Første tråd: har jeg for mange fisk? (64l)

Jeg har akkurat kjørt oppstart i 6 uker, med 5 Amanoreker fra uke 2. Karet er 64 liter.

Jeg la inn 5 hvite slørhale mollyer og 3 guppyer for 3 dager siden. I dag kjøpte jeg brukt 8 guppyer til, der 5 var endlers. I tillegg fikk jeg med 3 yngler som ble med i håven. Så dro jeg til dyrebutikken og ordnet 2 gule mollyer til for å jevne ut han:hun nivået på molly i karet (første mollykjøpet hadde ikke dama i kassa peiling på kjønn, fikk 3 han:2 hun). Når jeg kjøpte disse to mollyene fikk jeg med en molly yngel på kjøpet, igjen falt den oppi håven til rett tidspunkt. Så fikk jeg øye på en han guppy jeg forelsket meg helt i med sverdhale.

Altså:
5 Amanoreker
5 Hvite lyrehale molly
2 Gule Molly
6 Guppy
5 Endlers Guppy
1 Guppy med sverdhale


Yngler:
3 Guppy
1 Molly

Jeg planlegger OGSÅ å ha 2 sugemaller, sannsynligvis Albino oppdretts.

Er dette alt for mye? Har en del stein i, masse planter. Et godt innredet akvarium som jeg tenkte det ville være gøy å ha mange levendefødere i. Ynglene som kommer blir i karet som mat, eller overlevende. Det kan bli veldig mange etterhvert men det løses.

Så noe som muligens kan være et problem... Guppyen med sverdhale har helt siden jeg for 30 minutter siden satt den oppi angrepet 2 av lyrehale mollyene, de 2 største hannene vel og merke. Den følger etter dem konstant. Er dette et problem for jeg var sikker på at disse fiskene taklet hverandre.

Legger ved bilde.
Om mollyene dine er seilfinnemolly, trenger de større plass enn en 64 liter. Sammen med guppyene blir dette for mye fisk. Du bør ikke kjøpe maller i tillegg.

Når du sier oppstart i 6 uker med 5 amanoreker fra uke to, hvordan har du da kjørt inn karet? 5 reker gir ikke nok avfallsstoffer til å bygge en bakteriemengde stor nok til plutselig å klare belastningen med alle de fiskene du nå har kjøpt.

Hold meget nøye oppsyn med nivåene for ammoniakk (NH3/4) og nitritt (NO2). Trolig bør du forberede deg på daglige vannskift med minst 30% vann i noen uker fremover inntil du har tilstrekkelig bakteriekapasitet i filteret ditt.
Inaktiv bruker
Jørgen Lybeck Hansen
Null ammoniakk

Hva har du å måle med?
Jeg tok dråpe test i den lokale dyrebutikken. Hadde vært greiere om jeg fikk svar på populasjonen og ikke vannverdi ettersom det er det jeg spør etter. Nå kan jeg legge ved at allerede har en guppy hoe dødd som egentlig virket frisk. Skal høre med butikken jeg kjøpte den i ettersom vannverdiene mine skal være riktige.
Guppiene alene (6+5+1+3) er vel nok for 64 liter. Hvis du har begge kjønn så har du snart 30-40 guppier til, inkl. hybrider.
Inaktiv bruker
Hadde ikke stolt på dyrebutikken at vannverdiene var riktige, de vinner på at du gjør feil..

Men du har det nok ganske fullt i det karet der.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap