Hvor høy gh?

Hei!

Jeg har planer om å sette opp et sør-amerika kar snart. Planen er å ha bløtt og surt vann. Det jeg lurte på er om det er lurest å rett og slett ha 0 i gh om alle fiskene tåler dette, eller om jeg burde øke det littegrann? Springvannet mitt er svært bløtt i utgangspunktet.

Noen av fiskene jeg vurderer å ha (som feks. Blå Acara og Brochis splendens) står det i databasen her at skal ha mer enn 0 i gh. Vil de gå greit å holde disse sammen med feks. Colombia Tetra, medusapleco og boliviansk sommerfuglciklide om man holder gh på ca 5?

Setter stor pris på hjelp, dette forumet og denne siden er helt uvurdelig for nybegynnere som vil sette opp fungerende akvarier hvor fisken trives =D
Inaktiv bruker
Fiskene bør få de vannverdiene de er skapt i. Enkelte fisk tåler "feil" vannverdi bedre enn andre, men det beste er nok å holde seg til det som er anbefalt.
Hva er det du har målt GH med?
Bollo
Fiskene bør få de vannverdiene de er skapt i. Enkelte fisk tåler "feil" vannverdi bedre enn andre, men det beste er nok å holde seg til det som er anbefalt. Hva er det du har målt GH med?


Hei!

Som jeg forsøkte å forklare ovenfor er ikke dette et kar som er i drift nå, det er et hypotetisk kar jeg har lyst til å sette opp i fremtiden. Planen er å gi fiskene de vannverdiene de er skapt i ja, som du skriver.
For å presisere, det jeg i hovedsak lurte på var om fisk som i følge databasen her liker seg med f.eks. gh 0-8, bør ha 0, eller om det er bedre med litt over, feks 4?
På de fleste fiskene er den anbefalte gh verdien ikke et eksakt tall, men et anslag mellom x-y. Jeg lurer altså på om det er noen føringer for hvor innenfor dette spekteret det lønner seg å ligge.

edit: hvis du lurte på hva jeg har målt gh i springvannet med så har jeg ikke egentlig målt det nå, men jeg bor i Oslo område og såvidt jeg vet er det ganske bløtt vann her, det var det ihvertfall sist jeg hadde akvarie =)
Inaktiv bruker
Det bør ligge mellom 0-8, samme som om ph skal være 5-7.5 så er 6-7 bra.
Bedre å ha det nærmere midten enn en av utkantene.

Du bør nok få deg testkit, dråpetest fra JBL eller Tetra er gode kit.
ok, takk for svar! =) Kommer til å kjøpe meg set til dråpetest ja.
Som Oslo borger så holder det lenge med kranvann. eneste er at ph bør ned til 5-6.
Jan Gundersen
Som Oslo borger så holder det lenge med kranvann. eneste er at ph bør ned til 5-6.


okey, takk for tipset!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap