Ludvigs akvarie

Etter mange år med små akvarium er ønske om større igjen, var jeg i dag å hentet ett 2 år gammelt 180 liters akvastabil. Det ble denne størrelsen, rett og slett grunnet plassen vi har til rådighet. Det fulgte med en eheim proffesional 2 filter/pumpe.

Akvariet ble satt opp i garasjen når jeg kom hjem, og fylt med vann. Både filteret og akvariet ser tett ut, men siden jeg drar på arbeid i morgen og blir borte en uke skal det få stå der å gå.

Nå blir det å lete etter møbel som vi har plass til, og som tåler akvariet. Vi vil ha med skap under, slik at vi har plass til litt annet enn akvarieutstyr.

Blir vel også en bestilling på webzoo med litt forskjellig. Må ha varme, da varmekolben som fulgte med er alt for liten. Tenkte litt på varmekabler, men har aldri prøvd dette før. Varmer det opp hele akvariet? Har de termostat?
Inaktiv bruker
Blir sikkert bra dette, husk innkjøring av akvariet tar 4-6 uker, alt etter metode. KAN også gå fortere om du får tak i filtergugge fra et innkjørt akvariefilter.
Innkjøring er ett must ja: )

Har 2 små akvarier jeg kan bruke filtergugge fra, og tenkte å prøve salmiakkmetoden hvis jeg tør.

Andre tips til innkjøring, og nei jeg har ikke satt meg ned å søkt enda. Tro meg det skal gjøres, har en hel uke på arbeid å gjøre dette på : )

Tenkte jeg skulle sette ned planter, bruke filtergugge fra småakvariene og tilsette vannet jeg skiftet fra disse etterhvert. Som nevnt tidligere, så skal jeg kanskje prøve salmiakkmetoden også. Tar imot alle tips med takk både om innkjøring, hardware, fisk og andre tips : )

Har også bestilt testsett og har allerede elektrisk ph måler.
Om du tar filtergrums fra de to små karene, er du godt i gang med innkjøring.

Du kan øke bakteriebestanden betydelig med å sette til litt Salmi. Du finner en tråd med en Salmi kalkulator her på AF. Pass på å måle NH3/4 samt NO2 og etter noen dager også NO3 samt pH. Det er ikke vanskelig.

Det har ikke noe for seg å benytte brukt vann fra de to karene som er i drift. Bakteriene fester seg til filtermediet og til sand/grus i bunnen, men fint lite i vannet. Bruk heller friskt vann.

Om du ikke vil endre på vannet du har i springen (senke/heve pH og GH) kan du søke i fiskebasen på fisk som trives i den vannverdien du har i utgangspunktet.

De feilene mange begår er å blande fisk som har ulike krav til pH og GH samt velge fisk som blir altfor store. Dernest å velge få eksemplarer, men flere arter av fisk som egentlig er stimfisk og bør gå 10 - 12 stk.sammen.

Lykke til.

Da høres det ut som planene mine holder vann :p

Jeg venter på testsettet, så jeg får målt kranevannet mitt. I mellomtiden er jeg godt i gang med å tenke på planter, fisk og bunnsubstrat.

Planen så langt et å dele bunnen i 2. Ene delen med biltemasand for å glede corydoras og kanskje andre arter. Andre delen med jord og elvegrus for plantene sin del. Derfor vil det være planter i bunnen på ene siden og mer røtter, pynt og planter som kan settes fast på ting på den andre siden.

Det blir varierende planter, men mest planter som er enkle å holde i første omgang. Mix av hurtigvoksende, saktevoksende, moser og kanskje flyteplanter.

Angående fisk så har jeg søkt opp mange av mine favorittfisker og satt de opp i excelskjema med hva de vil ha av ph, varme og slikt. Da kan jeg få oversikt over hva jeg kan ha sammen. Har flere utvalgte i alle lag i akvariet, slik at når jeg skal bestille fisk har jeg litt å velge i etter hva de kan skaffe og pris.

Kommer ikke hjen til å sette i gang akvariet før over helgen alikevel, men har i dag skaffet møbelet det skal stå på. Men dette må også males før jeg setter i gang akvariet.
Her er forresten noen bilder av karet slik det står hjemme i garasjen mens jeg er ute på arbeid hele uken. Det skal inn i huset ila neste uke

Alf John Hammervik
Det blir varierende planter, men mest planter som er enkle å holde i første omgang. Mix av hurtigvoksende, saktevoksende, moser og kanskje flyteplanter. Angående fisk så har jeg søkt opp mange av mine favorittfisker og satt de opp i excelskjema med hva de vil ha av ph, varme og slikt. Da kan jeg få oversikt over hva jeg kan ha sammen. Har flere utvalgte i alle lag i akvariet, slik at når jeg skal bestille fisk har jeg litt å velge i etter hva de kan skaffe og pris.


God planlegging. Dette kommer nok til å gå helt strålende.
Listen over fisker så langt. Husk dette er bare fisker jeg ønsker, bruker denne til å finne ut hva som passer sammen etterpå.
Inaktiv bruker
Det er nok ikke alle fiskene på den listen din som passer så godt i et lite 180 liters akvarie. Vet ikke hvor du har hentent info om disse fiskene fra, men det var ikke stor plass de var tiltenkt, som f.eks. Gibbiceps, den krever nok nærmere 720L enn 500L.
Men det er du vell kanskje klar over.
All info er hentet fra fiskebasen her. Ja jeg er klar over det, dette er en liste over fisker jeg liker. Arbeidet etterpå er å plukke de jeg kan få tak i og som passer størrelsen og vannverdier. Derfor står størrelsen i egen kolonne i skjemaet.

Angående gibbiceps, så tenker jeg i så fall på ett ungt individ og selge/gi bort når den blir for stor for akvariet. Disse vokser jo relativt sakte, og jeg kan derfor ha gleden av den en stund før den er for stor. Men ingenting er bestemt angående fisker enda.
Inaktiv bruker
Alf John Hammervik
Angående gibbiceps, så tenker jeg i så fall på ett ungt individ og selge/gi bort når den blir for stor for akvariet. Disse vokser jo relativt sakte, og jeg kan derfor ha gleden av den en stund før den er for stor.


Dette vil jeg fraråde deg å gjøre, det er i mine øyne unødvendig å handle dyr man vet man må kvitte seg med, det finnes mange fine Loricariidae-er som passer inn.
HER er en liste som vil ta deg en stund før du er gjennom den.
Catfishplanet har jeg hatt mange timer inne på i mitt liv : )

Jeg sier ikke at jeg kommet til å kjøpe gibbi heller, men den havnet på listen for det er en fisk jeg er veldig glad i. Men finner sikkert ett alternativ
Da har jeg ihvertfall alt klart for å følge med PH i karet!

På fredag ble akvariet satt opp med soil og grus på den ene siden, og sand på den andre. Noen planter ble satt inn sammen med litt pynt og røtter.

La også merke til at filteret lakk når det ikke gikk, skiftet derfor pakning på dette også. Dette er plassert i ett skap under akvariet i en stamp.
Inntaket og utblåset er oppgradert med Eheim Installation Set 1 og 2.

Skjenken akvariet står på ble malt, forsterket og fått større topplate før helgen også. Ble ganske fornøyd med det.

Startet innkjøring med Salmiakkmetoden i dag, laget egen logg for denne. Den finner dere her:
Da har det endelig kommet fisker i karet. Var en tur hos Terjes Tropefisk på Hitra, og det skal jeg love deg at ikke er siste gangen. Fine fisker, trivelig fyr og gode priser

-20 rødmunntetra
-2 gullgurami
-3 pakistanbotia
-10 otto
-1 L-202
-1 Dull Eyed Royal Pleco
-1 Blå Panaque
-7 sverddragere

Desverre hadde han ikke noen coryer å selge akkurat nå, kun fiskene han bruker til oppdrett. Så det må jeg skaffe senere. Det vil også komme noen sverddragere fra ett annet kar jeg har, og kanskje noen platy. Der er det også 2 kardinaler igjen av en tidligere stim, så ikke umulig at det blir en stim med kardinaler.
Inaktiv bruker
var ikke dette litt mange på en gang da?
Følg godt med på vannverdiene, og lykke til, blir nok bra dette.
Skulle kanskje nevnt at akvariet er innkjørt med salmiakk, så tror antallet fisk skal gå bra : )
Inaktiv bruker
Klar over at karet er kjørt inn med salmi, men det kan fortsatt bli en stor belastning på kort tid. Følg nå hvertfall godt med.
Jeg syns nok også det var litt mye fisk for en 180 liter.
Sverddragerne passer dårlig sammen med tetraene, og alle disse artene blir relativt store. Skjønner heller ikke helt dette med pakistanbotiaene...3 er for lite, og de er ikke så velegnet sammen med cory. Bunnen er igrunnen "full" nok uten coryer.
Vet ikke hva slags filter du har, men håper det er ett med høy kapasitet !
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap