Ludvigs akvarie (side 2)

Selv ville jeg heller latt være med pakistanbotia (blir vel stoore og litt ville av seg?), guramiene og sverddragene - og heller gått for en større stim rødmunnstetra. Disse er flotte fisk, superflotte! som stimer hele tiden fram til tilbake. 40+ av disse istede for masse forskjellig fisk blir nok knallfint. Disse går ganske langt nede i bunnsjiktet så det blir nok "trangt" og rotete uansett med masse bunnfisk.

Hva med en liten coryart, rødmunnstetra og en eller to av disse litt store pleco/l-nummerene? (og ottoene, disse gjør veldig lite ut av seg så 10 av de tror jeg ikke skal være noe problem.)

Har null peiling på dette med plecoer og l-nummer fisk desverre, men det er bedre å ha få arter men flere av de istede for masse forskjellig
SilverShaded
Jeg syns nok også det var litt mye fisk for en 180 liter. Sverddragerne passer dårlig sammen med tetraene, og alle disse artene blir relativt store. Skjønner heller ikke helt dette med pakistanbotiaene...3 er for lite, og de er ikke så velegnet sammen med cory. Bunnen er igrunnen "full" nok uten coryer. Vet ikke hva slags filter du har, men håper det er ett med høy kapasitet !


Hva er galt med sverddragerne sammen med tetraene?

Vet at botiaer trives best i grupper, men er virkelig 3 for lite? Hvordan går de dårlig med coryer? Ble jo ikke noen coryer uansett.

Mener dere at dette blir for mye i karet altså?

Filteret er ett eheim pro 2 2026.
Grapejuice
Selv ville jeg heller latt være med pakistanbotia (blir vel stoore og litt ville av seg?), guramiene og sverddragene - og heller gått for en større stim rødmunnstetra. Disse er flotte fisk, superflotte! som stimer hele tiden fram til tilbake. 40+ av disse istede for masse forskjellig fisk blir nok knallfint. Disse går ganske langt nede i bunnsjiktet så det blir nok "trangt" og rotete uansett med masse bunnfisk. Hva med en liten coryart, rødmunnstetra og en eller to av disse litt store pleco/l-nummerene? (og ottoene, disse gjør veldig lite ut av seg så 10 av de tror jeg ikke skal være noe problem.) Har null peiling på dette med plecoer og l-nummer fisk desverre, men det er bedre å ha få arter men flere av de istede for masse forskjellig :)


Gode poeng her, og mistet kanskje hodet litt når jeg handlet. Men han jeg handlet av har holdt på med vellykket fiskehold i utrolig mange år, og går litt imot normen selv. Så han hadde ingen innvendinger, og tro meg, denne karen presser ikke på ting for å selge. Han har dette mer som en hobby, men driver både med oppdrett og import.

Skal uansett se hvordan dette går, så får jeg kanskje bytte ut noe etterhvert.

Tar uansett imot tips med takk.
Bollo
Klar over at karet er kjørt inn med salmi, men det kan fortsatt bli en stor belastning på kort tid. Følg nå hvertfall godt med.


Vannverdiene blir fulgt nøye med fremover
Litt overrasket egentlig over fiske kjøp/sammensettningen din, med tanke på hvor flink med innkjøring og med å SPØRRE du har vært..
Mange av disse passer desverre ikke så godt sammen og ble litt mange her..
Men Terje er nok så snill at du kan bytte inn noe i noe annet som du har Bedre med større grupper av få fiske arter for trivsel og unngå ei fiskesuppe...
Se over hva du har Alf, les om fiskene med adferd/verdier og vurder hva du har mest lyst på sååååå, tar du praten med terje
Ja, pakistanbotiaene trenger å være fler enn 3, gjerne det dobbelte. De er mest på bunnen, der det nå også er 3 forskjellige maller. De er viltre og urolige fisk som ikke vil gi coryer fred og ro til å holde på med sine matletings-sysler. Ikke så ideelt, etter min mening.

Tetraene trives best med en pH et stykke under 7 og relativt lav GH, mens sverddragerne gjerne vil ha pH over 7 og høyere GH. Hvis man strever etter å få til en middelvei, fører det lett til at ingen blir tilfreds. Det var derfor jeg syntes sverdragerne fallt uten for.
Skjønner nå at det kanskje ble i meste laget antall fisk, men har sett enda nærmer på verdier og adferd nå....


pH:
Rødmunn 5-7
Gurami 6-8
Pakistanbotia: 6-7,5
Otto 6-7,5
L-191 6-7
L239 5,5-7,5
Sverddragere 7-8

Så med min pH på ganske akkurat 7 er de alle innenfor.

Angående adferd så leser jeg kanskje litt for lett, har alltid fått fortalt at rødmunn er en rolig og fin stimfisk, og har erfart dette selv. Stod litt om at finnenapping kan forekomme, og det er kanskje det dere mener når dere sier disse passer dårlig sammen? Min erfaring fra tidligere har vært at dette aldri har vært noe problem. Har hatt rødmunn og sverddragere sammen før. Kanskje jeg bare har vært heldig? Angående antallet rødmunn, så er disse små enda. Ser de kan bli opp til 5 cm, og ja da blir det nok litt mye i karet. Jeg er heldigvis såpass oppegående at jeg kan komme meg på auksjon og selge når det blir lite plass i karet.

Gurami, har lest her at disse kan være aggresive, her har jeg også helt annen oppfatning. Gurami er en fisk jeg vanligvis har hatt i en eller annen form, og aldri oppleve disse som aggresive mot andre fisker.

Pakistanbotia har jeg aldri hatt før, leste litt om disse og vet de helst vil være i stim, men trodde ærligt at 3 var nok.

L191 vet jeg at det anbefales akvarium på minimum 250 liter, jeg trodde dette var litt mindre når jeg kjøpte den. Litt vanskelig å sjekke fakta når man er utenfor dekning på telefonen. Heldigvis er denne liten enda, og disse vokser vel ganske sent.

Sverddragere er en fisk jeg alltid har vært glad i og alltid vært heldig med. Selv i kombinasjon med mange forskjellige arter opp gjennom tidene, har jeg ikke hatt noen problemer med at de er verken aggresive eller blir spesielt plaget av andre arter.

Otto er nok en fisk jeg alltid har hatt, liker disse veldig godt. livlige små algeetere som jeg syns hører hjemme i ett kar. Disse vil nok etterhvert fordeles over ett par andre tanker. Dette er også en fisk jeg alltid har opplevd som fredelig og som andre fisker bryr seg lite om.

Kom gjerne kommentarer på det jeg har skrevet her, sitter bare å tenker og leser litt. Jeg skjønner at nettdekning hadde vært kjekt når jeg handlet, og at mine tidligere erfaringer kan være resultatet av at jeg har vært heldig. Skriver ikke dette for å forsvare mine valg, men for å forklare dem.
SilverShaded
Ja, pakistanbotiaene trenger å være fler enn 3, gjerne det dobbelte. De er mest på bunnen, der det nå også er 3 forskjellige maller. De er viltre og urolige fisk som ikke vil gi coryer fred og ro til å holde på med sine matletings-sysler. Ikke så ideelt, etter min mening. Tetraene trives best med en pH et stykke under 7 og relativt lav GH, mens sverddragerne gjerne vil ha pH over 7 og høyere GH. Hvis man strever etter å få til en middelvei, fører det lett til at ingen blir tilfreds. Det var derfor jeg syntes sverdragerne fallt uten for.


Pakistanbotiane ser jeg at jeg kanskje bør kvitte meg med. Regner med det går an å få solgt disse, da det er en utrolig fin botia.

Jeg ser det du skriver om sverddragere vs tetra, og er klar over dette. Når er jeg så heldig at jeg havner på en middelvei ser det ut som, med vannverdiene jeg har målt. Skal uansett følge med dette nøye. Tenkte å måle det meste i morgen, slik at jeg har en oversikt over ståa. Skjønner godt at du mener sverddragere faller litt utenom de andre, og dette skrev jeg litt om i forrige post. Jeg har alltid hatt sverddragere med hell, og som har ynglet mye og blitt gamle. Og da har jeg vanligvis hatt pH rundt 7. Gh har jeg ikke målt så mye før i tiden (før akvariepausen min som varte i mange år).

Det blir nok å gå litt i tenkeboksen på dette og finne ut hva som er best.

Må også benytte sjansen å virkelig takke deg silvershaded, for gode tips og saklig fremstilling gjennom hele innkjøringsprossessen. Setter virkelig pris på at folk deler sine erfaringer og kunnskap

Det jeg mente er at du ikke bør ha både fler botiaer OG cory. Men en av artene går fint

En annen ting er at selv om du har pH på 7 nå, er det ikke sikkert at det blir sluttsvaret. Karet er langt fra stabilt enda. Uansett hvilken vei det tipper, så blir det en art som må leve litt "på kanten". Kanskje no big deal, men som sagt ikke ideelt.
Jeg ser hva du mener, så absolutt. Jeg vil tro pHen havner på 7, da begge de 2 småkarene jeg har er der. Men det er vil tiden vise. Jeg får følge godt med på svaerddragerne og tetraene. Botiaene tror jeg kanskje det blir så jeg kvitter meg med og kanskje heller skaffer noen coryer.
Godt valg. Pakistanbotiaene er jo flotte, men alikevel ikke helt ideel i et vanlig kar. Så corydoras blir nok supert.

Har også hatt rødmunntetra sammen med litt forskjellige annet og aldri merket at de nappet finner osv. men så har jeg ikke hatt de sammen med noen med lange finner uansett da så. Men de har aldri fremstått som aggressive. De er kanskje litt misforstått, for de er utrolig glupske i matveien. De var alltid først i matkøen og var helt krakilske! Men de framsto ikke som "aggressive" ellers på noen måte.

Foruten om med en stakkars albinocory jeg hadde. Da fant de ut at de røde øynene måtte ligne utrolig på røde mygglarver, og de jaget den rundt og rundt. Heldigvis fikk jeg byttet den så den fikk gå ifred.
hehe...ja, med glupske fisk i høyere vannlag må man sørge for mat som synker relativt raskt hvis coryene skal få spist. Har samme problem med regnbuefisk, og de følger etter coryene for å fange mat de roter opp..
Rødmunntetraene holder seg lavt enda og stimer lite. Lite aktiv på maten til og med, menr egner med de kommer seg

Har lagt ut botiane for salg nå, så jeg håper noen vil ha de.

Har målt litt vannverdier nå, siden fiskene har vært i karet ca 24 timer. Følgende målinger fikk jeg:

pH: 7,3
No2: 0,025 (dette ifølge JBL settet, tetra sitt er jo mer unøyaktig og viste >3)
No3: mellom 10 og 20, kjører derfor på med ett vannbytte i kveld også
kH: 2
gH: 4

Syns både total og karbonhardhet er litt lav. Er dette noe jeg bør forberede meg å gjøre noe med, eller er verdiene ok? Er det kanskje litt tidlig å si, og jeg bør kjøre karet lengre?
Prøvde å ta noen bilder av innbyggerne i dag. Skal ta meg bedre tid og prøve å få til finere bilder siden, men nå var det bare forsøket mens jeg fotograferte plantene.

Hahah...den mallen var superherlig For et uttrykk !
SilverShaded
Hahah...den mallen var superherlig :-) For et uttrykk !


Ja er den ikke? Er sikker på at den føler seg smigret av kommentaren

Det er forøvrig en L-202
Hmfff...den var til å spise opp med L-nummer og det hele. Men L-maller har jeg bortimot null peiling på
Her kommer noen flere bilder, skal sette meg litt mer inn i hvilken innstillinger jeg bør ha når jeg tar bilder av karet. Disse er ikke akkurat topp kvalitet, men det viser fiskene

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap