.

Akvariet lever fortsatt men glasset er algifisert fra en annen verden og får lite oppmerksomhet. Fiskene lever sine gode dager og virker slik de faktisk trives bedre i algekjøret? Plantene derimot har hatt det verre og tror jeg har mistet noen arter..

Men regner med at etter flytting så begynnes akvariet på nytt, så blir vel en del oppdateringer da!

Ellers var jeg og min kjære i amazonas i fjor og der dokumenterte jeg blant annet fiskeverdenen og de ulike biotopene der. Har en del undervannsbilder og video av biotopene.

Regner med det blir en del bilder og video herfra i mens, og sikkert en del på fiske identifikasjons forumet.

Første snacks er vel dette bildet:

[External Image]

Bildet viser flere arter - men det artige er at en piranha - som det var nok av i området her - var sammen med en del andre stimfisker? Noen som vet artene her?
PS: vannet er veldig oksygenfattig i dette området!

Bildet er tatt her:

[External Image]

[External Image]
Jeg får det ikke til med større bilde på dette forumet - originalen har høy oppløsning - så ser det blir vel litt vanskelig å få identifisert fiskene... (er 4 arter på bildet, inkl. den ensomme piranhaen)
Ikke noe problem å kopiere bildet og behandle det i et bildebehandlingsprogram...da ser jeg ihvertfall scalarer og en art geophagus-type ciklide (til høyre for piranha). Ser også ut som en ciklide-type til (ytterst til høyre), en crenicichla-art ? For meg ser det ut som de har det travelt med å flytte seg fra ett sted til et bedre...muligens pga. utilfredsstillende vannforhold.
Ser fram til bilder, alltid artig å se! Sikkert en fantastisk tur!
Jeg trur forsåvidt at fiskene har godt av algevekst. Mye å spise i der med alger og mikroorganismer! De har nok godt av å bli glemt litt, så lenge vannet er reint!
Pål
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap