- Hjem
- Forum
- Gjør det selv
- Herdetid silikon
Herdetid silikon
Postet 28.07.14 kl 12:48
Litt vanskelig å si noe om uten å vite hva for en silikon du bruker(merke og type). Men jeg er rimelig sikker på at gjennomsnittlig tørker det med 1-2mm per døgn, varierer noe med temperatur og luftfuktighet.
Noe som er viktig er at den tørker med den hastigheten fra overflaten som er mot luft. DVS om limet er 1mm tykk mellom glass og bakgrunn, og bredden på limstripen er 10mm, vil det ikke ta 12-24 timer å tørke, men 5 til 10 dager. Hvis man skal være helt sikker. Eller halvparten hvis det er fri luft på begge sider.
EDIT: Ofte kan du finne datablader på sånne produkter om du søker med riktig frabrikat og type i google(feks: "Bostic Aquarium silicone datasheet").
Noe som er viktig er at den tørker med den hastigheten fra overflaten som er mot luft. DVS om limet er 1mm tykk mellom glass og bakgrunn, og bredden på limstripen er 10mm, vil det ikke ta 12-24 timer å tørke, men 5 til 10 dager. Hvis man skal være helt sikker. Eller halvparten hvis det er fri luft på begge sider.
EDIT: Ofte kan du finne datablader på sånne produkter om du søker med riktig frabrikat og type i google(feks: "Bostic Aquarium silicone datasheet").
Postet 28.07.14 kl 14:29
Endret: 28.07.14 kl 14:31
Postet 28.07.14 kl 15:10
Takk for svar. Vil tro at silikonet er minst 10mm bredt etter å ha ligget i press over natten. Virker som om bakgrunnen sitter veldig godt fast etter drøyt et døgn. Silikonet er kjøpt hos webzoo og heter Parasilico aquarium. Silikonet er eddikbasert og det lukter fremdeles eddik i akvariet. Vil det være skadelig for fiskene om silikonet ikke er gjennomherdet?
Postet 28.07.14 kl 15:16
Jeg ville venta og latt det tørke i hvertfall en uke, eller til det ikke lengre lukter ++ som kampfisk foreslår.
Datablad
Datablad
Postet 29.07.14 kl 12:52
Postet 30.07.14 kl 15:04
Postet 30.07.14 kl 19:28
Det kommer egentlig an på hvor sterkt trykket er på det den skal holde sammen. En bakgrunn skal ikke holde mye, 24 timer holder og 48 timer er jo enda bedre selvfølgelig. Jeg har limt en 720 liter, og hatt vann i etter 36 timer, det herder som sagt med vann i og, men det bør være mer enn skinnherdet. Limte en 920liters kube for 1 uke siden, 48timer etter fylte jeg det 2/3, det sitter som støpt, fyller det helt opp imorgen.
Postet 31.07.14 kl 23:22