Nytt akvarie og bord - eller?

Hei! Jeg har et Juwel Rio 125L akvarie som har sett sine beste dager. Jeg kjøpte det brukt, og det var heller ikke meninga at jeg skulle ha det så lenge. Såvidt jeg ser er det ikke mulig å kjøpe kun nytt kar. Jeg har et eksternt Eheim-filter, og vil helst ikke kjøpe nytt identisk akvarie med internt filter og annet jeg ikke trenger- Jeg har også kjøpt nytt armatur (T5) og ganske mange lysrør som er helt nye også. Jeg kan drøye med å kjøpe noe annet, men om jeg har mulighet til å bare kjøpe et kar, evt. kun kar og bord og fortsette å bruke armaturet og lysrørene hadde det vært fint. Jeg er åpen for å selge armaturet og lysrørene også da.

Det jeg lurer på er:

Kan jeg bruke armaturet og/eller lysrørene (590mm) på et annet kar av annen type? Evt hvilken?

Er det mulig å kjøpe et annet kar som passer på dette bordet?

Evt. tips til helt nye kar/armatur og bord som kan passe meg? Jeg kan gå opp i størrelse, men helst ikke over 200L pga kapasiteten til filteret.

Er temmelig fersk med akvariehobbyen, så jeg bare spør om dette for å unngå å bruke mye penger på noe som kanskje er helt unødvendig. Alle råd er velkomne, gjerne med linker eller andre tips.
Juwel's akvarier har litt "ukurante" mål, det vil si de er ikke i hele 10cm eller 5cm enheter som er det vanligste. Ditt er jo 81x36 cm i footprint og passer akkurat til bordet. Men det da ingenting i veien for at du kan sette et 80x35 akvarium på bordet ditt.

Når det gjelder armaturet, kommer det an på målene og typen. Er det en heldekkende topp, blir det verre å feste det på et annet akvarium med mindre du legger det oppå et dekkglass på et større kar. Men om det ikke er heldekkende kan det naturligvis brukes på et annet kar så lenge karet ikke kortere enn 80cm slik at det stikker utenfor.
Takk for svar! Synd at det ikke går an å kjøpe kun nytt kar, det hadde jo løst hele greia enkelt og greit
Som sagt...et kar på 80x35 er ikke noe problem, og det burde være mulig å finne. Aquamanias har ihvertfall 80x35x45 til 598 kroner.
Og Akvariekjelleren.no lager det til deg på ønsket mål. Sikkert andre også.
Ja, skal sjekke ut linkene! Takk takk!
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap