Coryene på Berget (side 2)

Kondolerer SilverShaded, det var trist!!
Hold oss oppdatert på mallekaret da
Takk skal du ha for din medfølelse, Dinnaz

Jadda, skal oppdatere tråden når jeg begynner å sette opp, så får vi se hvordan det blir. Og fortsatt aner jeg egentlig ikke hva jeg skal ha oppi der, bortsett fra ihvertfall en langsnute-art. Jeg gleder meg så enormt over Scleromystax'ene, vakreste fisk jeg har eid, og enda er de bare småunger Tror jeg må sette en god lenestol mellom Scleromystax-karet og mallekaret etterhvert !
Ja Scleromystax er kjempekule de Er det ikke bare noen få av de? Og hvilken type har du??
Kom over noen for et halvt år siden, men teite meg tok de ikke med hjem da selvfølgelig (tror det var kronei)... Og nå finnes de ikke noen sted her jeg handler (5 steder).
Ja da har du fin utsikt fra lenestolen
De jeg har er CW038...du ser den sammen med en bambusreke på siste bilde. De varierer i tegningene og mengden svart.
Sånn som det ser ut nå, er det 12 arter av Scleromystax, hvorav 6 foreløpig med C- eller CW-nummer. Men antallet kan selvsagt endre seg når/hvis de med C- og CW-nummer blir ferdig beskrevet....det er noen arter som ser til forveksling like ut makroskopisk.
Moro å se at flere planlegger i samme gate som meg, plante- og cory-kar uten tidspress, TTT
Du får slenge ut bilder og dokumentere framgangen som sagt, så kanskje det smitter over på flere (meg inkl) i å legge ut noe bilder osv
Torbjørn...her er det ikke noe tidspress, nei ! Jeg elsker å planlegge og få alle brikker på plass, det er halve moroa, syns jeg Så smeller jeg til når stjernene står riktig, hehe. Og da kan jeg ikke skylde på manglende planlegging hvis noe blir feil.

Så du planlegger noe lignende ? Interessant, du får holde oss oppdatert, vettu ! De fleste akvarister ønsker seg først og fremst å holde fisk, men jeg vil ha et fungerende kar med planter som trives...fiskene er kremen på kaka. Litt sprøtt, kanskje, men funker for meg.
Dette blir ett spennende kar, gleder meg til å se fremgangen videre. Har selv lekt med tanken om rent mallekar, hadde det en gang i tiden. Men må først få aksept fra madammen, og ha plass. Håper på å få til kjellerstue etterhvert hvor jeg kan styre litt
SilverShaded
Jeg elsker å planlegge og få alle brikker på plass, det er halve moroa, syns jeg :-) Så smeller jeg til når stjernene står riktig, hehe. Og da kan jeg ikke skylde på manglende planlegging hvis noe blir feil.

Ekke det litt kjipt a? Ikke ha noe å skylde på? :p
Men fra spøk til revolver. Er ikke så glad i krem jeg, men hvis vi sier strøssel så er jeg med!

Alf John Hammervik
..må først få aksept fra madammen.
Du får google og vise ho noen bilder av forskjellige biotop-oppsett, så får du nok ho på gli :p
Om det blir spennende, vet jeg ikke...men det er ihvertfall moro ! Mange andre her på AF som har satt opp lignende kar, tror jeg, så det er vel ikke akkurat en 'ny' ide.

Her forrige dagen planla jeg vannbytte på to av karene mine, satte igang å fylle mellomlagrings-dunken og kom tilbake til en såkallt "overforsvømmelse"...dette var et kar på hjul i tynn plast, og det hadde fått en sprekk i bunnen. Nå har jeg vært på Jula og hentet en stor dunk i skikkelig materiale...supert. Samtidig ryddet jeg opp i plantekaos i barnehagen, så nå har coryene der fått angstanfall og manglende selvtillit, stakkars. Jeg kjenner ingen fiske-psykologer, så får håpe det holder med litt samtaleterapi. Eller kanskje det er meg som trenger det, som snakker med fiskene mine...

Fikk BorneoWild Humic i posten idag fra Israel (hurra for Ebay) som skal nedi bunnlaget. Så nå skal jeg "bare" rydde unna esker med sand og stein og diverse, så jeg får bordet og karet på plass. Helgen er ledig, bortsett fra hockey-kamp, så da skal jeg komme igang.
Jaja...da var den helgen over. Lørdagen ble mer busy enn beregnet med RG-oppvisning, men fikk da ihvertfall ryddet og satt opp bordet. Her er det 18mm hobbyplate på toppen, pluss et neopren-underlag for å oppta eventuelle spenninger og ujevnheter. Vatret opp ble det også, men hadde ingen løftehjelp til å få karet på plass.

Men nå sitter jeg og river meg i håret over bakgrunnsvalg...noe jeg har tenkt for lite på, heheh. Med ganske lys sand, gråspraglet stein og brun rot, hva blir penest ?? Vil ikke male bakgrunnen, og tror svart blir for skarpt. BTN Slimline...hvilken farge ? Hjelp....!


[External Image]
Selv er jeg fan av mørkt og syns det er veldig fin kontrast med lys sand og mørk bakgrunn, men det kan fort bli litt for mørkt da man har en del planter og kanskje fisker som ikke har så mye farger. Har begge deler her og skulle jeg ha byttet bakgrunner igjen ville jeg ha valgt lys farger
Takk skal du ha, Cathy...det er den veien jeg heller, men alle "skal" jo ha det svart..
Lurte på om jeg kunne ta en BTN-modul i hvit fakse og lage noe sånt som dette. Da setter jeg en (mørk?) blå folie bak. Ville det fungere ?


[External Image]
Det tror jeg kan bli fint. Bruker hvit fakse i 75l'erne og syns den er skikkelig fin. Den er jo veldig lys, men har grå og sorte skygger i sprekkene. Fiskene kommer ordentlig frem med den lyse bakgrunnen. Btw så finnes det sort folie også, men det vet du sikkert
Har det på små karene mine og det blir ordentlig mørkt i karene med helt sort bakgrunn så med lyse moduler kan det bli bra ja.
Det er nå min erfaring og smak da. Hva andre liker og syns er jo opp til dem
Er ikke så glad i dette mørke jeg heller. Tror dette kan bli brukbart med masse grønt og den brune rota. Og jeg satser da på at det fins "sprekker" og linjer i strukturen som er mørkere og brekker opp litt.
Mens dere er inne på temaet, er det flere enn Juwel som lager rimelig 3D-bakgrunner, som ikke bygger altfor mye i dybden?
Ja, det er jo først og fremst Back To Nature, da.
Nederlandske AquaTerra har en som ikke er så verst.
Amerikanske Designs By Nature har også.
Tsjekkiske AF Style har noen som ser bra ut.

Siden du nevner disse har du noen erfaring med å bestille derfra? F.eks Designs By Nature? Så noen steiner med kull(rock hide) i som jeg har lyst på
Nei, må innrømme at jeg aldri har handlet fra noen av disse, da jeg har greid meg med billig-løsninger så langt. Men har hørt bare bra ting om Designs By Nature. Eneste problemet er selvsagt noe dyr shipping fra USA. Men vil man ha, så vil man ha
Akkurat, må vel sjekke litt rundt først, men har venner i USA som kan videresende. Fine linker forresten.
Hehe...jeg har en link-samling ut av en annen verden, ordnet og sortert på tema. Som sagt liker jeg å studere produkter og løsninger, og pusle sammen ting.

Idag har jeg eksperimentert litt med sandblanding....mange kommer nok til å synes det ser grusomt ut, er forberedt på det Dette er tørr sand, da.

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap