Kan jeg ha eplesnegler i akvariet?

Hei! Har fått et angrep av BGA, og har derfor tenkt å se om et par eplesnegler vil kunne fjerne disse. Har en sjokolademalle og for øyeblikket seks grønne tigerbarber. Vil dette gå greit? Hvor mange bør jeg evt. skaffe (karet er på 200 liter)?
Inaktiv bruker
BGA er vell egentlig ikke alger, de er en bakterie som heter Cyano, snegler og andre dyr spiser ikke dette. Du bør nok heller satse på å øke sirkulasjon og bytte vann oftere.
Ja, jeg vet. Men har lest om flere som har skaffet seg eplesnegler, og disse har rensket akvariet for BGA! Så tenkte jeg skulle prøve, og satse på at det funket for meg også
Inaktiv bruker
Cyano er giftig, og om noen har hatt eplesnegle til å spise BGA, er det neppe BGA de har hatt. Bga kommer av opphopning av Cyano, det forsninner med sirkulasjon eller mer vannbytter. Det er dan enklere å bytte noen bøtter ekstra med vann, ikke minst er det billigere.
Har lest om flere som har hatt god erfaring med eplesnegler og BGA, har selv vært angrepet og siden vannverdiene mine ikke stemte med å ha eplesnegler valgte jeg å slamsuge mesteparten av BGA, mørkla akvariumet i 4 dager og matet dem minimalt i denne tiden. Tok også store vannbytter og ene roten som lå midt i område hvor jeg hadde BGA la jeg i en bøtte med salt. Etter 1 uke var alt borte.

Ang salt behandling så kan du lese litt om det her, men vær obs på at ikke alle fisker tåler salt.
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1700
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap